Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life- Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att man anställt Ida Almgren som ny CFO. Ida tillträder sin tjänst den 9 november 2020.
Ida Almgren har mångåriga erfarenheter av arbete med och ansvar för affärsanalys och ekonomisk planering på etablerade bolag. Ida har också erfarenheter från arbete med tillväxtföretag och start-ups i olika utvecklingsskeden med fokus på bland annat strategiarbete och tillväxt. Ida kommer närmast från en befattning inom SAS där hon arbetat i en roll som Revenue Manager. Ida har tidigare haft befattningen CFO på Thunderkick.
“Med mina erfarenheter av att arbeta som CFO, av att ingå i ledningsgrupper och av roller där jag haft övergripande ekonomiskt ansvar kan jag tillföra kompetens till iZafe Group. Jag ser fram emot att komma tillbaka till ett mindre entreprenörsdrivet företag där jag kan vara delaktig i att internationalisera och vidareutveckla verksamheten.” säger Ida Almgren, CFO på iZafe Group.
Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att bolagets ekonomichef Rebecca Odberger, avslutar sin anställning på egen begäran.
Rebecca Odberger har arbetat som ekonomichef på iZafe sedan 2018 och har arbetat tillsammans med en extern konsult vid bolagets koncernredovisningar. Nu avslutar Rebecca Odberger sin anställning men kvarstår i rollen som ekonomichef till den 16 oktober.
Rekryteringsprocess av ordinarie CFO till iZafe Group pågår.
Den 25 juni 2020 höll iZafe Group AB (publ) sin årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid årsstämman. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till beslutsunderlag till årsstämman tillgängligt på bolagets webbplats www.izafe.se.
Redovisningshandlingar och ansvarsfrihet Moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 1 januari – 31 december 2019. Resultatdisposition Det beslutades att samtliga till årsstämman förfogande stående medel skulle överföras i ny räkning. Styrelse och revisorer Det beslutades att styrelsen ska bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter. Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Göran Hermansson och Thomas Ahlerup samt nyvaldes Ludvig Arbin och Göran Sjönell. Thomas Ahlerup valdes till styrelsens ordförande. Den auktoriserade revisorn Johan Kaijser på Allians Revision och Redovisning AB valdes som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Styrelsearvode och revisorsarvode Årsstämman beslöt, i enlighet med valberedningens förslag, att inget styrelsearvode ska utgå till styrelsens ledamöter samt att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning. Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler Årsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller annars med villkor enligt aktiebolagslagen, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.
Antalet aktier och röster i iZafe Group AB har ändrats till följd av att 654 795 nya B-aktier har emitterats under juni månad med anledning av utnyttjande av teckningsoptioner som gavs ut under november 2018 och februari 2019.
Efter utnyttjandet av teckningsoptioner uppgår det totala antalet aktier i iZafe Group AB till 32 768 510, varav 600 000 A-aktier och 32 168 510 B-aktier. Det totala antalet röster uppgår till 38 168 510.
Aktieägarna i iZafe Group AB (publ.) 556762-3391 (”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma torsdag den 25 juni 2020 klockan 9.00 på Bolagets kontor, Grev Turegatan 11A, Stockholm. Lokalen öppnas klockan 8.30.
Försiktighetsåtgärder i samband med stämman med anledning av Covid-19 Bolaget värnar om sina aktieägares och sin personals hälsa. Med anledning av risken för smittspridning av Covid-19 kommer Bolaget därför att vidta vissa åtgärder för att minimera denna risk. Själva stämman och insläppet till stämman kommer att hållas så kort som möjligt, bland annat genom att inte hålla något föredrag eller allmän presentation utan hålla mötet begränsat till dagordningens beslutspunkter. VD:s presentation och eventuellt andra presentationer kommer att finnas tillgängliga digitalt på Bolagets webbplats www.izafe.se.
Vidare kommer ingen dryck eller förtäring att erbjudas, före under eller efter stämman. Stämman kommer även att rekommenderas att fatta beslut om att inga gäster eller andra som inte har rätt att enligt lag delta vid stämman tillåts vistas i stämmolokalen. Bolagets styrelse, ledning och andra anställda kommer i första hand att medverka digitalt. Fysisk närvaro kommer endast ske om särskilda skäl föreligger.
Aktieägare som själva uppvisar symptom (eller som har varit i kontakt med någon som uppvisar symptom), uppmanas att inte närvara vid stämman utan att i stället delta genom ombud. Även aktieägare som känner sig oroliga för att själva bli smittade eller tillhör de riskgrupper som definierats av Folkhälsomyndigheten ska undvika att närvara personligen och att i stället delta genom ombud.
Bolaget följer utvecklingen noggrant och vid behov kommer information om eventuella ytterligare åtgärder inför stämman att publiceras på Bolagets webbplats, www.izafe.se.
Rätt att deltaga och anmälan Aktieägare som vill delta på årsstämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast torsdagen den 18 juni 2020, dels måndagen den 22 juni 2020 anmäla sig skriftligen till iZafe Group AB, Grev Turegatan 11 A, 114 46 Stockholm eller per email, . I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, A-aktieinnehav respektive B-aktieinnehav, e-postadress, adress, telefonnummer dagtid, mobiltelefonnummer samt i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst två). Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.
Förvaltarregistrerade aktier Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade genom värdepappersinstitut eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i årsstämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast torsdagen den 18 juni 2020 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum.
Ombud mm Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Registreringsbeviset får ej vara äldre än tolv månader.
Fullmaktens giltighetstid får anges till längst fem år från utfärdandet. För att underlätta inpassering vid stämman bör en kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis i god tid före stämman insändas till Bolaget på adress enligt ovan. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på årsstämman.
Fullmaktsformulär finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.izafe.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Ombud ska vid sidan av fullmaktshandling också kunna styrka sin identitet som fullmaktshavare med giltig legitimationshandling.
Förslag till dagordning: 1. Stämmans öppnande. 2. Val av ordförande vid stämman. 3. Upprättande och godkännande av röstlängd. 4. Godkännande av dagordningen. 5. Val av en eller två justeringsmän. 6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad. 7. Föredragning av framlagd årsredovisning och revisionsberättelse samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse. 8. Beslut a. om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning; b. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; samt c. om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör. 9. Fastställande av antalet styrelseledamöter och revisorer samt, i förekommande fall, suppleanter. 10. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden. 11. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter samt i förekommande fall revisorer och eventuella revisorssuppleanter. 12. Fastställande av instruktion för valberedning. 13. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler. 14. Stämmans avslutande.
Förslag till beslut
Punkt 2: Val av ordförande vid stämman Valberedningen föreslår att advokat Ebba Werkell väljs till ordförande vid årsstämman.
Punkt 8.b): Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen Styrelsen föreslår att samtliga till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.
Punkt 9–11: Fastställande av antalet styrelseledamöter, suppleanter och revisorer, styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelse och styrelsesuppleanter samt revisorer
Valberedningen föreslår följande: − att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter utan suppleanter. Antalet revisorer ska uppgå till en auktoriserad revisor utan suppleanter. − att inget styrelsearvode ska utgå till styrelsens ledamöter och att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning. − omval av Göran Hermansson och Thomas Ahlerup samt nyval av Ludvig Arbin och Göran Sjönell. Val av Thomas Ahlerup som styrelseordförande. Viveca Gyberg och Carl Sjönell har avböjt omval. − val av den auktoriserade revisorn Johan Kaijser på Allians Revision och Redovisning AB för tiden intill slutet av årsstämman 2021.
Punkt 12: Fastställande av instruktion för valberedning Valberedningen föreslår att valberedning ska utses enligt följande modell. Årsstämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna eller ägargrupperna (härmed avses såväl direktregistrerade aktieägare som förvaltarregistrerade aktieägare), enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 30 september, som vardera utser en representant att jämte styrelseordföranden utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts. För det fall någon av de tre största aktieägarna eller ägargrupperna ej önskar utse sådan representant ska den fjärde största aktieägaren eller ägargruppen tillfrågas och så vidare intill dess att valberedningen består av fyra ledamöter.
Majoriteten av valberedningens ledamöter ska vara oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen. Minst en av valberedningens ledamöter ska vara oberoende i förhållande till den i Bolaget röstmässigt största aktieägaren eller grupp av aktieägare som samverkar om Bolagets förvaltning. Verkställande direktören eller annan person från bolagsledningen ska inte vara ledamot av valberedningen. Styrelseledamöter kan ingå i valberedningen men ska inte utgöra en majoritet av dess ledamöter. Om mer än en styrelseledamot ingår i valberedningen får högst en av dem vara beroende i förhållande till Bolagets större aktieägare.
Valberedningen utser ordförande inom gruppen. Styrelseordföranden eller annan styrelseledamot ska inte vara ordförande för valberedningen. Sammansättningen av valberedningen ska tillkännages senast sex månader före årsstämman. Om en eller flera aktieägare som utsett representanter till valberedningen inte längre tillhör de tre största ägarna i Bolaget vid en tidpunkt mer än två månader före årsstämman, ska representanterna för dessa aktieägare frånträda sitt uppdrag och nya ledamöter utses av de nya aktieägare som då tillhör de tre största aktieägarna. Om en ledamot i valberedningen avsäger sig uppdraget innan valberedningens arbete är avslutat ska samma aktieägare som utsåg den avgående ledamoten, om det anses nödvändigt, äga rätt att utse en ny ledamot, eller om aktieägaren inte längre är bland de tre största aktieägarna, den största aktieägaren på tur, enligt principerna ovan, men med utgångspunkt i Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken snarast möjligt efter det att ledamoten lämnat sin post.
Förändringar i valberedningens sammansättning ska omedelbart offentliggöras.
Ingen ersättning ska utgå till ledamöterna i valberedningen. Bolaget ska betala de nödvändiga utgifter som valberedningen kan komma att ådra sig inom ramen för sitt arbete.
Mandattiden för valberedningen avslutas när den där påföljande valberedningen har offentliggjorts.
Valberedningen ska fullgöra de uppgifter som följer av Svensk kod för bolagsstyrning och lägga fram förslag i följande frågor för beslut till årsstämman: a) förslag till stämmoordförande; b) förslag till antal styrelseledamöter och revisorer; c) förslag till styrelse och styrelseordförande; d) förslag till revisorer; e) förslag till styrelsearvoden, med uppdelning mellan ordförande och övriga ledamöter i styrelsen samt eventuell ersättning för utskottsarbete; f) förslag till arvode för revisorn; och g) i förekommande fall, förslag till ändring i instruktionen för valberedningen.
Valberedningen har rätt att på iZafe Groups bekostnad engagera externa konsulter som valberedningen anser nödvändiga för fullgörande av sin uppgift.
Punkt 13: Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet (vid emission av teckningsoptioner eller konvertibler gäller begränsningen vid fullt utnyttjande). Bemyndigandet ska även innefatta rätt att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler med bestämmelse om apport, kvittning eller annars med villkor enligt aktiebolagslagen.
Emissionerna ska ske på marknadsmässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra anskaffning av kapital för förvärv av bolag, eller delar av bolag, och för Bolagets rörelse.
Beslut enligt punkten 13 är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.
Antal aktier och röster Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 32 113 715, varav 600 000 A-aktier och 31 513 715 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 37 513 715 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.
Aktieägares rätt att begära upplysningar Aktieägarna erinras om rätten att, vid bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap 32 § aktiebolagslagen.
Fullmaktsformulär och fullständiga förslag till beslut Fullmaktsformulär samt kopior av redovisningshandlingar och revisionsberättelse hålls tillgängligt hos Bolaget på adress enligt ovan och på Bolagets webbplats, www.izafe.se och sänds till de aktieägare som så begär. Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar hålls tillgängliga hos Bolaget per dagen för denna kallelse och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Information om samtliga ledamöter som föreslås till Bolagets styrelse hålls tillgänglig på Bolagets webbplats, www.izafe.se.
Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelsdispensering och personlig säkerhet meddelar idag att bolaget har offentliggjort sin årsredovisning för 2019.
Tredje teckningsperioden för teckningsoptioner av serie TO6, som emitterats av iZafe Group AB (publ) (“iZafe Group”) som ett led i finansieringen via L1 Capital, (“Teckningsoptioner TO6”) inleds idag den 14 maj och löper till och med torsdag den 28 maj 2020. Innehavare av teckningsoptioner TO6 äger rätt att för varje teckningsoption teckna en aktie av serie B i iZafe Group till en teckningskurs om 2,20 kronor. För teckningsoptionerna gäller i korthet följande villkor:
För teckningsoptionerna gäller i korthet följande villkor:
En (1) teckningsoption TO6 berättigar till teckning av en (1) aktie av serie B i iZafe Group.
Teckningskursen är 2,20 kronor per aktie av serie B (omräknad enligt “§ 8 Omräkning av Teckningskurs m.m.” i villkoren för teckningsoptioner TO6 till följd av den riktade nyemission som styrelsen beslutade om den 25 mars 2019).
Totalt antal utestående teckningsoptioner TO6 är 1 088 969. Vid fullt utnyttjande av samtliga utestående teckningsoptioner TO6 kan iZafe Group tillföras 2 395 731,80 kronor före emissionskostnader.
Efterföljande tre teckningsperioder för teckningsoptioner TO6 löper enligt följande:
14 – 28 november 2020
14 – 28 maj 2021
14 – 28 november 2021
Klicka här för att läsa fullständiga villkor för teckningsoptionerna.
Utnyttjande av teckningsoptioner TO6 Direktregistrerade innehavare Direktregistrerade innehavare (innehav på VP-konto) av teckningsoptioner TO6 ska anmäla teckning genom att fylla i och skicka in gällande anmälningssedel för teckning av teckningsoptioner TO6 senast den 28 maj 2020 till Aktieinvest FK AB. Anmälan sker genom samtida betalning.
Observera att både anmälningssedel och likvid måste vara Aktieinvest tillhanda senast torsdag den 28 maj 2020.
Förvaltarregistrerade innehavare Förvaltarregistrerade innehavare (innehav på aktiedepå, ISK-konto eller kapitalförsäkring) av teckningsoptioner TO6 ska anmäla lösen av teckningsoptioner genom att kontakta sin förvaltare och följa förvaltarens instruktioner avseende betalning etc. Detta bör ske i god tid före den 28 maj 2020, då olika förvaltare har olika handläggningstider.
De nya aktierna av serie B kommer att levereras till tecknarnas konto som interimsaktier (iZafe IA B) och omvandlas till aktier av serie B så snart emissionen har blivit registrerad hos Bolagsverket.
Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelsdispensering och personlig säkerhet meddelar att man slutfört förberedelser av läkemedelsroboten Dosell för den norska marknaden och idag påbörjar leveranserna av de första 30 enheterna.
iZafe har genomfört nödvändiga uppdateringar i Dosellsystemet för att förenkla och validera det mot norska dospåsar. Uppdateringarna innebär att processen för att anpassa Dosell till nya marknader och till nya dospåsar effektiviseras och förkortas väsentligt. Med den nya mjukvaran kan kommande verifieringar av dospåsar aktiveras via molnet direkt till alla nya och befintliga enheter. Därmed minskar kostnaden för att lansera Dosell på nya marknader.
iZafe har på kort tid byggt en växande kapacitet i Norge genom etablering av ett brett partnernätverk som representerar iZafes läkemedelsrobot Dosell. Under mars och april har iZafe genomfört nödvändiga anpassningar och tester av Dosell till den norska standarden för dospåsar. De första 30 enheterna skickas idag till partners i Norge, och kommande leveranser sker därefter löpande.
”Mot bakgrund av coronavirusets utbrott i Sverige och omvärlden har vissa processer fördröjts, och det är glädjande att kunna konstatera att Dosell är färdig för den norska marknaden och att vi därigenom kan påbörja leveranser till våra partners i Norge som väntat på utrustningen.” säger Anders Segerström, VD iZafe Group AB.
Tillsammans med Hepro AS, Doro AS och Ing. Dahme & Bagle AS bearbetar iZafe Norges kommuner för att tillsammans möta det ökade behovet av säker läkemedelshantering och självständig medicinering genom läkemedelsrobotar. Dosell har fått en än viktigare funktion i samhället nu när äldre är speciellt utsatta till följd av Covid-19. Genom Dosell kan vårdtagaren få rätt medicin i rätt tid och samtidigt minimera behovet av fysisk medicinöverlämning, oavsett om brukaren är boende på äldreboende eller i hemmet.
”Vi ställer höga krav på att våra produkter och system uppnår högsta kvalitet, funktionalitet och säkerhet. Dosell har därför genomgått omfattande tester för att validera de dospåsar som används på den aktuella marknaden.” avslutar Anders Segerström, VD iZafe.
Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelsdispensering och personlig säkerhet meddelar att Svenska Patent- och Registreringsverket PRV idag, 7 april 2020, godkänt och utfärdat ett patent för styrsystemet till läkemedelsroboten Dosell.
Den 24 april 2019 uttalade sig Patent- och Registreringsverket positivt till iZafes ansökan och man meddelar nu att patent med publiceringsnummer 542287 godkänts och utfärdats idag den 7 april 2020. Patentet är ett av de godkända patent som skyddar Dosells teknologi för säker medicinering. Tillsammans med de övriga immaterialrättsliga skydd som omgärdar Dosell bidrar patentet till att stärka iZafe och Dosells position på marknaden. Patentet kommer att vara i kraft fram till den 16 oktober 2037.
”Det är glädjande att vi idag fått vår patentansökan godkänd. Patentet ger oss ett ännu starkare skydd för Dosells teknologi, och stärker därmed ytterligare Dosells position som den marknadsledande lösningen för tryggare digital läkemedelsdispensering och hantering.” säger Anders Segerström, VD iZafe.
Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom personlig säkerhet och hälsoteknik meddelar att man tecknat partneravtal med en finsk och en tysk aktör. iZafes nya partner i Finland är ett bolag som säljer och marknadsför trygghetsskapande produkter till kommuner och stora vårdbolag. Det andra avtalet är tecknat med en partner i Tyskland som genom sitt breda kontaktnät inom Med Tech kommer kunna stödja iZafes fortsätta etablering i Tyskland och närliggande länder.
Läkemedelsrobotars snabba intåg inom vårdens digitaliseringsarbete skapar stora möjligheter för iZafe. Det finns ett uttalat behov av digitala lösningar som vänder sig både mot patienter, anhöriga och vårdpersonal. Dosell skapar trygghet för alla intressenter genom att leverera rätt läkemedel, i rätt tid och till rätt person samt genom att intaget av en kombination av olika läkemedel är trygg och säker. Tillsammans med en rad applikationer fungerar Dosell som hemmets digitala hälsoterminal vilket ger människor möjlighet att leva ett fullvärdigt liv hemma, minskar lidandet för patienter och anhöriga samt avlastar sjukvården.
”Tillsammans med våra nya partners har vi alla förutsättningar att fortsätta vår expansiva satsning med att etablera Dosell på flera marknader och fortsätta leverera ett starkt erbjudande som skapar kund- och samhällsnytta. Förutom den svenska marknaden bearbetar vi idag den norska, finska, italienska och tyska marknaden, och ser vidare stor potential i Europa och globalt under kommande år”, säger Anders Segerström, VD iZafe.