iZafe Group (publ.) bjuder härmed in till en live-intervju med Pilloxas VD Helena Rönnqvist samt iZafe Groups VD Anders Segerström onsdagen den 24 augusti kl 14.00 med anledning av att iZafe har tecknat en avsiktsförklaring med Pilloxa om att förvärva 100 procent av aktierna i Pilloxa.

Läs hela nyheten här.
 
Under intervjun så kommer samtliga aktieägare och intressenter få en mer fördjupad förståelse för rationalen bakom förvärvet, om Pilloxa som bolag samt vad förvärvet innebär för det framtida iZafe Group.
 
Länkar till intervju finner ni här
LinkedIn
Facebook

iZafe Group AB (publ) (”iZafe” eller ”Bolaget”) har tecknat en avsiktsförklaring med Pilloxa AB (”Pilloxa”) avseende förvärv av 100 procent av aktierna i Pilloxa (”Förvärvet”). Pilloxa har utvecklat en teknisk plattform för bättre följsamhet som läkemedelsbolag använder för att utforma digitala patientstöd. Genom förvärvet skapas ett nytt bolag inom digital hälsa som är välpositionerat att bli en ledande aktör inom bättre och säkrare läkemedelsanvändning.

Avsiktsförklaringen avser 100 procent av aktierna i Pilloxa. Köpeskillingen erläggs till 100 procent av 70 874 308 nyemitterade iZafe-aktier till ett indikativt värde om cirka 30 MSEK. Det indikativa värdet av Pilloxa kan komma att justeras upp eller ned beroende på aktiekursens utveckling vid dagen för tillträdet. Givet att det indikativa budet accepteras kommer aktieägarna i Pilloxa att äga 50 procent av aktierna i det gemensamma bolaget efter tillträde som beräknas ske under Q3 2022. Förvärvet är villkorat av godkännande på en extra bolagsstämma i iZafe Group AB. Mer information om den extra bolagsstämman kommer att offentliggöras i ett separat pressmeddelande.
 
– Vi har under en längre tid utvecklat läkemedelsroboten Dosell och byggt upp ett nätverk av partners
och samarbeten som ser ett stort värde av data kring medicinering för att möjliggöra proaktiv vård. Genom förvärvet av Pilloxa tar vi nu nästa steg mot vår vision om en förbättrad hälsa med bättre följsamhet, vars digitala plattform kan utnyttjas och integreras direkt i våra befintliga produkter och erbjudanden. Det skapar ett attraktivt och komplett erbjudande, tillgång till en större kundbas och fler säljkanaler. Tillsammans skapar vi något världsunikt inom ramen för digital hälsa, säger Anders Segerström, vd på iZafe.
 
– Med Pilloxas digitala erbjudande och långa samarbete med läkemedelsindustrin kan vi tillsammans med iZafe erbjuda en helhetslösning för våra kunder; patienter, vårdpersonal och läkemedelsindustrin. Pilloxas löfte till våra kunder idag är en färdig digital lösning för patientstöd inom en månad från initieringsmötet. Vi är därför vana vid snabba integrationer och kommer omgående påbörja arbetet med att erbjuda en gemensam digital lösning, säger Helena Rönnqvist, vd på Pilloxa.
 
Felaktig eller bristfällig medicinering är ett stort och kostsamt problem för såväl den enskilda individen som läkemedelsutvecklande bolag och kostar samhället betydande summor. Att erbjuda patienter stöd för att ta sin medicin på ett korrekt sätt har visat sig vara ett effektivt sätt att nå bättre medicinska resultat. Såväl iZafe som Pilloxa erbjuder idag lösningar som stödjer patienter till en säker medicinsk behandling. Samgåendet innebär ett bredare och attraktivt erbjudande gentemot såväl vårdgivare, läkemedelsindustri och konsumenter, breddar kundbasen och förväntas bidra till en accelererad marknadspenetration genom tydliga sälj- och marginalsynergier.
 
 
Om Pilloxa
Pilloxa är ett svenskt företag som arbetar med att utveckla appar för patienter för att stödja dem till följsamhet till sin behandling samt knyta samman patient, vårdgivare och läkemedelsindustri. Bolaget tillhandahåller en SaaS-plattform där läkemedelsbolag och andra kunder snabbt, säkert och till låg kostnad kan utforma digitala patientstöd. Uppkopplade hjälpmedel såsom Pilloxas egenutvecklade smarta läkemedelsdosett kan också kopplas till tjänsten för att stödja patienterna till korrekt medicinering. Bland kunder och samarbetspartners återfinns såväl läkemedelsbolag som Bayer Nordics och det nordiska kontoret av Chiesi Global Rare Diseases,  universitetssjukhus som Universitetssjukhuset i Oslo samt universitet som Göteborgs Universitet.
 
Rådgivare
Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till iZafe i samband med Förvärvet.

Stockholm – iZafe Group (publ.) meddelar idag att man har levererat ytterligare 100 Dosell-enheter till Apoteket AB utöver leveranser av 130 enheter tidigare i juni. Totalt har det nu levererats 230 enheter under juni månad till Apoteket AB.

– Den stora efterfrågan är ett kvitto på att allt fler vill använda ny digital teknik i sitt dagliga liv för att frigöra tid och säkerställa följsamheten i sin eller anhörigas medicinering. Det visar också att Apotekets webbutik är ett bra sätt för att nå ut till dem som vill ha tryggare läkemedelshantering i hemmet, säger Anders Segerström, VD på iZafe Group AB.
 
I sommar kommer iZafe att släppa en ny funktion i Dosell-appen som gör det ännu enklare att följa upp sin egen eller anhörigas medicinering.
 
– Denna nya funktion gör det ännu enklare att följa sin egen eller anhörigas medicinering. Vi vet också att möjligheten att få provanvända Dosell bidrar till upplevelsen av vilken skillnad Dosell verkligen gör. Därför kommer vi i TV-reklamen lyfta att man får möjlighet att skicka tillbaka Dosell inom 30 dagar om man inte är nöjd med produkten. Detta för att ännu fler skall våga ta steget att testa ny digital teknik som frigör tid och säkerställer följsamheten i sin eller anhörigas medicinering, säger Anders Segerström, VD iZafe Group AB.
 
– Konsumentversionen av Dosell är unik och just nu Europas enda läkemedelsrobot till privatmarknaden som bygger på dospåsar. Detta har uppmärksammats av flera aktörer där det nu förs dialoger för att lansera Dosell för konsumenter på flera marknader i Europa, säger Anders Segerström, VD på iZafe Group AB.

iZafe Group (publ.) meddelar härmed att ett större parti Dosell levereras från fabrik till Apoteket AB idag, efter att ha varit slut i lager i ca 6 veckor.

”Vi är glada över att kunna fylla på Apoteket ABs lager efter att Dosell har varit slutsåld en period. I takt med att allt fler använder Dosell arbetar vi fokuserat med att säkerställa produktionen och förbättra dess funktionalitet.

Den senaste uppdateringen innehöll ett fel som gjorde att Dosell ibland kunde starta om sig. Det har medfört förseningar i leveranserna, både av konsumentversionen och företagsversionen, vilket har påverkat kommunernas planerade projektstarter av Dosell. Eftersom vi närmar oss semestertider har flertalet kommuner valt att skjuta på införandet till efter sommaren.

Den nya, uppdaterade versionen av Dosell innehåller flera nya förbättringar och funktioner som kommer förbättra både användarupplevelsen och driftsäkerheten. De konsumenter som använder Dosell kommer inte att påverkas eftersom den nya mjukvaran uppdateras via molnet. ” säger Anders Segerström, VD iZafe Group AB.

Om Dosell
Läkemedelsroboten Dosell är ett svensktillverkat digitalt hjälpmedel för säkrare medicinering i hemmet och för boende på äldreboenden. Dosell integreras i välfärdsplattformar och säljs som ett av flera integrerade digitala hjälpmedel via partners.
Uppskattningsvis dör 3 000 svenskar varje år av läkemedelsrelaterade skador och 6–16 procent av sjukhusinläggningarna är läkemedelsrelaterade, enligt en sammanställning från Socialstyrelsen.
Dosell meddelar patienten när det är dags att ta medicinen, och om medicinen trots påminnelserna inte tas larmar Dosell vårdpersonal eller anhöriga som snabbt kan förhindra att en skada sker samt förbättrar följsamheten och minimerar därmed läkemedelsrelaterade skador.
Läs mer på www.dosell.se

Dosells avdelningschef, Henrik Windahl, har förvärvat 319 841 aktier i bolaget.

Henrik Windahl som nyligen påbörjade sin anställning som avdelningschef för Dosell i iZafe Groups helägda dotterbolag Dosell AB, har idag förvärvat 319 941 B-aktier i bolaget till ett värde av SEK 163 534 (0,51 kr/st).

iZafe Groups VD Anders Segerström kommer att presentera bolaget på Aktiespararnas evenemang Småbolagsdagarna den 13 juni. Presentationen kommer att fokusera på bolagets nyligen uppdaterade vision och strategi samt framtidsutsikter, i både närtid och på längre sikt.

13 juni klockan 08.00 medverkar iZafe Group på Aktiespararnas evenemang Småbolagsdagarna. Verkställande direktör Anders Segerström kommer att presentera iZafe och svara på dina frågor om bolaget.
iZafe inbjuder dig som journalist, analytiker och aktieägare att ta del av presentationen live på webben, via www.aktiespararna.se/tv/live. Evenemanget är öppet för alla och kräver inget medlemskap hos Aktiespararna. Ingen anmälan krävs för att följa evenemanget digitalt.

Passa på att ställa dina frågor till Anders Segerström, genom att skicka ett sms till 079-347 98 45 eller maila till . Dina frågor kommer att förmedlas av Aktiespararnas moderator i samband med frågestunden efter presentationen. Du kan skicka in dina frågor redan nu eller i samband med presentationen.
 
INFORMATION
När: måndagen den 13 juni klockan 08.00
Livesändning: www.aktiespararna.se/tv/live
Se på plats: Hotel Birger Jarl på Tulegatan 8

Styrelse och ledning har under en längre period utvecklat iZafe Groups vision och strategi. Nu presenterar vi den för aktieägare och intressenter för att skapa en förståelse för vart iZafe Group är på väg som bolag.

I dag erbjuder bolaget en produkt, Dosell, som bygger på att säkerställa rätt medicin vid rätt tid via dospåsar. Vikten av god följsamhet gäller dock för fler än de som får mediciner via dospåsar. Genom att bredda vårt erbjudande från manuell medicinhantering i mobilappen till ett helhetserbjudande som automatiserar hela flödet med Dosell, blir iZafe Group bolaget som hjälper samtliga att ta rätt medicin vid rätt tid.

Vår nya vision är därför ”hälsa tack vare god följsamhet.”

För att åstadkomma detta ska vi utveckla ett helhetserbjudande av digitala tjänster och produkter som säkerställer att rätt medicin tas vid rätt tid med målsättningen att tydligt kunna visa hälsoeffekterna av följsamhet kombinerat med värden från andra sensorer:

  • Vår app är grunden till alla lösningar som kan användas ihop med Dosell, andra enheter eller som standalone och skall påminna och säkerställa följsamhet oavsett om medicinerna är förpackade i dospåsar, pillerburkar, sprutor, tablett- eller flytande form. Den skall även föra statistik och eventuellt larma vid utebliven medicinering. Larm kan nå användaren såväl som anhöriga och/eller vårdpersonal.
  • Sortering i en förvaringsbehållare för mediciner där vi erbjuder en smart uppkopplad version som med hjälp av vår app hjälper till med sortering, påminnelser, statistik och larm till valda personer vid utebliven medicinering.
  • Medicin på dospåse där vi med hjälp av Dosell automatiserar alla moment i medicineringen.

På detta sätt får vi tillgång till en stor datamängd som kommer att hjälpa oss att förstå våra kunder, veta när vi ska erbjuda användaren produkter för att säkerställa följsamheten, skapar möjligheter till nya samarbeten och underlag till läkare avseende framtida vårdinsatser eller ändringar i medicineringen.

Följsamhetsdata är också ett viktigt underlag för läkemedelsbolag och andra intressenter som genomför kliniska studier. Därför är även dessa intressenter en tänkbar intressent för iZafe Group.

”Vi går nu in ett nytt skede av vår resa mot att bli marknadsledande för att förbättra följsamheten och därmed hälsan. Vi ska se till att alla som medicinerar ska ha de bästa förutsättningarna för att ta rätt medicin vid rätt tid genom smarta, digitala och moderna lösningar. Under resten av 2022 kommer vi att kunna se en rad intressanta uppdateringar i vårt bolag för att säkerställa att denna vidareutveckling går enligt plan. Vi ser fram emot att kunna kommunicera dem framgent.” säger Joachim Källsholm, styrelseordförande iZafe Group AB.

Kopplat till den nya strategin genomförs nu flera förändringar inom organisationen. I och med den nya riktningen som bolaget tar, har styrelsen kommit överens tillsammans med vice VD och Commercial Director Tobias Johansson att gå skilda vägar.

iZafe Group har valt att rekrytera Henrik Windahl som Business Unit Manager som startar 30 maj. Henriks bakgrund och omfattande erfarenheter inom partnerförsäljning och affärsutveckling kommer att bidra till att ta bolagets försäljning av Dosell till de nivåer som behövs för att kunna ta nästa steg i iZafe Groups utveckling och framgång både nationellt och internationellt.

Läs iZafe Groups nya bolagsberättelse här.

Årsstämman i iZafe Group AB, org. nr 556762–3391, ("Bolaget"), ägde rum torsdagen den 12 maj 2022 genom poströstning. Årsstämman beslutande, bland annat följande:

Fastställande av resultat- och balansräkning
Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2021.

Utdelning
Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas och att årets resultat balanseras i ny räkning.

Styrelse och revisor
Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska bestå av fem (5) av stämman valda ordinarie ledamöter utan suppleanter och att antalet revisorer ska uppgå till en auktoriserad revisor utan suppleanter. Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Joachim Källsholm, Bert-Olof Åhrström, Richard Wolff och Göran Hermansson samt om nyval av Carolin Wiken för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Joachim Källsholm valdes till styrelseordförande. Den auktoriserade Revisorn Johan Kaijser omvaldes till Bolagets revisor för tiden intill nästa årsstämma.

Styrelse- och revisorsarvode
Stämman fastställde styrelsearvode med 144 900 kronor per år till styrelseordföranden och med 96 600 kronor per år till var och en av övriga av stämman utsedda ledamöter. Revisorn erhåller ersättning enligt löpande räkning.

Fastställande av instruktioner för valberedningen
Stämman beslutade om principer för tillsättandet av samt instruktion för valberedningens sammansättning inför årsstämman 2023. Valberedningen ska bestå av representanter för de till röstetalet tre (3) största aktieägarna per den sista handelsdagen i september, vilket för räkenskapsåret 2022 är den 30 september. Valberedningen ska inför årsstämman 2023 lägga fram förslag till stämmoordförande, kandidater till posten som styrelseordförande och andra styrelseledamöter samt revisor, arvoden till styrelse och revisor samt förslag till eventuella förändringar av valberedningens instruktion.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade om ändring av bolagsordningen på så sätt att aktiekapitalet ska uppgå till lägst 14 000 000 kronor och högst 56 000 000 kronor samt att styrelsen ska bestå av lägst 3 och högst 7 ledamöter och högst 5 suppleanter.

Beslut om justering av villkor för teckningsoptioner av serie TO10B
Stämman beslutade om justering av villkor för teckningsoptioner av serie TO1B. Justeringen innebär att villkoren förtydligas avseende om att teckning kan ske till en teckningskurs som lägst motsvarar aktiens kvotvärde.

Beslut om minskning av aktiekapital
Stämman beslutade att minska Bolagets aktiekapital med högst 56 699 446,40 kronor genom avsättning till fritt eget kapital. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner aktier, teckningsoptioner och konvertibler
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler motsvarande högst tjugo (20) procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigandet besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 29 april, sin rapport för första kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 376 (172) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -6 984 (-7 219) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -7 032 (-8 891) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -6 987 (10 789) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är framförallt ett resultat av ett kortfristigt lån som upptogs.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,5 (0,6) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 80,8 (52,2) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Bolaget producerar och levererar 450 Dosellenheter till partners.
  • Dosell Konsument marknadsförs i kampanjer på Sveriges största TV-kanaler.
  • Bolagets italienska partner Sempli Farma inleder det kommersiella skedet.
  • 14 nya kommuner startar implementeringen av Dosell med ambitionen att utöka antalet efter att utvärdering och planering.

Kommentar från VD

Vår vision är att underlätta för människor att ta rätt medicin i rätt tid, och därför bygger vår affärsmodell på att integrera våra produkter och tjänster med så kallade välfärds-plattformar. Syftet med att integrera till välfärdsplattformar är att vår data ska kombineras med data från andra sensorer för att påvisa hälsoeffekterna av rätt läkemedelsanvändning. Vi vill även förenkla införandet och användandet av digitala hjälpmedel för att minimera antal system att arbeta med.

Jag har länge pratat om att gå in i den spännande delen där bolaget blivit moget för en kommersiell fas med en substantiell försäljning. Under första kvartalet 2022 har detta äntligen skett och det är med glädje vi är på god väg att nå en mer omfattande försäljning i alla våra marknader och i både B2B och B2C kanaler.

B2B – från att säkerställa rutiner till bredare försäljning i Norden
Från dess att vi var klara med Dosell 2.0 och att våra partners på de nordiska marknaderna hann genomgå omfattande tester för att slutligen ge sitt godkännande under fjärde kvartalet ifjol, är det glädjande att den kommersiella fasen nu inletts. Vi har nu tillsammans med våra partners i framförallt Sverige och Norge påbörjat att införa vår läkemedelsrobot ute i de kommuner som vill digitalisera och modernisera vården med hjälp av en digital välfärdsplattform och vår Dosell.

Även detta tar tid, men det är glädjande att vi nu har påbörjat implementeringen med ett så pass stort antal kommuner som 14 stycken. Processen är utformad så att kommunen tar in ett mindre antal Dosell till att börja med för att säkerställa samtliga nya processer och rutiner. Under implementationen går vi tillsammans igenom en checklista för att efter en till tre månader säkerställa att samtliga delar från checklistan är på plats. När detta är gjort och godkänt kan kommunen därefter införa Dosell på en bredare front med ett större antal.

B2C – bra resultat från TV-reklam i Sverige och kommersialisering i Italien
För att kompensera för de långdragna processerna att införa Dosell i kommunerna har vi lanserat vår konsumentversion av Dosell i Sverige, vilket möjliggör säker läkemedelsanvändning för alla som multimedicinerar. Det har blivit tydligt att Dosell hjälper folk i alla åldrar och livssituationer, skapar ett lugn hos anhöriga och förbättrar följsamheten. För att sprida kännedomen om Dosell har vi satsat stort på TV-reklam i Sverige för att nå ut brett till målgruppen. TV-kampanjen har varit en framgång då den ökat medvetenheten för läkemedelsrobotar som koncept och ökat varumärkeskännedomen för Dosell, och vi har även sett att vår företagsförsäljning fått en uppsida från marknadsföringskampanjen. 

På vår andra konsumentmarknad, Italien, har vår partner skapat ett team som aktivt arbetar med införsäljningen till 20 000 apotek i Italien där Dosell är slutkomponenten i helhetskonceptet Sempli Farma. I konceptet får användaren sina mediciner som packas i dospåsar direkt i det lokala apoteket, samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas. 

Ökad förståelse för felmedicinering och framtida möjligheter
I början av april besökte vår grundare och Dosells uppfinnare Göran Sjönell TV4s förmiddagsprogram Malou i Efter Tio, där Göran lyfte problematiken kring felmedicinering. I Europa dör 200 000 personer årligen till följd av dålig följsamhet vilket medför kostnader på €128 miljarder och givetvis ett stort lidande för brukare och deras anhöriga. Det blir alltmer uppenbart för att kunna säkerställa kvalitativ vård och hålla sina medborgare friska så länge som möjligt i hemmet, är det ett måste för samhället att digitala hjälpmedel kommer på plats.
 
I framtiden kommer vi även se på fler lösningar hur vi kan säkerställa säker läkemedelsanvändning på andra sätt än enbart patienter som får sin medicin förpackad på dospåse. Vi anser fortfarande att dospåse är det säkraste sättet att få sina mediciner levererade på, men vi behöver bredda vårt utbud för att kunna hjälpa samtliga som multimedicinerar. I Europa handlar det om cirka 179 miljoner människor som äter fem eller fler receptbelagda mediciner per år. 

Minskade kostnader och ökad försäljning 
Under kvartalet har vi sänkt våra kostnader samtidigt som vi ökat omsättningen jämfört med föregående kvartal. Vi ökande antalet kunder med aktiva abonnemang med 37 procent och sänkte kostnaderna trots satsningar på TV-kampanjer och kampanjer i sociala medier. Under kvartalet har vi även vidareutvecklat vår produkt och vi har som plan att kontinuerligt att utveckla vårt produkterbjudande för att säkerställa att vi ligger i framkant i digitaliseringen av medicinering. Det ligger i vår strategi att först få proof of concept på vår hemmamarknad och på de marknader där vi redan har etablerade partners, innan vi utökar vår verksamhet till fler marknader där fokus inledningsvis ligger inom Europa. Vi ser att expansionen ligger i relativ närtid då vi har påbörjat dialoger med intresserade partners på nya marknader. 

Första kvartalet 2022 har iZafe fortsatt att ta viktiga steg för att förverkliga vår vision. I vår B2B-kanal fortsatte vi att bygga på de nordiska marknaderna och vår B2C-försäljning finns nu i både Sverige och Italien. Med denna starka bas ser vi fram emot ett spännande fortsatt 2022.

iZafe Group AB (publ) – meddelar att man i samband med kvartalsrapporten för första kvartalet 2022, som kommer att publiceras 08:30 CET den 29 april 2022, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 9 maj 2022 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.
 
Välkommen att skicka in dina frågor till  senast kl 10:00 CET den 4 maj 2022.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm