iZafe Group meddelar härmed att Careium AB före detta Doro Care beställer fyrtio stycken läkemedelsrobotar Dosell.

”Det är kul att arbeta med några av de bästa inom automatiserad läkemedelsdosering, Dosell kommer frigöra mer tid för patientkontakt under hembesök och spela en avgörande roll i att förbättra livskvaliteten för hemtjänstkunder.” säger Nikola Josevski, Project Manager Careium AB

Careium tidigare Doro Care är marknadsledande med ny innovation i Sverige och Norge samt en av de ledande aktörerna i Storbritannien och Nederländerna. Den positionen innebär att Careium är en av de ledande aktörerna i Europa som tillhandahåller välfärdsteknikstjänster. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. För vårdgivaren betyder bolagets lösningar ökad effektivitet och möjlighet att lägga resurser på mer värdefulla aktiviteter. Careium är en av få aktörer som kan erbjuda hela kedjan med trygghetslarm, sensorer (fallsensorer, rökdetektorer, rörelsedetektorer, etc.), tillbehör (kameror, elektroniska lås, läkemedelsrobotar etc.) och säker kommunikation med larmmottagning: bolaget tillhandahåller en komplett digital larmkedja.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – meddelar härmed att Söderköpings kommun förlänger avtalet med 12 månader och vår partner Zafe Care Systems AB.

Söderköping fortsätter sitt arbete med digitalisering av hemtjänsten och har nu valt att fortsätta med läkemedelsroboten Dosell. Avtalet tecknades initialt 2018.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – släpper ”Ingen vill ta fel medicin” en rapport om läkemedelsanvändning och säkerhet vid medicinering. Rapporten gjordes i samband med marknadsundersökningen vid lanseringen av Dosell konsument.

Varje år tar 6,7 miljoner svenskar receptbelagd medicin, enligt Socialstyrelsen. Att ta fel medicin vid fel tillfälle eller att helt glömma sin dos är farligt för en multimedicinerande person. Risken att ta fel medicin blir en stressfaktor och ger en känsla av oro. I rapporten kan man läsa att 31 procent nämner att de behöver någon form av hjälp med sin medicinering.

”Min pappa, som tar flera läkemedel dagligen, såg tidigt fördelarna med Dosell för sin egen del och han känner en stor trygghet i att minimera risken att missa sin föreskrivna dos. Jag som anhörig känner ett lugn att varje dag få ett kvitto på att pappa inte glömt sin medicin. Med vetskapen att det avlider 3 000 personer varje år i Sverige till följd av felmedicinering, känns det oerhört bra att veta att jag som anhörig gör vad jag kan för att tillse att min egen fars läkemedelshantering är så trygg som den är tack vare Dosell.” Säger Ida Almgren, CFO iZafe Group AB.

Felmedicinering är ett mycket farligt problem i samhället som inte får tillräckligt med
uppmärksamhet. Det kostar både liv och lidande för den som drabbas och skapar stor
oro för anhöriga. En äldre person som glömt att ta sin medicin läggs ofta in på sjukhus. Ett vårddygn kostar 15 000 kronor. Sammanlagt kostar felmedicinering idag 20 miljarder kronor per år för samhället.
 
Den bifogade rapporten visar resultatet av en undersökning som genomförts av opinions och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av iZafe Group och Dosell. Under 2021 har 2063 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18 år och uppåt i Sverige. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – meddelar härmed att de första läkemedelsrobotarna anpassade för den italienska konsumentmarknaden är nu skickade till Sempli Farma i Italien för pilotprojektet.

I oktober i år komunicerade vi om det kommande pilotprojektet i Italien. Med en viss försening kan vi nu meddela att läkemedelsrobotarna skickats från Sverige och förväntas levereras till Sempli Farma under nästa vecka.
 
Samtliga delar så som Dosell, manualer, mobilapp, system och broschyr är klara och anpassade för den italienska marknaden vilket gör att Sempli Farma fått allt för att komma igång.

Om Sempli Farma by Remedio S.R.L
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

Sempli Farma har vuxit under 2020 och 2021 genom en kapitalanskaffning om
300 000 euro. Organisationen har stärkts upp med en klinisk ingenjör, en försäljningschef som arbetar med att skapa ett externt säljnätverk och en marknads- och kommunikationsavdelning.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – meddelar härmed att Zafe Care Systems beställer 50 Dosell och inleder nu offensiva marknadsaktiviteter för att få ut läkemedelsroboten på marknaden.

”Vi är glada att våra omfattande tester på nya läkemedelsroboten Dosell framgångsrikt slutförts och ser fram emot att marknadsföra och sälja läkemedelsroboten till våra kunder. Dosell passar bra in i vår produkt & tjänsteportfölj för att skapa ytterligare trygghet samt underlätta för brukare, vård- och omsorgspersonal. Vi ser en stor efterfrågan i marknaden inom välfärdsteknik och beställer därmed initialt 50 Dosell, vi ser verkligen fram mot 2022 och dess fortsatta framtid ” Säger Anders Nilsson, försäljningschef Zafe Care Systems

Zafe Care Systems AB som förvärvades av AddLife koncernen ingår likt norska Hepro i Home Care och är en av de ledande företagen inom välfärdsteknologin på den svenska marknaden.

Deras främsta kunder är stat, kommuner och hjälpmedelscentraler. Idag arbetar de med mer än 200 kommuner och passar tack vare sin marknadsledande teknik i alla typer av omsorgsboenden.

Stockholm, Sweden –iZafe Group AB (publ) (”iZafe”) har ingått avtal med Mangold Fondkommission AB ("Mangold") som likviditetsgarant för iZafes aktie på Nasdaq First North Growth Market. Syftet med likviditetsgarantin är att förbättra likviditeten i aktien och minska skillnaden mellan köp- och säljkurs. Mangolds uppdrag påbörjas den 30 november 2021.

Mangold kommer i sitt uppdrag som likviditetsgarant att säkerställa möjligheten att handla i iZafes aktie varje dag genom att kontinuerligt ställa handelsposter på vardera köp- och säljsida i orderboken. Syftet med en likviditetsgaranti är att skapa en mer korrekt prisbild i ett bolags aktie, vilket i följd ger en mer korrekt värdering av bolaget och ger möjlighet till en förbättrad handelsvolym i aktien.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 november, sin rapport för tredje kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag
• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 38 (701) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell.
• Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 342 (7 255) TSEK. Jämförelseperioden inkluderar den engångseffekt som uppstod vid försäljning av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick rörelseresultatet för jämförelseperioden till -6 745 TSEK.
• Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
-6 183 (7 103) TSEK. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick resultat efter finansiella poster för jämförelseperioden till -6 897 TSEK.
• Periodens kassaflöde uppgick till -6 475 (8 818) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den likvid som erhölls vid avyttringen av iZafe AB.
• Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (0,2) SEK.
• Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 1,5 (1,1) SEK.
• Soliditeten vid periodens slut uppgick till 62,3 (87,4) procent.

Viktiga händelser under kvartalet
• iZafe Group beslutar om en fullt garanterad företrädesemission av units om cirka 53 MSEK. Företrädesemissionen är garanterad till 100 procent.
• iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.
• Pilotprojektet med konsumenter har slutförts framgångsrikt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
• iZafe Group har ingått ett avtal med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapas en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång
• Konsumentversionen av Dosell lanseras i Sverige på apoteket.se. Dosell finns nu tillgänglig för alla som äter mediciner regelbundet och vill förebygga felmedicinering med bättre läkemedelsöversikt och ökad följsamhet innan en skada sker.
• Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
• Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknade tillsammans ytterligare 458 000 units i den pågående företrädesemissionen av units utöver det som initialt tecknades.
• iZafe Group har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan avseende läkemedelsroboten Dosell i syfte att förbereda inför den internationella expansion som planeras genomföras efter den pågående företrädesemissionen. Ansökan om skydd har inlämnats i de nyckelmarknader iZafe Group identifierat stor efterfrågan för Dosell
• Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

VD har ordet
Med åtskilliga milstolpar uppnådda låter vi nu läkemedelsroboten Dosell kapitalisera genom flera olika försäljningskanaler, på den konstaterade marknadspotentialen som digitaliseringen av vården och den ökad läkemedelskonsumtionen kostar.

Företrädesemissionen som vi nu genomfört har gett oss resurser för att möjliggöra en uppskalning och globalisering av iZafe Group. Det kommer även att möjliggöra framtida förvärv samt breddning av tjänste- och produktportföljen. Med en stark kassa kan vi nu även jobba mer strategiskt och långsiktigt i alla våra beslut.

Under det tredje kvartalet har vi haft fokus på att färdigställa Dosell för konsumentmarknaden, vilket resulterade i att vi blev godkända av Apoteket AB för att tillsammans lansera Europas första läkemedelsrobot för konsumentmarknaden i mitten av oktober. Det blev även klart att vi går med nederländska Adyen med sina driftsäkra betalningslösningar i Dosell-appen. Detta ser vi som en självklar kvalitetsstämpel och vi är glada för samarbetet. Bland deras kunder återfinns företag som H&M, Spotify och Telia.

Under kvartalet har vi även arbetat för att säkerställa mjukvaran och Dosells kvalitet på fler marknader. Det kontinuerliga arbetet med att uppfylla MDR (Medical Device Regulation) fortsätter enligt plan, vilket är ett krav för att ha den klassificering Dosell har i form av medicinteknisk produkt klass 1.

Konsumentproduktens plattform är säkerställd i flera länder, där vi nu ser stor potential. Vi har börjat närma oss lösningar på de utmaningar vi haft, bland annat med komplexiteten vid försäljningsprocessen och med beroendet av andra aktörer vid produktutvecklingen. Dosell är en unik produkt som är först i sitt slag på en helt ny marknad. Detta gör att vi behöver få upp kännedomen och medvetenheten hos våra målgrupper vilket är en av våra högsta prioriteringar under årets sista kvartal. Vi har under november beslutat att accelerera våra marknadsföringsinsatser med ledning av vår nya CMO och räknar med att det kommer att ge stor effekt på försäljningssiffrorna under sista kvartalet i år men framför allt under första kvartalet 2022.
På B2B sidan har flera av våra partners valt att testa och säkerställa Dosell 2.0 för att kvalitetssäkra mot sina kunder, vilket vi ser positivt på. Detta har dock lett till längre ledtider än vi initialt räknat med vilket också fått konsekvenser på försäljningen vilken vi nu kan påbörja. Testerna har lett till bra respons, resultat och efterfrågan på marknaden. Testerna har även gett oss oerhört viktiga insikter om våra brukare som vidare hjälpt oss att optimera kundupplevelsen. I samband med att Hepro nu gett sitt godkännande för nya Dosell så kommer även införsäljningen påbörjas ordentligt i den stora norska upphandlingen som vi vann tillsammans förra året. Insamlingen av den data både historiskt och framgent kommer att vara viktigt för oss för att tillhandahålla de bästa och enklaste hjälpmedlen för att säkerställa att rätt medicin tas i rätt tid. Det är av största vikt att vi nått godkännande och sedan ”proof of concept” på vår hemmamarknad för att sedan i stor volym kunna skala upp på andra marknader.
 
Vi fokuserar på framtiden och undersöker hela tiden nya expansionsmöjligheter, såväl geografiska som produktrelaterade och ser god potential i båda områdena.
Vi har även påbörjat arbetet med att inleda flera olika framtida förvärv, både på produkt- och företagssidan och vi kommer att fokusera på utvalda områden där vi ser en klar affärspotential med gynnsamma synergieffekter. Vi arbetar fortsatt mot att bli det självklara valet när det gäller ett säkert intag av rätt läkemedel vid rätt tid. Dosell som levererar medicin via dospåse kommer att vara en del i det kunderbjudandet där vi framöver kommer kunna komplettera så vi kan säkerställa att rätt medicin tas vid rätt tid även till användare som tar sin medicin på andra sätt, och här tror vi att det finns bolag som kan komplettera iZafe Groups portfölj på ett fördelaktigt sätt.

Grund för ytterligare tillväxt
iZafe Group är ett väl kapitaliserat bolag som verkar i en kraftigt växande marknad. Genom företrädesemissionen har vi skapat oss möjligheter vi inte tidigare haft. Detta är en avgörande punkt för att möjliggöra försäljning och det självklara valet vid säkerställandet av rätt medicin i rätt tid.
Vi fortsätter att arbeta målinriktat med att stärka upp vårt team, även på ledningsnivå. Vårt senaste tillskott är Carl-Fredrik Bothén som haft seniora positioner inom marknad på flera internationella bolag. Som marknadschef kommer Carl-Fredrik att ansvara för IR (Investor Relations) och för att förbättra kommunikationen och att driva samt utveckla vår marknadsföring med särskilt fokus initialt på den skandinaviska marknaden.
 
iZafe Group är väl rustat för att flytta fram positionerna under 2022. Vi lämnar bakom oss ett viktigt kvartal där många milstolpar uppnåtts och med en marknad som visar stor tilltro till vår produkt. Jag ser fram emot en stark avslutning av 2021 och ett ännu starkare 2022.

Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

”Vi är glada att samtliga av våra tester på nya Dosell framgångsrikt slutförts och ser fram emot att från och med idag officiellt presentera nya förbättrade Dosell för alla norska kommuner. Läkemedelsroboten kommer framöver att bli en prioriterad produkt i Hepros produktportfölj. Vi kan nu äntligen påbörja försäljningen, vilket vi ser fram emot.” Säger Geir Tore Jakobsen CEO, Hepro AS

Då Dosell är en medicinskteknisk produkt som kräver hög säkerhet och funktionalitet så har samtliga av våra partners genomfört egna interna kontroller av hårdvara och mjukvara samt säkerställt alla integrationer och larmhantering. Efter implementationen av den första versionen av Dosell uppstod vissa tekniska utmaningar. De problem som utmaningarna föranledde har gjort att kraven på tester och kvalitetssäkring blivit mycket höga för att godkännande av produkten ska kunna ges. Dosell har fått denna kvalitetsstämpel efter att Hepro nu givit sitt godkännande, läkemedelsroboten Dosell är därmed godkänd för den skandinaviska marknaden.

”Dessa tester har tagit längre tid än prognoserat. Samtidigt är vi väldigt glada över att jobba med så pass seriösa partners som gör gedigna egna kontroller för att säkerställa samtliga delar. Hepro AS har varit en mycket viktig partner för oss i utvecklingen och testandet utav Dosell 2.0 och det känns fantastiskt bra att produkten nu är säkerställd i alla led.” Säger Anders Segerström, CEO iZafe Group AB.

iZafe Group AB (publ) ("iZafe" eller "Bolaget") meddelar att man i samband med kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2021, som kommer att publiceras 08:30 CET den 29 november 2021, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 8 december 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.
 
Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET den 1 december 2021.
 

iZafe Group AB (publ) ("iZafe" eller "Bolaget") meddelar att man anställt Carl-Fredrik Bothén som Chief Marketing Officer (CMO) för Bolaget. Han tillträdde sin tjänst den 8 november 2021.

Carl-Fredrik har 25 års erfarenhet av marknadsföring, kommunikation och digitalisering. Han har bland annat arbetat som nordisk marknadschef för TP-Link Nordic AB och som marknadschef för Sixt rent a car. Carl-Fredrik har också erfarenheter från arbete i tillväxtföretag i olika utvecklingsskeden med fokus på bland annat strategiarbete och tillväxt. Han kommer även lägga stor vikt på Bolagets IR-strategi och i samband med detta även bli kontaktperson för aktieägare och investerare.

– I vår tillväxtresa har det blivit naturligt att skapa en ny tjänst och ta in en senior CMO i bolaget. Med Carl-Fredriks gedigna erfarenhet av marknadsföring och strategiska erfarenheter av strukturerat och långsiktigt varumärkesarbete, är jag övertygad om att han kommer att vara en viktig tillgång i vår fortsatta tillväxtresa och ledningsgrupp, säger Anders Segerström, CEO för iZafe Group AB.

“Med mångåriga erfarenheter av arbete med marknadskommunikation, strategisk planering och affärsutveckling på internationellt etablerade bolag kan jag tillföra kompetens till iZafe Group genom att vidareutveckla verksamheten till att bli ett vinstdrivande bolag. Jag har i ett tidigt skede bildat mig en tydlig uppfattning av vårt nuläge och ser en stor potential att tillsammans med en mycket engagerad organisation. Jag kommer kunna bidra till att öka vår varumärkeskännedom och påvisa försäljningssiffror, kortsiktigt och långsiktigt”, säger Carl-Fredrik Bothén, CMO på iZafe Group AB.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm