Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – meddelar härmed att de första läkemedelsrobotarna anpassade för den italienska konsumentmarknaden är nu skickade till Sempli Farma i Italien för pilotprojektet.

I oktober i år komunicerade vi om det kommande pilotprojektet i Italien. Med en viss försening kan vi nu meddela att läkemedelsrobotarna skickats från Sverige och förväntas levereras till Sempli Farma under nästa vecka.
 
Samtliga delar så som Dosell, manualer, mobilapp, system och broschyr är klara och anpassade för den italienska marknaden vilket gör att Sempli Farma fått allt för att komma igång.

Om Sempli Farma by Remedio S.R.L
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

Sempli Farma har vuxit under 2020 och 2021 genom en kapitalanskaffning om
300 000 euro. Organisationen har stärkts upp med en klinisk ingenjör, en försäljningschef som arbetar med att skapa ett externt säljnätverk och en marknads- och kommunikationsavdelning.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – meddelar härmed att Zafe Care Systems beställer 50 Dosell och inleder nu offensiva marknadsaktiviteter för att få ut läkemedelsroboten på marknaden.

”Vi är glada att våra omfattande tester på nya läkemedelsroboten Dosell framgångsrikt slutförts och ser fram emot att marknadsföra och sälja läkemedelsroboten till våra kunder. Dosell passar bra in i vår produkt & tjänsteportfölj för att skapa ytterligare trygghet samt underlätta för brukare, vård- och omsorgspersonal. Vi ser en stor efterfrågan i marknaden inom välfärdsteknik och beställer därmed initialt 50 Dosell, vi ser verkligen fram mot 2022 och dess fortsatta framtid ” Säger Anders Nilsson, försäljningschef Zafe Care Systems

Zafe Care Systems AB som förvärvades av AddLife koncernen ingår likt norska Hepro i Home Care och är en av de ledande företagen inom välfärdsteknologin på den svenska marknaden.

Deras främsta kunder är stat, kommuner och hjälpmedelscentraler. Idag arbetar de med mer än 200 kommuner och passar tack vare sin marknadsledande teknik i alla typer av omsorgsboenden.

Stockholm, Sweden –iZafe Group AB (publ) (”iZafe”) har ingått avtal med Mangold Fondkommission AB ("Mangold") som likviditetsgarant för iZafes aktie på Nasdaq First North Growth Market. Syftet med likviditetsgarantin är att förbättra likviditeten i aktien och minska skillnaden mellan köp- och säljkurs. Mangolds uppdrag påbörjas den 30 november 2021.

Mangold kommer i sitt uppdrag som likviditetsgarant att säkerställa möjligheten att handla i iZafes aktie varje dag genom att kontinuerligt ställa handelsposter på vardera köp- och säljsida i orderboken. Syftet med en likviditetsgaranti är att skapa en mer korrekt prisbild i ett bolags aktie, vilket i följd ger en mer korrekt värdering av bolaget och ger möjlighet till en förbättrad handelsvolym i aktien.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 november, sin rapport för tredje kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag
• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 38 (701) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell.
• Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 342 (7 255) TSEK. Jämförelseperioden inkluderar den engångseffekt som uppstod vid försäljning av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick rörelseresultatet för jämförelseperioden till -6 745 TSEK.
• Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
-6 183 (7 103) TSEK. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick resultat efter finansiella poster för jämförelseperioden till -6 897 TSEK.
• Periodens kassaflöde uppgick till -6 475 (8 818) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den likvid som erhölls vid avyttringen av iZafe AB.
• Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (0,2) SEK.
• Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 1,5 (1,1) SEK.
• Soliditeten vid periodens slut uppgick till 62,3 (87,4) procent.

Viktiga händelser under kvartalet
• iZafe Group beslutar om en fullt garanterad företrädesemission av units om cirka 53 MSEK. Företrädesemissionen är garanterad till 100 procent.
• iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.
• Pilotprojektet med konsumenter har slutförts framgångsrikt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
• iZafe Group har ingått ett avtal med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapas en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång
• Konsumentversionen av Dosell lanseras i Sverige på apoteket.se. Dosell finns nu tillgänglig för alla som äter mediciner regelbundet och vill förebygga felmedicinering med bättre läkemedelsöversikt och ökad följsamhet innan en skada sker.
• Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
• Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknade tillsammans ytterligare 458 000 units i den pågående företrädesemissionen av units utöver det som initialt tecknades.
• iZafe Group har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan avseende läkemedelsroboten Dosell i syfte att förbereda inför den internationella expansion som planeras genomföras efter den pågående företrädesemissionen. Ansökan om skydd har inlämnats i de nyckelmarknader iZafe Group identifierat stor efterfrågan för Dosell
• Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

VD har ordet
Med åtskilliga milstolpar uppnådda låter vi nu läkemedelsroboten Dosell kapitalisera genom flera olika försäljningskanaler, på den konstaterade marknadspotentialen som digitaliseringen av vården och den ökad läkemedelskonsumtionen kostar.

Företrädesemissionen som vi nu genomfört har gett oss resurser för att möjliggöra en uppskalning och globalisering av iZafe Group. Det kommer även att möjliggöra framtida förvärv samt breddning av tjänste- och produktportföljen. Med en stark kassa kan vi nu även jobba mer strategiskt och långsiktigt i alla våra beslut.

Under det tredje kvartalet har vi haft fokus på att färdigställa Dosell för konsumentmarknaden, vilket resulterade i att vi blev godkända av Apoteket AB för att tillsammans lansera Europas första läkemedelsrobot för konsumentmarknaden i mitten av oktober. Det blev även klart att vi går med nederländska Adyen med sina driftsäkra betalningslösningar i Dosell-appen. Detta ser vi som en självklar kvalitetsstämpel och vi är glada för samarbetet. Bland deras kunder återfinns företag som H&M, Spotify och Telia.

Under kvartalet har vi även arbetat för att säkerställa mjukvaran och Dosells kvalitet på fler marknader. Det kontinuerliga arbetet med att uppfylla MDR (Medical Device Regulation) fortsätter enligt plan, vilket är ett krav för att ha den klassificering Dosell har i form av medicinteknisk produkt klass 1.

Konsumentproduktens plattform är säkerställd i flera länder, där vi nu ser stor potential. Vi har börjat närma oss lösningar på de utmaningar vi haft, bland annat med komplexiteten vid försäljningsprocessen och med beroendet av andra aktörer vid produktutvecklingen. Dosell är en unik produkt som är först i sitt slag på en helt ny marknad. Detta gör att vi behöver få upp kännedomen och medvetenheten hos våra målgrupper vilket är en av våra högsta prioriteringar under årets sista kvartal. Vi har under november beslutat att accelerera våra marknadsföringsinsatser med ledning av vår nya CMO och räknar med att det kommer att ge stor effekt på försäljningssiffrorna under sista kvartalet i år men framför allt under första kvartalet 2022.
På B2B sidan har flera av våra partners valt att testa och säkerställa Dosell 2.0 för att kvalitetssäkra mot sina kunder, vilket vi ser positivt på. Detta har dock lett till längre ledtider än vi initialt räknat med vilket också fått konsekvenser på försäljningen vilken vi nu kan påbörja. Testerna har lett till bra respons, resultat och efterfrågan på marknaden. Testerna har även gett oss oerhört viktiga insikter om våra brukare som vidare hjälpt oss att optimera kundupplevelsen. I samband med att Hepro nu gett sitt godkännande för nya Dosell så kommer även införsäljningen påbörjas ordentligt i den stora norska upphandlingen som vi vann tillsammans förra året. Insamlingen av den data både historiskt och framgent kommer att vara viktigt för oss för att tillhandahålla de bästa och enklaste hjälpmedlen för att säkerställa att rätt medicin tas i rätt tid. Det är av största vikt att vi nått godkännande och sedan ”proof of concept” på vår hemmamarknad för att sedan i stor volym kunna skala upp på andra marknader.
 
Vi fokuserar på framtiden och undersöker hela tiden nya expansionsmöjligheter, såväl geografiska som produktrelaterade och ser god potential i båda områdena.
Vi har även påbörjat arbetet med att inleda flera olika framtida förvärv, både på produkt- och företagssidan och vi kommer att fokusera på utvalda områden där vi ser en klar affärspotential med gynnsamma synergieffekter. Vi arbetar fortsatt mot att bli det självklara valet när det gäller ett säkert intag av rätt läkemedel vid rätt tid. Dosell som levererar medicin via dospåse kommer att vara en del i det kunderbjudandet där vi framöver kommer kunna komplettera så vi kan säkerställa att rätt medicin tas vid rätt tid även till användare som tar sin medicin på andra sätt, och här tror vi att det finns bolag som kan komplettera iZafe Groups portfölj på ett fördelaktigt sätt.

Grund för ytterligare tillväxt
iZafe Group är ett väl kapitaliserat bolag som verkar i en kraftigt växande marknad. Genom företrädesemissionen har vi skapat oss möjligheter vi inte tidigare haft. Detta är en avgörande punkt för att möjliggöra försäljning och det självklara valet vid säkerställandet av rätt medicin i rätt tid.
Vi fortsätter att arbeta målinriktat med att stärka upp vårt team, även på ledningsnivå. Vårt senaste tillskott är Carl-Fredrik Bothén som haft seniora positioner inom marknad på flera internationella bolag. Som marknadschef kommer Carl-Fredrik att ansvara för IR (Investor Relations) och för att förbättra kommunikationen och att driva samt utveckla vår marknadsföring med särskilt fokus initialt på den skandinaviska marknaden.
 
iZafe Group är väl rustat för att flytta fram positionerna under 2022. Vi lämnar bakom oss ett viktigt kvartal där många milstolpar uppnåtts och med en marknad som visar stor tilltro till vår produkt. Jag ser fram emot en stark avslutning av 2021 och ett ännu starkare 2022.

Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

”Vi är glada att samtliga av våra tester på nya Dosell framgångsrikt slutförts och ser fram emot att från och med idag officiellt presentera nya förbättrade Dosell för alla norska kommuner. Läkemedelsroboten kommer framöver att bli en prioriterad produkt i Hepros produktportfölj. Vi kan nu äntligen påbörja försäljningen, vilket vi ser fram emot.” Säger Geir Tore Jakobsen CEO, Hepro AS

Då Dosell är en medicinskteknisk produkt som kräver hög säkerhet och funktionalitet så har samtliga av våra partners genomfört egna interna kontroller av hårdvara och mjukvara samt säkerställt alla integrationer och larmhantering. Efter implementationen av den första versionen av Dosell uppstod vissa tekniska utmaningar. De problem som utmaningarna föranledde har gjort att kraven på tester och kvalitetssäkring blivit mycket höga för att godkännande av produkten ska kunna ges. Dosell har fått denna kvalitetsstämpel efter att Hepro nu givit sitt godkännande, läkemedelsroboten Dosell är därmed godkänd för den skandinaviska marknaden.

”Dessa tester har tagit längre tid än prognoserat. Samtidigt är vi väldigt glada över att jobba med så pass seriösa partners som gör gedigna egna kontroller för att säkerställa samtliga delar. Hepro AS har varit en mycket viktig partner för oss i utvecklingen och testandet utav Dosell 2.0 och det känns fantastiskt bra att produkten nu är säkerställd i alla led.” Säger Anders Segerström, CEO iZafe Group AB.

iZafe Group AB (publ) ("iZafe" eller "Bolaget") meddelar att man i samband med kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2021, som kommer att publiceras 08:30 CET den 29 november 2021, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 8 december 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.
 
Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET den 1 december 2021.
 

iZafe Group AB (publ) ("iZafe" eller "Bolaget") meddelar att man anställt Carl-Fredrik Bothén som Chief Marketing Officer (CMO) för Bolaget. Han tillträdde sin tjänst den 8 november 2021.

Carl-Fredrik har 25 års erfarenhet av marknadsföring, kommunikation och digitalisering. Han har bland annat arbetat som nordisk marknadschef för TP-Link Nordic AB och som marknadschef för Sixt rent a car. Carl-Fredrik har också erfarenheter från arbete i tillväxtföretag i olika utvecklingsskeden med fokus på bland annat strategiarbete och tillväxt. Han kommer även lägga stor vikt på Bolagets IR-strategi och i samband med detta även bli kontaktperson för aktieägare och investerare.

– I vår tillväxtresa har det blivit naturligt att skapa en ny tjänst och ta in en senior CMO i bolaget. Med Carl-Fredriks gedigna erfarenhet av marknadsföring och strategiska erfarenheter av strukturerat och långsiktigt varumärkesarbete, är jag övertygad om att han kommer att vara en viktig tillgång i vår fortsatta tillväxtresa och ledningsgrupp, säger Anders Segerström, CEO för iZafe Group AB.

“Med mångåriga erfarenheter av arbete med marknadskommunikation, strategisk planering och affärsutveckling på internationellt etablerade bolag kan jag tillföra kompetens till iZafe Group genom att vidareutveckla verksamheten till att bli ett vinstdrivande bolag. Jag har i ett tidigt skede bildat mig en tydlig uppfattning av vårt nuläge och ser en stor potential att tillsammans med en mycket engagerad organisation. Jag kommer kunna bidra till att öka vår varumärkeskännedom och påvisa försäljningssiffror, kortsiktigt och långsiktigt”, säger Carl-Fredrik Bothén, CMO på iZafe Group AB.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL STORBRITANNIEN, USA, KANADA, JAPAN, AUSTRALIEN, HONG KONG, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SYDAFRIKA ELLER ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD.

iZafe Group AB (publ) ("iZafe" eller "Bolaget") har slutfört den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B, som beslutades av styrelsen den 6 september 2021 ("Företrädesemissionen"). Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter. Den övertilldelningsemission som beskrivs i det prospekt som offentliggjordes den 24 september 2021 kommer inte att utnyttjas.

Teckningsperioden i Företrädesemissionen avslutades den 18 oktober 2021. Det slutliga utfallet visar att totalt 35 435 674 units har tecknats genom Företrädesemissionen och Bolaget tillförs således cirka 53,2 MSEK före emissionskostnader. Vid fullt utnyttjande av samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO10 B kan Bolaget tillföras ett ytterligare kapitaltillskott om upp till cirka 80 MSEK efter utnyttjandeperioden för teckningsoptionerna som löper från och med den 27 september 2022 till och med den 11 oktober 2022.

Tilldelning av units som tecknats utan stöd av uniträtter har skett i enlighet med vad som anges i det prospekt som Bolaget offentliggjorde den 24 september 2021 med anledning av Företrädesemissionen. Besked om sådan tilldelning meddelas separat genom utskickad avräkningsnota. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning i enlighet med instruktioner från respektive förvaltare.

Genom Företrädesemissionen ökar antalet aktier i Bolaget med 35 435 674, från 35 435 674 aktier till 70 871 348 aktier, och aktiekapitalet ökar med 35 435 674 SEK, från 35 435 674 SEK till 70 871 348 SEK. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO10 B kommer antalet aktier i Bolaget att öka med ytterligare högst 35 435 674 aktier, från 70 871 348 aktier till 106 307 022 aktier, och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare högst 35 435 674 SEK, från 70 871 348 SEK till 106 307 022 SEK. Varje teckningsoption av serie TO10 B medför rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs motsvarande sjuttio (70) procent av den volymviktade genomsnittskursen i Bolagets aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 23 september 2022, dock lägst 1,00 SEK och högst 2,25 SEK per aktie.

Extra bolagsstämman den 23 september 2021 beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om den övertilldelningsemission som beskrivs i det prospekt som offentliggjordes den 24 september 2021 för att tillgodose eventuell överteckning i Företrädesemissionen. Utfallet i Företrädesemissionen innebär dock att övertilldelningsemissionen inte kommer att utnyttjas.

Handel med BTU (Betald Tecknad Unit) sker på Nasdaq First North Premier Growth Market fram till omvandling av BTU till aktier och teckningsoptioner efter att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket. Registrering hos Bolagsverket beräknas ske under vecka 43, 2021.

I samband med Företrädesemissionen har ett antal externa investerare lämnat garantiåtaganden. För lämnade garantiåtaganden utgår garantiersättning om 10 procent av det garanterade beloppet i kontant ersättning alternativt 12 procent av det garanterade beloppet i form av nyemitterade aktier i Bolaget. Garanter som önskar erhålla garantiersättning i form av nyemitterade aktier ska underrätta Mangold Fondkommission AB härom senast den 25 oktober 2021. Teckningskursen för eventuella aktier som emitteras som garantiersättning har fastställts till 1,50 SEK per aktie. Totalt kan därmed högst 3 501 700 nya aktier komma att emitteras som garantiersättning till garanterna.

Rådgivare
Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till iZafe i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

Viktig information
Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i iZafe i någon jurisdiktion. Inbjudan till berörda personer att delta i Företrädesemissionen har endast skett genom det EU-tillväxtprospekt som Bolaget offentliggjorde den 24 september 2021.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska Unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

iZafe Group AB (publ.) (”iZafe” eller ”Bolaget”) meddelar att priset för konsumentversionen av Dosell kommer att vara 299 kronor i månaden.

Dosell Konsument är en abonnemangstjänst helt utan bindningstid eller uppsägningstid. Abonnemang för Dosell Konsument kan tecknas och bekostas av till exempel anhöriga för användarens räkning, eller av användaren själv. Efter att kunden har köpt hårdvaran för 499 kronor på apoteket.se erbjuder tjänsten enkel registrering med betalningslösning direkt i appen. 

”Vi är mycket glada att Dosell från och med måndag den 18 oktober kommer finnas tillgänglig på apoteket.se för vem som helst att köpa, till en anhörig eller till sig själv. Redan i ett tidigt skede har vi ett tjugotal nöjda användare som testat Dosell före lansering. Vi har besökt några av dem för att höra mer om hur deras vardag har förenklats och hur deras följsamhet till medicineringen har förbättrats med hjälp av Dosell. Se denna video där två av våra användare och deras familjer beskriver sina upplevelser. Dosell Konsument är ett välkommet hjälpmedel i hemmet för alla de människor som medicinerar dagligen”. säger Anders Segerström, VD för iZafe. 

Om Dosell Konsument
Dosell Konsument och Dosell-appen är en enklare version av iZafes professionella lösning och anpassad så att användare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal. Båda versionerna av produkten är kompatibla med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden.
 
Dosell Konsument kommer finnas tillgänglig för leverans via Apoteket på måndag den 18 oktober 2021 men det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

iZafe Group AB (publ.) (”iZafe” eller ”Bolaget”) meddelar att lanseringen av Dosell Konsument som slutprodukt till vårdtjänsten Sempli Farma påbörjas. Redan idag har 25 apotek i Italien anslutit sig till tjänsten och marknadsför den löpande – men Sempli Farma har högre ambitioner och är optimistiska till att involvera minst 150 italienska apotek i den första fasen av kommersialiseringen.

Samtliga patienter som redan är anslutna till Sempli Farma genom de 25 befintliga apoteken kommer vid årsskiftet att erbjudas Dosell, och Bolaget ser således med optimism på möjligheten att påbörja försäljning till italienska slutanvändare efter årsskiftet.

”Den kommande lanseringen av konsumentversionen i Sverige har gett oss värdefulla insikter för att planera för ett lyckat genombrott även i Italien. Våra förväntningar på den italienska marknaden är stora inför 2022. Vad som är mycket positivt är att Dosell kommer kunna dra nytta av skattelättnader vid inköp av digitala system i Italien. Detta bäddar för en snabb och skalbar kommersialisering i Italien parallellt med Sverige.” säger Anders Segerström, VD för iZafe Group.

iZafe har förberett robotar inför flera pilotprojekt med Dosell i Italien. Efter ett par månaders användning kommer Sempli Farma samla in intervjuer och referensvideos som ska användas som kommunikationsverktyg och göras tillgängliga inom försäljningsnätverket.

”Marknaden har tagit emot lanseringen av Sempli Farma väl och vår marknadsföringskampanj, där läkemedelsroboten Dosell presenteras som slutkomponent, har haft en mycket bra effekt. Dosell är unik på marknaden och färdigställer vårt utbud av tjänster för att öka följsamhet. Under de senaste nio månaderna har vi blivit kontaktade av alla de stora aktörerna inom vårdsektorn (apotekskedjor och andra vårdnätverk) och vi har många pågående förhandlingar. Vi vill tro att vi har bidragit till att göra apotek och de olika intressenterna medvetna om vikten av dosförpackade läkemedel för att öka följsamhet och förstärka folkhälsan.” säger Alessandro Iadecola, VD för Remedio S.R.L och Sempli Farma.

Under första kvartalet 2022 kommer Sempli Farma inleda integrerad försäljning och kommersialisering av Dosell. Produkten kommer i samband med detta erbjudas till de patienter som redan abonnerar på Sempli Farma genom de 25 redan anslutna apoteken. Med de estimerade 150 apotek som sedan involveras kommer en god grund ha lagts för lansering i Italien. En framgångsrik försäljningsstart skulle innebära att iZafe kan blicka framåt mot vidare internationell expansion där Spanien och Portugal ligger närmast i tiden. För närvarande finns ingen direkt konkurrent till Dosell i varken Italien, Spanien eller Portugal.

Om Sempli Farma by Remedio S.R.L
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

Sempli Farma har vuxit under 2020 och 2021 genom en kapitalanskaffning om 300 000 euro. Organisationen har stärkts upp med en klinisk ingenjör, en försäljningschef som arbetar med att skapa ett externt säljnätverk och en marknads- och kommunikationsavdelning.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm