iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 29 april, sin rapport för första kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 376 (172) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -6 984 (-7 219) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -7 032 (-8 891) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -6 987 (10 789) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är framförallt ett resultat av ett kortfristigt lån som upptogs.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,5 (0,6) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 80,8 (52,2) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Bolaget producerar och levererar 450 Dosellenheter till partners.
  • Dosell Konsument marknadsförs i kampanjer på Sveriges största TV-kanaler.
  • Bolagets italienska partner Sempli Farma inleder det kommersiella skedet.
  • 14 nya kommuner startar implementeringen av Dosell med ambitionen att utöka antalet efter att utvärdering och planering.

Kommentar från VD

Vår vision är att underlätta för människor att ta rätt medicin i rätt tid, och därför bygger vår affärsmodell på att integrera våra produkter och tjänster med så kallade välfärds-plattformar. Syftet med att integrera till välfärdsplattformar är att vår data ska kombineras med data från andra sensorer för att påvisa hälsoeffekterna av rätt läkemedelsanvändning. Vi vill även förenkla införandet och användandet av digitala hjälpmedel för att minimera antal system att arbeta med.

Jag har länge pratat om att gå in i den spännande delen där bolaget blivit moget för en kommersiell fas med en substantiell försäljning. Under första kvartalet 2022 har detta äntligen skett och det är med glädje vi är på god väg att nå en mer omfattande försäljning i alla våra marknader och i både B2B och B2C kanaler.

B2B – från att säkerställa rutiner till bredare försäljning i Norden
Från dess att vi var klara med Dosell 2.0 och att våra partners på de nordiska marknaderna hann genomgå omfattande tester för att slutligen ge sitt godkännande under fjärde kvartalet ifjol, är det glädjande att den kommersiella fasen nu inletts. Vi har nu tillsammans med våra partners i framförallt Sverige och Norge påbörjat att införa vår läkemedelsrobot ute i de kommuner som vill digitalisera och modernisera vården med hjälp av en digital välfärdsplattform och vår Dosell.

Även detta tar tid, men det är glädjande att vi nu har påbörjat implementeringen med ett så pass stort antal kommuner som 14 stycken. Processen är utformad så att kommunen tar in ett mindre antal Dosell till att börja med för att säkerställa samtliga nya processer och rutiner. Under implementationen går vi tillsammans igenom en checklista för att efter en till tre månader säkerställa att samtliga delar från checklistan är på plats. När detta är gjort och godkänt kan kommunen därefter införa Dosell på en bredare front med ett större antal.

B2C – bra resultat från TV-reklam i Sverige och kommersialisering i Italien
För att kompensera för de långdragna processerna att införa Dosell i kommunerna har vi lanserat vår konsumentversion av Dosell i Sverige, vilket möjliggör säker läkemedelsanvändning för alla som multimedicinerar. Det har blivit tydligt att Dosell hjälper folk i alla åldrar och livssituationer, skapar ett lugn hos anhöriga och förbättrar följsamheten. För att sprida kännedomen om Dosell har vi satsat stort på TV-reklam i Sverige för att nå ut brett till målgruppen. TV-kampanjen har varit en framgång då den ökat medvetenheten för läkemedelsrobotar som koncept och ökat varumärkeskännedomen för Dosell, och vi har även sett att vår företagsförsäljning fått en uppsida från marknadsföringskampanjen. 

På vår andra konsumentmarknad, Italien, har vår partner skapat ett team som aktivt arbetar med införsäljningen till 20 000 apotek i Italien där Dosell är slutkomponenten i helhetskonceptet Sempli Farma. I konceptet får användaren sina mediciner som packas i dospåsar direkt i det lokala apoteket, samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas. 

Ökad förståelse för felmedicinering och framtida möjligheter
I början av april besökte vår grundare och Dosells uppfinnare Göran Sjönell TV4s förmiddagsprogram Malou i Efter Tio, där Göran lyfte problematiken kring felmedicinering. I Europa dör 200 000 personer årligen till följd av dålig följsamhet vilket medför kostnader på €128 miljarder och givetvis ett stort lidande för brukare och deras anhöriga. Det blir alltmer uppenbart för att kunna säkerställa kvalitativ vård och hålla sina medborgare friska så länge som möjligt i hemmet, är det ett måste för samhället att digitala hjälpmedel kommer på plats.
 
I framtiden kommer vi även se på fler lösningar hur vi kan säkerställa säker läkemedelsanvändning på andra sätt än enbart patienter som får sin medicin förpackad på dospåse. Vi anser fortfarande att dospåse är det säkraste sättet att få sina mediciner levererade på, men vi behöver bredda vårt utbud för att kunna hjälpa samtliga som multimedicinerar. I Europa handlar det om cirka 179 miljoner människor som äter fem eller fler receptbelagda mediciner per år. 

Minskade kostnader och ökad försäljning 
Under kvartalet har vi sänkt våra kostnader samtidigt som vi ökat omsättningen jämfört med föregående kvartal. Vi ökande antalet kunder med aktiva abonnemang med 37 procent och sänkte kostnaderna trots satsningar på TV-kampanjer och kampanjer i sociala medier. Under kvartalet har vi även vidareutvecklat vår produkt och vi har som plan att kontinuerligt att utveckla vårt produkterbjudande för att säkerställa att vi ligger i framkant i digitaliseringen av medicinering. Det ligger i vår strategi att först få proof of concept på vår hemmamarknad och på de marknader där vi redan har etablerade partners, innan vi utökar vår verksamhet till fler marknader där fokus inledningsvis ligger inom Europa. Vi ser att expansionen ligger i relativ närtid då vi har påbörjat dialoger med intresserade partners på nya marknader. 

Första kvartalet 2022 har iZafe fortsatt att ta viktiga steg för att förverkliga vår vision. I vår B2B-kanal fortsatte vi att bygga på de nordiska marknaderna och vår B2C-försäljning finns nu i både Sverige och Italien. Med denna starka bas ser vi fram emot ett spännande fortsatt 2022.

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 18 februari, sin rapport för fjärde kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 220 (84) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -12 750 (-9 128) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -12 943 (-9 127) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 17 264 (-6 270) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den företrädesemission som genomförts.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,6 (0,9) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 84,1 (84,0) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Den första leveransen av Dosell Konsument skickas till Apoteket den 4 oktober inför säljstarten.
  • Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknar tillsammans ytterligare 458 000 units i företrädesemissionen.
  • Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
  • iZafe har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan. Härmed möjliggör Bolaget ett geografiskt bredare patentskydd, som är ett led i iZafes strategi för att stärka och vidareutveckla sina immateriella tillgångar internationellt.
  • Lansering av Dosell Konsument som slutprodukt till italienska vårdtjänsten Sempli Farma påbörjas.
  • iZafe kommunicerar att priset för konsumentversionen av Dosell kommer att vara 299 kronor i månaden. Detta efter att kunden har köpt hårdvaran för 499 kronor på apoteket.se
  • Kommersiell nylansering av Dosell ihop med Hepro AS i Norge.
  • iZafe anlitar Mangold Fondkommission som likviditetsgarant.
  • De första läkemedelsrobotarna anpassade för den italienska konsumentmarknaden skickades till Sempli Farma i Italien för pilotprojektet.

Kommentarer från VD

Vi har nu fått in tillräckligt med kapital för att för första gången någonsin ha tillräckligt med likvida medel för att sätta en långsiktig och hållbar plan för företaget. I och med alla nya förändringar av läkemedelsroboten så har vi nu även fått samtliga av våra partners att godkänna den nya Dosell.

Detta har inneburit att vi under det fjärde kvartalet ökade produktionen markant och producerade i högre takt än någonsin för att möta efterfrågan på marknaden. Vi avslutar året med en ökning i omsättning mot kvartalet innan, en tydlig indikation på att vi nu kommit igång med försäljningen och att marknaden ser värdet i vår produkt. Skillnaden mot tidigare är att vi har gjort det förarbete som krävdes och vi har således skapat oss förutsättningar för att nu verkligen gå in i en aktiv säljfas.

Vi har nu lanserat Europas första konsumentversion av en läkemedelsrobot. Vi har även kunnat leverera rätt medicin vid rätt tid över 3 000 gånger till konsumenter i Sverige och etablerat oss i ett land utanför Norden.

Vår stora marknadssatsning på konsumentsidan påbörjas i slutet av februari och början av mars med TV-reklam i ett flertal kanaler och en rad andra marknadsaktiviteter och spännande samarbeten. Vi arbetar nu intensivt med att stötta våra partners genom att få upp försäljningstakten och att alla håller högt fokus på Dosell.

En delstrategi har hittills varit att avvakta med att gå in i nya marknader till dess att befintliga partners är igång och att de till fullo godkänt vår produkt. Eftersom det nu är uppnått, kommer vi inom kort att påbörja arbetet med att på ett väl avvägt sätt prioritera vilka nya marknader som bolaget ska börja gå in i, med både befintliga partners och med nya. Vi har redan i dagsläget flera intressanta spår på nya partners och marknader och vi ser fram emot att inleda försäljningsarbetet även där. Dosell är basen i vår strategi där vi skall säkerställa ”rätt medicinering i rätt tid” och med hjälp av detta även kunna påvisa hälsoeffekterna för att därmed kunna skapa ett sundare, tryggare och mer hållbart sätt för alla att medicinera på.

Avslutningsvis är det positivt att konstatera att pandemin alltmer släpper greppet om samhället och näringslivet. För företaget innebar det i kvartalet att fler möten kunde ske emellan kollegor, kunder och partners. Vi arbetar nu även mer proaktivt för att ha fler digitala möten samt digitala e-utbildningar. Jag är entusiastisk över de framsteg vi gjort under året och nu har vi initierat sälj- och marknadsaktiviteter enligt planen vi lagt. Vi har fortfarande mycket att göra, och tack vare det vi åstadkom under 2021 års sista kvartal har vi nu möjlighet att accelerera upp betydligt. Vi har nu lagt de grundläggande förutsättningarna för att bli det självklara valet av digitalt hjälpmedel för att möjliggöra ett friskare, tryggare och mer självständigt liv för de miljontals människor som multimedicinerar i Sverige och världen.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 november, sin rapport för tredje kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag
• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 38 (701) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell.
• Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 342 (7 255) TSEK. Jämförelseperioden inkluderar den engångseffekt som uppstod vid försäljning av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick rörelseresultatet för jämförelseperioden till -6 745 TSEK.
• Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
-6 183 (7 103) TSEK. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick resultat efter finansiella poster för jämförelseperioden till -6 897 TSEK.
• Periodens kassaflöde uppgick till -6 475 (8 818) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den likvid som erhölls vid avyttringen av iZafe AB.
• Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (0,2) SEK.
• Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 1,5 (1,1) SEK.
• Soliditeten vid periodens slut uppgick till 62,3 (87,4) procent.

Viktiga händelser under kvartalet
• iZafe Group beslutar om en fullt garanterad företrädesemission av units om cirka 53 MSEK. Företrädesemissionen är garanterad till 100 procent.
• iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.
• Pilotprojektet med konsumenter har slutförts framgångsrikt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
• iZafe Group har ingått ett avtal med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapas en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång
• Konsumentversionen av Dosell lanseras i Sverige på apoteket.se. Dosell finns nu tillgänglig för alla som äter mediciner regelbundet och vill förebygga felmedicinering med bättre läkemedelsöversikt och ökad följsamhet innan en skada sker.
• Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
• Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknade tillsammans ytterligare 458 000 units i den pågående företrädesemissionen av units utöver det som initialt tecknades.
• iZafe Group har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan avseende läkemedelsroboten Dosell i syfte att förbereda inför den internationella expansion som planeras genomföras efter den pågående företrädesemissionen. Ansökan om skydd har inlämnats i de nyckelmarknader iZafe Group identifierat stor efterfrågan för Dosell
• Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

VD har ordet
Med åtskilliga milstolpar uppnådda låter vi nu läkemedelsroboten Dosell kapitalisera genom flera olika försäljningskanaler, på den konstaterade marknadspotentialen som digitaliseringen av vården och den ökad läkemedelskonsumtionen kostar.

Företrädesemissionen som vi nu genomfört har gett oss resurser för att möjliggöra en uppskalning och globalisering av iZafe Group. Det kommer även att möjliggöra framtida förvärv samt breddning av tjänste- och produktportföljen. Med en stark kassa kan vi nu även jobba mer strategiskt och långsiktigt i alla våra beslut.

Under det tredje kvartalet har vi haft fokus på att färdigställa Dosell för konsumentmarknaden, vilket resulterade i att vi blev godkända av Apoteket AB för att tillsammans lansera Europas första läkemedelsrobot för konsumentmarknaden i mitten av oktober. Det blev även klart att vi går med nederländska Adyen med sina driftsäkra betalningslösningar i Dosell-appen. Detta ser vi som en självklar kvalitetsstämpel och vi är glada för samarbetet. Bland deras kunder återfinns företag som H&M, Spotify och Telia.

Under kvartalet har vi även arbetat för att säkerställa mjukvaran och Dosells kvalitet på fler marknader. Det kontinuerliga arbetet med att uppfylla MDR (Medical Device Regulation) fortsätter enligt plan, vilket är ett krav för att ha den klassificering Dosell har i form av medicinteknisk produkt klass 1.

Konsumentproduktens plattform är säkerställd i flera länder, där vi nu ser stor potential. Vi har börjat närma oss lösningar på de utmaningar vi haft, bland annat med komplexiteten vid försäljningsprocessen och med beroendet av andra aktörer vid produktutvecklingen. Dosell är en unik produkt som är först i sitt slag på en helt ny marknad. Detta gör att vi behöver få upp kännedomen och medvetenheten hos våra målgrupper vilket är en av våra högsta prioriteringar under årets sista kvartal. Vi har under november beslutat att accelerera våra marknadsföringsinsatser med ledning av vår nya CMO och räknar med att det kommer att ge stor effekt på försäljningssiffrorna under sista kvartalet i år men framför allt under första kvartalet 2022.
På B2B sidan har flera av våra partners valt att testa och säkerställa Dosell 2.0 för att kvalitetssäkra mot sina kunder, vilket vi ser positivt på. Detta har dock lett till längre ledtider än vi initialt räknat med vilket också fått konsekvenser på försäljningen vilken vi nu kan påbörja. Testerna har lett till bra respons, resultat och efterfrågan på marknaden. Testerna har även gett oss oerhört viktiga insikter om våra brukare som vidare hjälpt oss att optimera kundupplevelsen. I samband med att Hepro nu gett sitt godkännande för nya Dosell så kommer även införsäljningen påbörjas ordentligt i den stora norska upphandlingen som vi vann tillsammans förra året. Insamlingen av den data både historiskt och framgent kommer att vara viktigt för oss för att tillhandahålla de bästa och enklaste hjälpmedlen för att säkerställa att rätt medicin tas i rätt tid. Det är av största vikt att vi nått godkännande och sedan ”proof of concept” på vår hemmamarknad för att sedan i stor volym kunna skala upp på andra marknader.
 
Vi fokuserar på framtiden och undersöker hela tiden nya expansionsmöjligheter, såväl geografiska som produktrelaterade och ser god potential i båda områdena.
Vi har även påbörjat arbetet med att inleda flera olika framtida förvärv, både på produkt- och företagssidan och vi kommer att fokusera på utvalda områden där vi ser en klar affärspotential med gynnsamma synergieffekter. Vi arbetar fortsatt mot att bli det självklara valet när det gäller ett säkert intag av rätt läkemedel vid rätt tid. Dosell som levererar medicin via dospåse kommer att vara en del i det kunderbjudandet där vi framöver kommer kunna komplettera så vi kan säkerställa att rätt medicin tas vid rätt tid även till användare som tar sin medicin på andra sätt, och här tror vi att det finns bolag som kan komplettera iZafe Groups portfölj på ett fördelaktigt sätt.

Grund för ytterligare tillväxt
iZafe Group är ett väl kapitaliserat bolag som verkar i en kraftigt växande marknad. Genom företrädesemissionen har vi skapat oss möjligheter vi inte tidigare haft. Detta är en avgörande punkt för att möjliggöra försäljning och det självklara valet vid säkerställandet av rätt medicin i rätt tid.
Vi fortsätter att arbeta målinriktat med att stärka upp vårt team, även på ledningsnivå. Vårt senaste tillskott är Carl-Fredrik Bothén som haft seniora positioner inom marknad på flera internationella bolag. Som marknadschef kommer Carl-Fredrik att ansvara för IR (Investor Relations) och för att förbättra kommunikationen och att driva samt utveckla vår marknadsföring med särskilt fokus initialt på den skandinaviska marknaden.
 
iZafe Group är väl rustat för att flytta fram positionerna under 2022. Vi lämnar bakom oss ett viktigt kvartal där många milstolpar uppnåtts och med en marknad som visar stor tilltro till vår produkt. Jag ser fram emot en stark avslutning av 2021 och ett ännu starkare 2022.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 4 augusti, sin rapport för andra kvartalet 2021.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 12 (3 681) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till –7 962 (-5 100) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -8 258 (-5 359) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -5 400 (0) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,4 (0,8) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 39,5 (51,6) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • iZafe Group emitterade 1 000 000 teckningsoptioner (TO9) i samband med upphandling av en kreditfacilitet under april 2020. Samtliga teckningsoptioner tecknades, vilket tillför iZafe Group 2,6 MSEK före emissionskostnader.
  • Som ett resultat av iZafe Groups framgångsrika pilotprojekt under 2020 tillsammans med partners inkom förhandsbeställningar på 450 läkemedelsrobotar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och under andra kvartalet producerats för att levereras löpande.
  • Dosell har registrerats hos Läkemedelsverket och certifierats under MDR vilket intygar att produkten fortsätter att motsvara EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav.
  • iZafe Group har lanserat en uppdaterad och uppgraderad version av den redan ledande läkemedelsroboten Dosell. Dosell 2.0 är ett resultat av det löpande arbetet där iZafe Group tillsammans med brukare, partners och deltagare i pilotstudier utbytt erfarenheter och dokumenterat data som gett viktig information till iZafe Groups löpande utvecklingsprocess.
  • iZafe Group har inlett en andra testperiod med konsumenter och potentiella användare av Dosell för att under våren 2021 börja leverera en konsumentnära version av tjänsten. Flera hundra personer anmälde intresse för att delta i testperioden eller för att få förtur att köpa Dosell Konsument vid lansering.
  • iZafe Group har ingått avsiktsförklaring med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapar en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • Pilotprojektet med konsumenter har utvärderats positivt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
  • iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.

VD har ordet
Under årets andra kvartal har vi haft ett utpräglat fokus på produktionen av Dosell 2.0 där vi arbetat noggrant för att skapa oh uppnå en kvalitativ produktionslinje med automatiska tester för att säkerställa att samtliga Dosell-enheter som produceras håller samma goda funktion och höga kvalité. Under kvartalet har vi genomfört de första leveranserna av de 450 förbeställda enheterna till samtliga partners vilka kommer implementeras i verksamheter direkt efter sommaren. Därutöver ser vi mycket positivt på lanseringen av Dosell Konsument, då vi genom den kan erbjuda alla möjligheten att få bättre koll på sina läkemedel. Vi kommer investera i en massiv lanseringskampanj som inkluderar en rad marknadsaktiviteter för att bygga upp kännedom kring tjänsten. Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska hemmamarknaden med 200 000+ användare av dospåsar samt de 500 000+ som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter, utgör en mycket betydande potential för oss nu när samtliga dessa grupper kan börja använda Dosell för att öka kontrollen, bli påmind om de dagliga doserna och förstärka följsamheten av ordinationer.

Under vår årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma önskade en större andel aktieägare en alternativ styrelse, vilken också röstades fram som ny styrelse vid fortsättningsstämman. Jag är nöjd att presentera den nya styrelsen som med breda erfarenheter och rätt kompetenser kommer kunna stötta mig och organisationen att nå vår fulla potential. Samtidigt vill jag tacka vår tidigare styrelse för deras gedigna arbete som tillsammans med mig och ledningen tagit oss dit vi är idag, mer redo för tillväxt än någonsin tidigare. Jag kommer tillsammans med ledningen och styrelsen snarast se över vår långsiktiga strategi för att vi som bolag i framtiden skall fortsätta växa både organiskt och via förvärv. Ett stort fokus kommer även vara att tydligare förklara för er aktieägare vart vi ska och hur vi ska ta oss dit.

Med en åldrande och växande befolkning, och krav på utbyggd vård, behöver samhället jobba effektivare för att skapa en smartare välfärd. En mycket viktig del i ambitionen är att i större utsträckning erbjuda vård i hemmet genom digitala hjälpmedel och egenmonitorering. Dosell 2.0 och konsumentversionen av densamma är redan utrustade för att stödja den vidareutveckling vi ser framför oss och som innebär att Dosell blir ett nav i en digital vårdavdelning i hemmet där sensorer och analysinstrument introduceras genom egna lösningar och genom integrationer med partners befintliga lösningar på marknaden. Därmed kan läkare ge individanpassade behandlingsinstruktioner och säkerställa att rätt justerad läkemedelsdos alltid lämnas ut till patienten via Dosell. Den nya tekniken vi ser framför oss höjer patientsäkerheten avseende dosering och distribution av läkemedel ytterligare. För vården innebär det att man mer effektivt kan behandla, följa upp och sätta in åtgärder för patienter. Med hjälp av våra aktuella patent och inlämnade patentansökningar har vi ett viktigt skydd i ett stort antal länder, inklusive Sverige, Europa och USA för vidareutvecklingen av Dosell som digital plattform. I linje med vår vision undersöker vi lämpliga förvärv som kan komplettera dagens produktportfölj och stärka vår position på marknaden ytterligare för att revolutionera vården, framför allt i hemmet och då främst för de äldre, multisjuka och multimedicinerande patienterna.

Det finns en uppsjö av statistik som reflekterar efterfrågan på digitala hjälpmedel för att göra läkemedelshanteringen enklare och säkrare. Till exempel visade en Sifo-undersökning om läkemedelsanvändning bland äldre att 43 procent av äldre mellan 75 och 80 år någon gång har felmedicinerat (2019). Det absolut vanligaste är att man glömmer att ta sina läkemedel. Kombinationen av dosförpackade läkemedel och en läkemedelsrobot underlättar för äldre och gör medicineringen i hemmet säkrare då tjänsten bidrar till en bättre följsamhet inte minst för de som multimedicinerar.

Utmaningen under pandemin har varit att kommunerna tvingats prioritera insatser kopplade till pandemin före införande av digitala hjälpmedel. Det positiva är att vi under pandemin och under den stundande återhämtningen har fokuserat på att bygga upp ett kraftigt ökande intresse inom vården som vi ser fram emot att leverera mot när samhället och vården återgår till ett normalt läge. De främsta anledningarna till att vi valt att lansera en konsumentversion av Dosell är att vi vill kunna erbjuda en lösning på läkemedelsproblematiken som finns i samhället, samt att vi vill kunna öka våra försäljningsvolymer oberoende av kommunernas arbete med införande av digitala hjälpmedel.

Vi kommer framöver lägga stor vikt på att utbilda marknaden i fördelarna med digital dosdispensering genom en läkemedelsrobot. Vi har stora förhoppningar att kunna träffa både existerande och potentiella kunder och partners fysiskt så snart samhället tillåter. När vi offentliggjorde att vi ska lansera en konsumentversion av Dosell fick vi in flera hundra intresseanmälningar från personer och anhöriga som vill testa produkten före lansering i ett pilotprojekt för konsumenter. Testperioden har gjort att vi kunnat identifiera förbättringsområden kring tjänsten från ett användarperspektiv som kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras.

Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som kommer lanseras även i Italien. Samtidigt ser vi att konceptet dospåsar sprider sig med oförminskad kraft i Europa. Vi har byggt upp en kraftfull kapacitet internationellt genom vårt breda partnernätverk, och validerat Dosell med dospåsar från majoriteten av de stora leverantörerna av dospåsar vilket gör att vi snabbt och smidigt kan vinna ny mark i takt med den accelererande spridningen. I närtid är vårt främsta fokus dock att skala upp produktionen på de marknader där vi i nuläget är etablerade men från ett större perspektiv ser vi härnäst stor potential i Spanien och i Portugal där samma maskiner för dospaketering används som i Italien.

Jag vill rikta ett stort tack till alla aktieägare för ert stöd i vårt arbete att utveckla marknadens enklaste och säkraste läkemedelsrobot som dessutom lever upp till de högt ställda kraven för att klassas som en medicinteknisk produkt. Vi är verksamma i en bransch som kräver tålamod men jag kan konstatera att vi nu utvecklat och lanserat Dosell 2.0 i helt rätt tid för när samhället börjar återgå till normalläge och satsningarna på att införa digitala hjälpmedel återupptas. Vi bygger samtidigt vidare på de möjligheter den konsumentnära produkten skapar, där vem som helst kan abonnera på en läkemedelsrobot för att få bättre koll på sina läkemedel. Efter vår kommande lanseringskampanj av konsumentversionen ska det inte ha undgått någon vilken viktig och fantastisk produkt Dosell är!

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 april 2021, sin rapport för första kvartalet 2021.

Läs rapporten i sin helhet här.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 172 (4 438) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till –7 219 (-5 139) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -8 891 (-5 459) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 10 789 (-7 467) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,3 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,6 (1,0) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 52,2 (58,4) procent.
  • Under kvartalet säkrades löpande tillgång till rörelsekapital genom upptagande av en kreditfacilitet på motsvarande 14 MSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Som ett resultat av iZafe Groups framgångsrika pilotprojekt under 2020 tillsammans med partners inkom förhandsbeställningar på 450 läkemedelsrobotar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och börjar produceras under andra kvartalet för att levereras löpande.
  • iZafe Groups italienska partner har inlett aktiv marknadsföring och förhandlingar med ett stort antal apotek i norra Italien. Samtidigt har utrustning för paketering av läkemedel i dospåsar installerats på flera apotek.
  • Pilotprojektet med omsorgsbolaget Attendo har slutförts med goda resultat. Nu pågår en utvecklingsfas av Dosell i nära dialog med Attendo för att på sikt nå fler brukare.
  • Pilotprojektet med vårdbolaget TioHundra har slutförts med framtida lovande potential. I sin helhet har läkemedelsroboten Dosell bedömts som en bra lösning för att avlasta dagligverksamheten inom TioHundra.
  • iZafe Group har genomfört en testperiod med potentiella användare av Dosell för att under våren 2021 börja leverera en konsumentversion av tjänsten.
  • iZafe Group har beslutat att utöka informationsutgivningen till aktieägare och andra intressenter som komplement till kommunikationen av viktiga händelser och regulatoriska nyheter enligt gällande regelverk. Informationsutgivningen utökas med en kanal via hemsidan för löpande uppdateringar som inte omfattas av regler för offentliggörande.
  • iZafe Group tillfördes i januari 2021 drygt 4 MSEK genom inlösen av teckningsoptioner av serie TO 8 B från genomförd företrädesemission 2019. VD och styrelse utnyttjade alla sina teckningsoptioner.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • iZafe Group emitterade 1 000 000 teckningsoptioner (TO9) i samband med upphandling av en kreditfacilitet under april 2020. Samtliga teckningsoptioner tecknades, vilket tillför iZafe Group 2,6 MSEK före emissionskostnader.

VD har ordet
Den pågående pandemin fortsätter med oförminskad styrka i Sverige vilket kortsiktigt har inneburit utmaningar för oss då det varit svårt för våra kunder att prioritera praktiska införanden av Dosell i verksamheter som fokuserar på äldre. Tilltron till Dosell som en viktig byggsten i ett framtida digitaliserat vårdsystem, där dispensering av läkemedel via en läkemedelsrobot är nyckeln i ett vårdsystem, är större än tidigare. Pandemin fortsätter att sätta fingret på hur viktigt det är att introducera ny teknologi som inte bara underlättar för vårdgivare utan också ökar säkerheten hos brukare.

Intresset och övertygelsen om Dosell som en nyckelfunktion i detta system är fortsatt stor och ökar. Våra partners känner tilltro till Dosell som produkt och under slutet av förra året kunde vi notera totalt cirka 450 förbeställningar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och börjar produceras under andra kvartalet för att levereras löpande. Den uppdaterade versionen av Dosell innehåller en rad förbättringar och nyheter som gör den ännu bättre och betydligt mer konkurrenskraftig, bland annat ett nytt inbyggt och uppladdningsbart batteri med en batteritid på över 48 timmar samt en förbättrad app.
 
Under årets första kvartal har vi intensifierat utvecklings- och utbildningsinsatser tillsammans med våra partners för att förbereda utrullningen av Dosell 2.0. Utvecklingen bygger på ett nära samarbete med våra partnerns men också med ett antal aktörer i Sverige och Finland där vi drivit framgångsrika pilotstudier. Den kommersiella produktionen av Dosell 2.0 är planerad till slutet av maj för att senare kunna levereras till våra partners och kunder baserat på de förbeställningar som inkommit.
 
Som ett led i vår långsiktiga strategi för att positionera iZafe Group som en ledande aktör inom digitaliseringen av läkemedelshantering lanseras även en konsumentversion av Dosell under vår/sommar 2021. I och med lanseringen skapas en helt ny privatmarknad bestående av de cirka 220 000 personer som redan medicinerar via dospåsar samt de 500 000 som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter.
 
Under första kvartalet har vi haft ett utpräglat produktfokus där stora investeringar och utvecklingskostnader tagits vilket belastat resultat och kassaflöde negativt. Men som med alla produkt- och utvecklingsbolag tar vi dessa kostnader för att bygga långsiktig konkurrenskraft. Vi har säkerställt finansieringen för att genomföra produktionen av Dosell 2.0, lanseringen av konsumentversion samt marknadsföring av Dosell. De kommande kvartalen kommer vi succesivt skifta fokus från produktutveckling till marknadsföring- och försäljningsinsatser samt lansering av Dosell Konsument med en betydande kampanj i relevanta kanaler. Att vi breddar vår synlighet genom egen marknadsföring samt via partners i Norden och Italien innebär att vi i högre utsträckning profilerar oss som den ledande aktören på marknaden för läkemedelsrobotar.
 
Både Apoteket AB och Kronans Apotek erbjuder dospåsar och fortsätter etablera konceptet, både för den privata och för den offentliga vården. Det är gynnsamt för oss att allt fler människor blir medvetna om hälsoriskerna kopplade till felaktiga läkemedelsbehandlingar eller bristande följsamhet. Tillsammans med apoteken vill vi förstärka äldres hälsa och säkerhet kopplad till medicinering. Dosell är en trygg lösning dels för de som vill säkerställa följsamhet och veta säkert att kombinationer av läkemedel fungerar, men också för de som behöver påminnelser och vill att anhöriga ska vara involverade för att kunna göra en insats vid utebliven medicinering. 
 
Våra aktieägare har önskat utökning av bolagskommunikation, och därför har vi skapat en sida för bolagsuppdateringar. Jag vill också påminna om att följa våra sociala kanaler för att få information utöver det vi kommunicerar i pressmeddelanden. 
 
I början av året genomförde vi en marknadsundersökning genom opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 februari- 3 mars 2021 har sammanlagt 2063 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige. Undersökningen är representativ för Sveriges befolkning och gav oss värdefulla insikter om marknaden.

  • Av de 60-åringar som medicinerar dagligen samt använder en teknisk lösning, så använder 79 procent dosett. Dessa ser vi direkt kan flyttas över till dospåsar för att slippa sortera och hålla ordning på sina läkemedel.
  • 43 procent av alla i åldern 60+ och som medicinerar dagligen har en positiv inställning till tekniska lösningar för att mer självständigt kunna ta rätt mediciner på rätt tid.
  • 82 procent av alla i åldern 60+ och som medicinerar dagligen tycker att det är mycket viktigt att ta sina läkemedel på ett säkert sätt; dvs i rätt dos och i rätt tid. 
  • Av alla som är 60 år eller äldre och tar en eller flera läkemedel flera gånger per dag uppger 87 procent att säkerheten kopplad till medicinering är mycket viktig.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med allt vi åstadkommit med utvecklingen av Dosell 2.0 under första kvartalet, och jag ser med tillförsikt fram emot ett 2021 där vi med hjälp av vaccinering successivt återgår till en mer normaliserad värld. Med lanseringen av Dosell 2.0 är jag övertygad om att vi kan se hur vi efter sommaren når ett efterlängtat genombrott och att många personer tillsammans med deras anhörige kan känna en större frihet och trygghet.
 
Vi har alla förutsättningar på plats i form av personal, processer, partners och en konkurrenskraftig produkt som är redo att kapitalisera på den marknadspotential vi har framför oss. Vi gläds över våra framtida tillväxtmöjligheter mer än någonsin tidigare. Vi räknar med ett förbättrat affärsklimat 2021 då den pågående tilldelningen av vaccin banar väg för att sjukvården successivt kan ta steget från pilotprojekt till fullskaligt införande.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 19 februari 2021, sin rapport för fjärde kvartalet 2020.

Läs rapporten i sin helhet här.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 84 (4 471) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -9 128 (-7 173) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -9 127 (-7 514) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -6 270 (7 462) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,3 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,9 (1,3) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 84,0 (51,4) procent.

Väsentliga händelser under året

  • iZafe Group har sålt affärsområdet Security och därmed blivit ett renodlat och finansiellt starkt Life Science-företag kring affärsområdet Healthcare och läkemedelsroboten Dosell.
  • Som ett resultat av årets framgångsrika pilotprojekt har iZafe Groups partners initialt förhandsbeställt 450 läkemedelsrobotar inför 2021.
  • iZafe Groups italienska partner har inlett aktiv marknadsföring och förhandlingar med två tusen apotek i Italien. Utrustning för paketering av läkemedel i dospåsar har installerats på flera apotek.
  • Pilotprojekt har inletts med omsorgsbolaget Attendo. Målsättningen med projektet är att ta fram beslutsunderlag för ett potentiellt införande av läkemedelsroboten Dosell i Attendos hemtjänstverksamhet.
  • Pilotprojekt har inletts med vårdbolaget TioHundra avseende 30 läkemedelsrobotar. Resultatet ska utgöra underlag för att identifiera områden där välfärdsteknik kan bidra till en effektivare och säkrare verksamhet hos TioHundra i Norrtälje kommun.
  • iZafe Group har publicerat en av bolaget ingiven patentansökan avseende vidareutveckling av läkemedelsroboten Dosell. Ansökan är internationell och möjliggör för iZafe Group att få patent godkänt i över 150 länder.
  • Två pilotprojekt har inletts i två finska kommuner tillsammans med partnern Vivago. Utöver de inledande pilotprojekten kommer Dosell inkluderas i ett flertal upphandlingar i Finland under 2021.
  • Samarbete har inletts med Doro i Sverige som ett direkt resultat av ett framgångsrikt samarbete med Doro i Norge.
  • Partneravtal har tecknats med det amerikanska internationella vårdföretaget Hippo Technologies för att utveckla en helhetstjänst för läkemedelsdispensering baserad på läkemedelsroboten Dosell.
  • iZafe Group har meddelat att bolaget under våren 2021 kommer börja leverera en konsumentversion av Dosell. Därmed förstärker iZafe Group sin position som ledande utvecklare av digital läkemedelsdispensering i hemmet genom att erbjuda hundratusentals patienter, anhöriga och anställda inom hemsjukvården Nordens första konsumentversion och marknadens mest lättanvända, säkra och priseffektiva läkemedelsrobot.

Väsentliga händelser efter årets utgång

  • iZafe Group tillfördes i januari 2021 drygt 4 MSEK genom inlösen av teckningsoptioner av serie TO 8 B från genomförd företrädesemission 2019. VD och styrelse utnyttjade alla sina teckningsoptioner.
  • Pilotprojektet med omsorgsföretaget Attendo har slutförts med goda resultat. Nu pågår en utvecklingsfas av Dosell i nära dialog med Attendo för att nå ännu fler brukare.

VD har ordet

2020 var ett händelserikt och spännande år för iZafe Group som karakteriserades av fyra huvudfrågor;
1) att skapa struktur och en bas för framtida finansiering av verksamheten genom en kapitalanskaffning i början av året samt försäljning av affärsområdet iZafe Security,
2) investeringar i expansion av vårt partnernätverk och samarbeten kring pilotprojekt,
3) att fortsätta utvecklingen och anpassningen av Dosell dels tekniskt och dels anpassningar för nya marknader som Italien och Finland
4) och slutligen hanteringen av coronapandemins påverkan på vår marknad och verksamhet.

Det är glädjande att se hur coronapandemin trots allt negativt har accelererat intresset för ökad patientsäkerhet och, för vår del, läkemedelsroboten Dosell. Beslutsfattare och opinionsbildare har insett vikten av digitalisering inom vården för tryggare äldreomsorg.

I mitten av året slutfördes framgångsrikt försäljningen av iZafe Security för att frigöra resurser till att påskynda kommersialisering och internationalisering av läkemedelsroboten Dosell. Försäljningen innebar att iZafe Group blev ett skuldfritt bolag med en väl fungerande kapitalstruktur, vilket banar väg för en snabbare tillväxt både organiskt och genom förvärv. Efter försäljningen påbörjades arbetet mot att bli ett renodlat och ledande Life-science bolag inom digitalisering av vården i Sverige och internationellt. I januari 2021 tillfördes vi cirka fyra miljoner kronor genom det teckningsprogram som gavs ut i samband med företrädesemissionen som vi gjorde i slutet av 2019.

Covid-19
Den pågående globala pandemin har haft en stor påverkan på folkhälsan och världsekonomin och det finns en fortsatt osäkerhet när det gäller att ta steget från pilotprojekt till fullskaligt införande. Lokala restriktioner på vissa marknader har påverkat våra möjligheter att interagera med kunder och ett flertal pilotprojekt har dragit ut på tiden. iZafe Group anpassade sig snabbt till en förändrad marknad genom att säkerställa digitala kontaktvägar och metoder för bland annat utbildning av nya och befintliga partners.

Jag är nöjd med hur smidigt och effektivt vi har upprätthållit våra kontakter med kunder och partners och att vi tillsammans framgångsrikt bedrivit en omfattande test- och pilotverksamhet. Vi ser en allt större efterfrågan på digitala lösningar för att säkra de äldres hälsa och trygghet. Vi fortsätter de pågående satsningarna inom produktutveckling och förbättringar för att leverera ännu bättre lösningar samtidigt som vi bibehåller fokus på att kontinuerligt tillföra nya värden till befintliga kunder och partners.

Dosell lanseras som konsumentprodukt
Som vi kommunicerade under slutet av året kommer vi under våren 2021 att lansera en renodlad konsumentversion av Dosell. Den mycket begränsade testlanseringen som gjordes under fem arbetsdagar i december visar på ett mycket stort intresse framförallt genom den stora uppmärksamhet vi kunde notera i de kanaler vi kommunicerade. Vi ser med stor tillförsikt fram emot lanseringen av Dosell Konsument och utvecklar en ny förenklad Dosell-tjänst anpassad till privatmarknaden. De största investeringarna är nu tagna och utvecklingskostnaderna kan därmed sänkas under innevarande och kommande räkenskapsår. Lanseringen av Dosell Konsument sker inledningsvis genom en egen e-handelslösning i kombination med utvalda partners, då främst apotek. I ett senare skede kommer vi även att erbjuda konsumentversioner i Norge och Finland via våra partners.

Partners
Norge
Vi vann tillsammans med Hepro i Norge den största nationella upphandlingen av digitala hjälpmedel någonsin. Samtidigt har implementeringen av Dosell hos ett femtiotal vårdtagare inletts i den första av trettio kommuner där vår partner Doro redan har implementerat sin välfärdsplattform.
Finland
I Finland har vi inlett tre pilotprojekt med partnern Vivago och utöver det kommer Vivago inkludera Dosell i ett flertal upphandlingar under året. Redan idag får 60 000 personer i Finland sina läkemedel via dospåsar och dessa utgör en primär målgrupp för Dosell. I Finland bedöms antalet personer som medicineras via dospåsar växa kraftigt under de kommande åren.
USA
Det känns extra upplyftande att vi tecknade avtal med vår första riktigt stora internationella partner nämligen det amerikanska Digital Health-företaget MyHippo. Tillsammans med MyHippo kommer vi att utveckla en tjänst baserad på läkemedelsroboten Dosell för kunder över hela världen som använder Hippos produkter och plattform. Vi har för avsikt att utvidga partnerskapet till att omfatta en OEM-version av Dosell.
Italien
Vi ser med spänning fram emot lanseringen inom ramen för Sempli Farma, en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. De italienska dospåsarna har validerats med Dosell och långt gångna affärsdialoger förs intensivt med grossister och läkemedelskedjor i norra Italien, vilka representerar cirka två tusen apotek. Under 2021 kan vi vänta oss att se Dosell i italienska hem.

Organisation
Våra medarbetare har snabbt anpassat sig till den nya arbetssituationen kring hemmajobb och har på ett engagerat sätt fokuserat på våra målsättningar, trots de utmaningar det innebär. Vi har investerat i kompetensförsörjning och välkomnade under hösten två nya kollegor med breda erfarenheter från vårdbolagen TioHundra och Attendo. De har redan bidragit genom att hjälpa oss förbättra processer och rutiner som skapar rätt förutsättningar för att vi ska vara det stöd våra partners förväntar sig.

Sammanfattning
Vi avslutar en fas där vi gått från att produktutveckla, hitta säljkanaler och renodla bolaget till att starta 2021 med ett utpräglat fokus på försäljning via vårt växande nätverk av partners och andra kanaler. En rad partners har bekräftat tilltron till Dosell genom att förhandsbeställa motsvarande 450 Dosell med inbyggt batteri som kommer produceras löpande från slutet av Q1. När vi inleder 2021 har vi nya utbildade partners inte bara i Sverige och Norge utan också i USA, Finland och Italien. Vår partnerstrategi kommer under 2021 att visa sin styrka och affärsmodellen att sälja via partners är något vi kommer att fortsätta investera i. Med Dosell Konsument och framtida patent kan iZafe Group revolutionera vården i hemmet och då framförallt för de användare som vill leva ett tryggt och självständigt liv hemma längre.

Vårt breda partnernätverk i Sverige och internationellt i kombination med att vi under våren lanserar en förenklad Dosell-tjänst till privatmarknaden skapar ett starkt fundament för tillväxt och jag känner stark tilltro till att iZafe Group som bolag och Dosell som produkt kommer ta steget in i en fas som präglas av kommersialisering brett över flera marknader.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 9 november, sin rapport för tredje kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 701 (3 344) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till 7 255 (-4 028) TSEK inklusive den engångseffekt som uppstod vid försäljningen av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av affärsområdet Security uppgick rörelseresultatet till -6 745 (-4 028) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till 7 103 (-4 130) TSEK inklusive den engångseffekt som uppstod vid försäljningen av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av Security uppgick resultatet efter finansiella poster till -6 897 (-4 130) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 8 818 (-456) TSEK, som ett resultat av den likvid som erhölls vid avyttringen av iZafe AB.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till 0,2 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 1,1 (1,4) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 87,4 (51,7) procent.

Höjdpunkter under året

  • iZafe Group har sålt affärsområdet Security och skapar därmed ett renodlat och finansiellt starkt Life Science-företag kring affärsområdet Healthcare och läkemedelsroboten Dosell.
  • iZafes partner Doro Care AS har, efter en framgångsrik pilot i Norge, lagt en initial order på 50 läkemedelsrobotar.
  • iZafes italienska partner har inlett en operativ fas på ett apotek i region Trento, där utrustning för paketering av läkemedel i dospåsar har installerats.
  • Ett pilotprojekt har inletts med omsorgsbolaget Attendo. Målsättningen med projektet är att ta fram beslutsunderlag för ett potentiellt införande av läkemedelsroboten Dosell i Attendos hemtjänstverksamhet.
  • Ett pilotprojekt har inletts med vårdbolaget TioHundra AB avseende 30 läkemedelsrobotar. Resultatet ska utgöra underlag för att identifiera områden där välfärdsteknik kan bidra till en effektivare och säkrare verksamhet hos Tiohundra i Norrtälje kommun.
  • iZafe har publicerat en av bolaget ingiven patentansökan avseende vidareutveckling av läkemedelsroboten Dosell. Ansökan är internationell och möjliggör för iZafe Group att få patent godkänt i över 150 länder.

VD HAR ORDET
Under inledningen av kvartalet slutfördes framgångsrikt försäljningen av iZafe Security för att frigöra de resurser som behövs för att påskynda kommersialisering och internationalisering av läkemedelsroboten Dosell. Bakgrunden till försäljningen var att styrelsen för iZafe Group under en tid utvärderat hur nuvarande organisation och produkterbjudande på lång sikt kan skapa lönsamhet och avkastning. Tillsammans med oss i ledningen drogs slutsatsen att iZafe borde renodlas till ett Life Science bolag, varför beslutet att sälja vår säkerhetsverksamhet var ett logiskt steg i den processen.

Ett renodlat Life Science bolag som byggs runt Dosell har de bästa förutsättningarna för tillväxt. Genom framtida investeringar i produkt och marknad i kombination med en organisation som fokuserar på enbart ett affärsområde blir vi en stark aktör på en snabbt växande marknad i Sverige och internationellt.

Jag är nöjd på vilket sätt vi har upprätthållit våra nära kontakter med kunder och partners trots Corona-pandemin och intresset för Dosell och vår teknik har ökat när allt fler beslutsfattare och opinionsbildare har insett vikten av digitalisering inom vården och äldreomsorgen. Dock har vi som de flesta andra aktörer på marknaden kunnat notera att inköpsbeslut och implementeringar dragit ut på tiden när vården och samhället tvingas prioritera var man skall lägga sin tid.

Internationaliseringen har sina utmaningar då vi inte haft möjligheten till att besöka nya marknader fysiskt. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 701 (3 344) TSEK och utgörs uteslutande av intäkter hänförliga till Dosell. Motsvarande period föregående år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet iZafe Security. Periodens rörelseresultat uppgick till 7 255 (-4 028) TSEK inklusive den engångseffekt som uppstod vid försäljningen av iZafe Security. Exkluderat försäljningen uppgick rörelseresultatet till -6 745 (-4 028) TSEK.

De affärer vi gör med våra norska partners har fortsatt enligt plan och vi har sett en positiv kommersiell utveckling för Dosell i Norge. Vi har färdigställt valideringen av dospåsar i Finland och ser fram emot ett kommande första pilotprojekt. På den svenska marknaden har en viktig milstolpe nåtts genom att vi inlett pilotprojekt med vårdbolagen Attendo och TioHundra. Projekten ger oss möjlighet att demonstrera de möjligheter som Dosell representerar när det kommer till att underlätta och skapa en tryggare läkemedelsdistribution inom verksamhetsområdet hemtjänst och personlig assistans i Sverige.

Samarbetet inom ramen för Sempli Farma i Italien har ökat markant efter den totala nedstängning som Italien införde i våras. Konceptet har börjat marknadsföras med Dosell på framträdande plats. Vi ser med mycket stor spänning fram emot utvecklingen och vi kan konstatera att den konsumentversion av Dosell som lanseras i Italien också har stor potential i övriga Europa kanske då främst i Sverige. Vi märker också av ett stort intresse för Dosell från andra länder då framförallt Storbritannien och Tyskland.

Efter kvartalets slut publicerades en ingiven patentansökan som avser vidareutveckling av Dosell, vilken möjliggör vår ambition att i framtiden genom Dosell och Dosell-appen skapa en digital vårdavdelning i hemmet.

Givet samhällsutvecklingen och vår starka position ser jag med tillförsikt fram emot att fortsätta lansera och kommersialisera Dosell på våra marknader.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 17 augusti, sin rapport för andra kvartalet.

Andra kvartalet i sammandrag – koncernen
Nettoomsättning: 3 681 TSEK
Antal abonnemang: 5 135 st
Nya abonnemang: 354 st
Månatlig fakturering: 1 418 TSEK


Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen ökade med 16 procent och uppgick till 3 681 (3 171) TSEK. Intäkterna hänförs huvudsakligen till försäljning av larm- och säkerhetsprodukter inom iZafe Security.
  • Rörelseresultat förbättrades med 20 procent och uppgick till -5 100 (-6 342) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster förbättrades med 17 procent och uppgick till -5 359 (-6 450) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 0 (241).
  • Resultat efter skatt förbättrades med 18 procent och uppgick till -5 315 (-6 450) TSEK.
  • Resultat per aktie före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,4) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick till 0,8 (1,3) SEK.
  • Soliditet vid periodens slut uppgick till 51,6 (43,0) procent.
  • Antal abonnemang vid periodens slut inom iZafe Security ökade med 26 procent jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år och uppgick till 5 135 (4 076).
  • Churn är fortsatt låg och uppgick vid periodens slut till 3 procent.

Höjdpunkter under året

  • Efter kvartalets slut har iZafe Group sålt affärsområdet Security, och skapar därmed ett renodlat och finansiellt starkt, Life Science-företag kring affärsområdet Healthcare och läkemedelsroboten Dosell.
  • iZafe har beviljats ytterligare patent för styrsystemet till läkemedelsroboten Dosell.
  • Dosell är representerad i den största upphandlingen någonsin i Norge avseende välfärdsteknologi. Upphandlingen avser försörjningen av cirka 1 800 läkemedelsdispensers till totalt 62 norska kommuner.

VD HAR ORDET

Under juli månad slutfördes framgångsrikt försäljningen av vår säkerhetsverksamhet till AddSecure. Försäljningen påverkade inte resultatet för andra kvartalet, men innebär att iZafe nu går in i en ny fas där vi bygger en verksamhet, som med en stark ekonomi, kommer kunna fokusera helhjärtat på att realisera de avsevärda möjligheterna och de värden som läkemedelsroboten Dosell representerar. Det osäkra marknadsläget, som uppstod till följd av Covid-19-pandemin, börjar stabiliseras igen och jag kan konstatera att iZafe, trots det bekymmersamma läget, har gynnats av en ökande medvetenhet i samhället om vikten av att öka säkerheten för våra äldre. Nettoomsättningen under första halvåret utgjordes som tidigare av intäkter hänförliga till framförallt iZafe Security, och ökade med 25 procent till 8 119 (6 513) TSEK. Periodens rörelseresultat uppgick till -10 239 (-11 364) TSEK. För andra kvartalet redovisades nettoomsättning om 3 681 (3 171) TSEK, motsvarande en ökning om 16 procent, samt ett rörelseresultat som uppgick till -5 100 (-6 342) TSEK.

Inom affärsområdet Healthcare har vi sett ett kraftigt ökat intresse från samhället när det gäller införandet av digital teknik inom äldreomsorgen för att öka säkerheten, och för tillfället också för att motverka smittspridning. Mot bakgrund av de affärer vi gör i Norge och av de piloter som kommer starta i Sverige samt i Italien under hösten, är jag övertygad om att vi under den senare delen av 2020 kommer se en positiv kommersiell utveckling för Dosell.

Efter kvartalets utgång genomförde vi en mycket lyckad försäljning av iZafe Security. I och med försäljningen bygger vi ett rent Life Science-bolag med fullt fokus på Dosell. Med en god finansiell ställning och med ett fokusområde blir vi än mer effektiva och kan investera i kommersialisering och internationalisering av Dosell, primärt i Norge, Finland och Italien. Utöver dessa marknader märker vi ett ökande intresse på andra marknader i Europa och i Asien för Dosell, och vi följer detta intresse genom att föra dialoger med potentiella samarbetspartners.

Affärsområdet iZafe Security har fram till nu genererat den huvudsakliga delen av koncernens intäkter, vilket för koncernen innebär att huvuddelen av nuvarande intäkter följer med vid försäljningen. Resultatmässigt uppvägs dock detta till stor del av att kostnadsmassan i iZafe Group totalt sett minskar avsevärt.

Det är glädjande att konstatera att vi på mycket kort tid framgångsrikt lanserat Dosell i Norge, vilket gett oss värdefulla erfarenheter inför lansering i Finland och i Italien. Följderna av Corona har inneburit att man inom sjukvården behöver öka beredskapen och vara bättre rustad för att klara liknande situationer i framtiden. Genom försäljningen av iZafe Security har vi etablerat en finansiell styrka som skapar ett avsevärt handlingsutrymme avseende ytterligare produktutveckling och kommersialisering av Dosell, utan behov av externt kapital inom överskådlig tid. Vi kommer att positionera iZafe med ett tydligare erbjudande för kunder, investerare, partners och personal.

Vi har en stabil grund att stå på och en spännande höst framför oss. Jag är mycket optimistisk till att 2020 är året då vi gör genombrott med Dosell, i praktiken.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 11 maj, sin rapport för första kvartalet.

Första kvartalet i sammandrag – koncernen
Omsättning: 4 438 TSEK
Antal abonnemang: 4 951 st
Nya abonnemang: 217 st
Månatlig fakturering: 1 391 TSEK


Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen ökade 33 procent och uppgick till 4 438 (3 342) TSEK. Intäkterna hänförs huvudsakligen till försäljning av larm- och säkerhetsprodukter inom iZafe Security.
  • Rörelseresultat minskade med 2 procent och uppgick till -5 139 (-5 022) TSEK.
  • Resultat efter finansiell poster minskade med 6 procent och uppgick till – 5 459 (- 5 110).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -7 467 (-987).
  • Resultat efter skatt minskade med 6 procent och uppgick till -5 415 (-5 110) TSEK.
  • Resultat per aktie före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick till 1,0 (0,7) SEK.
  • Soliditet vid periodens slut var 58,4 (25,5) procent.
  • Antal abonnemang vid periodens slut inom iZafe Security ökade med 29 procent jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år och uppgick till 4 951 (3 828).
  • Churn är fortsatt låg och var vid periodens slut 3 procent.

Väsentliga händelser under året

  • iZafe har beviljats ytterligare patent för styrsystemet till läkemedelsroboten Dosell. 
  • iZafe Healthcare tecknar avtal med nya partners i Finland, i Tyskland och i Norge, samt med svenska Viser AB och Zafe Care Systems AB, för försäljning och distribution av läkemedelsroboten Dosell. 
  • iZafe påbörjar leveranserna av de första 30 enheterna till Norge.
  • iZafe Security tecknar avtal som omfattar cirka 100 abonnemang.

VD HAR ORDET
Vår verksamhet har som samhället i stort påverkats av Covid-19-pandemin under årets första kvartal. Utvecklingen var trots detta positiv och vi levererar en ökning av intäkterna med 33 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Som en direkt följd av det akuta behovet att minska smittspridningen av Covid-19 till äldre och riskgrupper i samhället ser vi ett stort och tilltagande intresse för vår läkemedelsrobot Dosell, som kan minska antalet fysiska kontakter mellan vårdpersonal och patient. Som ett resultat av en begränsad tillgänglighet hos våra kunder inom Security och en ökad osäkerhet i deras verksamheter ser vi som tidigare kommunicerats hur säljprocesser för larmtjänster och säkerhetslösningar tenderar att förskjutas tidsmässigt. Inom Healthcare har vi under kvartalet och i enlighet med vår partnerstrategi tecknat ett flertal nya partneravtal avseende distribution och försäljning av Dosell. Inom Security fortsätter vi utvecklingen och lanseringen av nya produkter och tjänster, vilka stärker vår position som en ledande helhetsleverantör av larmtjänster och säkerhetslösningar.

Utmanande marknadsläge
Covid-19-pandemin har haft en betydande påverkan i världen under första kvartalet 2020 och har ökat osäkerheten i samhället och näringslivet i stort både ur ett kort och ett lite längre perspektiv. Vår högsta prioritet är att värna om våra medarbetare och våra kunders hälsa och säkerhet samtidigt som vi säkerställer fortsatt drift utan att ge avkall på kapacitet och kvalitet. Mot bakgrund av detta vidtog Styrelse och ledning tidigt en rad förebyggande åtgärder för att anpassa organisationen och vårt sätt att arbeta. Personalstyrkan har tillsvidare korttidspermitterats till 40 procent och vi är fortsatt väl förberedda för att vidta ytterligare åtgärder om marknadsläget förändras. Vårt nuvarande affärsklimat präglas av ett ökat intresse för läkemedelesroboten Dosell samtidigt som säljprocesserna inom affärsområde Security tenderar att bli mer utdragna. Det är inte osannolikt att efterfrågan på våra produkter och tjänster framgent kommer att påverkas av pandemin både i positiv och negativ riktning vilket innebär att det är svårbedömt i vilken riktning intäkter och resultat kan komma att påverkas under kommande kvartal.

Utveckling i första kvartalet
Nettoomsättningen ökade med 33 procent till 4,4 MSEK (3,3) för det första kvartalet 2020. Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -5,1 MSEK (-5,0) Det fortsatt negativa resultatet är en följd av de investeringar i och anpassning av organisationen för fortsatt kommersialisering av Dosell samt vidareutveckling och breddning av utbudet inom säkerhetstjänster och tillhörande produkter. Inom affärsområde iZafe Security ökade antal abonnemang med 217 stycket och uppgick till 4 951 abonnemang vid periodens slut. Vårt metodiska arbete med kundvård och support bidrar till att hålla churn på mycket låga nivåer och var fortsatt stabilt på tre procent. Inom affärsområde iZafe Healtcare har vi under kvartalet anslutit Hepro och Doro i Norge samt Viser i Sverige till partnernätverket samt verifierat Dosell för den norska marknaden. Dosell lanserades framgångsrikt i Norge den 6 maj och i samband med detta levererades de 30 första enheterna till våra partners.

Läkemedelsroboten Dosell
Våra investeringar i ett starkt partnernätverk är strategiskt viktigt för att snabbt skapa en bred och omfattande exponering av Dosell, med en på lång sikt lägre risk och en högre effektivitet. Enligt vår partnerstrategi har vi under kvartalet arbetat med att integrera Dosell i våra partners trygghetstjänster samt utbildat våra partners i produkten och tjänsten för att kunna leverera och installera Dosell med hög kvalité. Vi har nu en stabil grund att stå på för att under nästa kvartal öka försäljningen. Sammantaget innebär dessa partneravtal att vi avsevärt ökar våra försäljningsresurser på den svenska, norska och finska marknaden. Efter kvartalets utgång beviljades iZafe Group ytterligare patent avseende styrsystemet till Dosell. Detta patent ger oss ett ännu starkare skydd för vår teknologi och stärker vår position som den marknadsledande lösningen för tryggare digital läkemedelsdispensering.

Breddat sortiment inom Security
Intresset och efterfrågan på våra säkerhetslösningar och larmsystem ökar kontinuerligt vilket skickar positiva signaler trots de något utdragna säljprocesserna. Under kvartalet har ett flertal nya tjänster lanserats. Bland dessa kan nämnas ”Fria ryck” och ”Modify. I början av april breddade vi vårt sortiment ytterligare med larmprodukterna iZafe Gateaway och iZafe Security Sensor.

Personliga reflektioner
Utöver de konsekvenser pandemin har för drabbade individer och samhället i stort, kommer den sannolikt påverka våra marknader. En positiv effekt för oss är att diskussionerna om hur vi kan skydda våra äldre accelererar intresset och möjligheterna för ökad digitalisering av vården. Som en stark leverantör av digitaliserad läkemedelsdispensering i Norden kan jag med tillfredsställelse notera ett mycket stort och ökande intresse för Dosell inte bara i Sverige utan kanske i ännu högre grad i Norge. Norge är en mer mogen marknad och därför strategiskt viktig för oss där vi genom våra partners snabbare kan nå volymer. I maj påbörjades leveranserna till Norge vilket kommer att ligga till grund för ytterligare verifiering och lansering i Finland och Italien under resten av året. Inom iZafe Security fortsätter vi fokusera på att leverera hög kvalitet och support till våra kunder inom säkerhetslösningar och larmsystem. Samtidigt ser vi den nuvarande situationen som ett gyllene tillfälle att gå igenom verksamheten och optimera kostnadsmassan för framtiden, för att stå starka när marknaden vänder och snabbare nå vår målsättning om ett positivt kassaflöde och möjligheten att generera positiva resultat.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 20 februari, sin rapport för fjärde kvartalet.

Läs rapporten i sin helhet här.

Fjärde kvartalet i sammandrag – koncernen
Omsättning: 4 471 TSEK
Antal abonnemang: 4 910 st
Nya abonnemang: 597 st
Månatlig fakturering: 1 330 TSEK

Höjdpunkter från året

  • Anders Segerström utnämns till ny VD och koncernchef. Samtidigt beslutas om namnbyte från Medirätt AB till iZafe Group AB.
  • Bolaget tillförs 20,1 MSEK genom en företrädesemission, varav större aktieägare, styrelse och ledande befattningshavare sammantaget investerade 4,5MSEK.
  • Samarbetsavtal har ingåtts med Doro Care AS och Hepro AS i Norge för distribution och försäljning av läkemedelsroboten Dosell.
  • Avtal har ingåtts med italiensk partner för att ingå i vårdkonceptet Sempli Farma, vars målsättning är att minska vårdkostnader och att effektivisera det italienska sjukvårdssystemet.
  • iZafe fortsätter internationalisera verksamheten genom att teckna avtal med en ny finländsk partner för försäljning av Dosell.
  • Exklusivt samarbete inleds med Nokas Norge, en ledande leverantör av säkerhetslösningar.
  • Avtal tecknas med Filmstaden för leverans av personlarm med tillhörande säkerhetsapp till samtliga av företagets biografer, totalt cirka 230 stycken.
  • Ramavtal tecknas med Team Olivia, vilket gör iZafe till helhetsleverantör för koncernens samtliga 43 dotterbolag.
  • Ramavtal tecknas med Fastighetsbyrån för personlarm till Fastighetsbyråns mäklare runt om i landet.
  • Avtal tecknas med Lassila & Tikanoja Sverige (L&T) för personlarmstjänster.
  • Ramavtal tecknas med Säkra för GPS-system och spårsändare, som en del i ett skadeförebyggande projekt för att minska antalet stölder.

VD har ordet
Vi kan summera verksamhetsåret 2019 som både ett händelserikt och framgångsrikt år för iZafe Group, där omsättningen ökade jämfört med föregående år. iZafe Group är ett resultat av att MediRätt förvärvade Sensec Personlig Säkerhet och i samband med det bytte namn till iZafe Group. Under första halvåret 2019 lanserades vår patenterade läkemedelsrobot Dosell. Samtidigt lanserades ett antal pilotprojekt i Sverige. Vi tecknade samarbetsavtal avseende försäljning av Dosell med partners i Italien, Norge och senast Finland. Våra larmtjänster visar fortsatt god utveckling både avseende intäkter och i tillväxten av antalet abonnemang. Den företrädesemission vi genomförde under slutet av året har givit oss möjlighet att fullfölja vår strategi. Sammantaget har vi under året stärkt vår position och skapat stora möjligheter att under kommande år expandera verksamheten och för att iZafe skall fortsätta vara en betydande aktör på marknaden för personlig säkerhet och digitalisering av vården i Sverige och internationellt.

Utveckling under året
Nettoomsättningen för iZafe Group uppgick till 14,5 MSEK (7,6) under verksamhetsåret 2019. Vår kostnadsmassa har ökat som ett resultat av vår medvetna investering i den fortsatta kommersialiseringen av Dosell, både i Sverige och internationellt, samt av fortsatta investeringar i utveckling av innovativa säkerhetstjänster och tillhörande produkter. Vid utgången av året uppgick antalet abonnemang inom affärsområdet iZafe Security till 4 576 TSEK (3 443) en ökning med motsvarande dryga 32 procent. Churnen är fortsatt stabil på låga nivåer och uppgick till 12 procent för helåret och till 4 procent under fjärde kvartalet.

iZafe Healthcare
En central ambition från samhället och från vårdgivare är att digitalisera vården, vilket skapar stora möjligheter för vår läkemedelsrobot Dosell. Den fungerar som ett nav i det digitala ekosystem som sammankopplar ihop patienter, anhöriga och vårdgivare. Efter lanseringen i början av året har vi genom kontinuerliga förbättringar och ett flertal pilotprojekt lagt grunden för vidare expansion av Dosell både inom kommunal och regional verksamhet i Sverige samt för våra internationella kunder. Vi genomför nu löpande anpassningar för nya marknader där Norge ligger närmast tillhands med en planerad lansering under första halvåret 2020. Lanseringen sker successivt med ett flertal pilotprojekt som första steg innan Dosell lanseras i större skala på den norska marknaden.

Samarbetsavtal
Under andra kvartalet tecknade vi avtal med italienska REMEDIO S.R.L., vilket innebär att Dosell efter genomförd studie kommer att ingå som en strategisk komponent i ett vårdkoncept vars syfte är att effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Under tredje och fjärde kvartalet tecknades samarbetsavtal med två stora vårdaktörer i Norge, Doro Care AS och Hepro AS, för försäljning och distribution Dosell på den norska marknaden. För att snabbt och effektivt kunna möta en ökad efterfrågan har vi förstärkt partner- och säljorganisationen. Vi ser stor potential såväl i Europa som globalt, över tid. Dialoger förs redan nu med flertalet potentiella partners, bland annat i Finland, Tyskland, Belgien, Holland, Luxemburg och USA. Efter periodens slut tecknade vi avtal med partner i Finland.

iZafe Security
Våra larmtjänster har haft en fortsatt stabil utveckling under fjärde kvartalet och under året, vilket återspeglas i ökade intäkter och i ett ökat antal nya abonnemang. Vi är branschledande i Sverige för personlarm inom vår nisch, vilket har givit oss ett flertal större avtal under året. Bland dessa kan nämnas Filmstaden, Fastighetsbyrån och vårdföretaget Team Olivia. Under sommaren tecknades ett samarbetsavtal, avseende personlarm och säkerhetslösningar, med Nokas Norge, som är en ledande leverantör av larm- och säkerhetslösningar. I samband med detta kommer vi under de kommande månaderna etablera ett mindre säljkontor i Norge. Vidare tecknade vi i november ett ramavtal med försäkringsförmedlingsbolaget Säkra, för att leverera system för GPS-spårsändare.

Företrädesemission
I början av november beslutade Styrelsen att genomföra en företrädesemission, för att skapa förutsättningar att accelerera tillväxt och för att möjliggöra genomförandet av vår strategi på den snabbt växande marknaden för välfärdsteknik. Genom emissionen tillfördes bolaget cirka 20,1 MSEK före emissionskostnader, vilka uppgick till 4,12 MSEK. Vi har nu rätt förutsättningar för fortsatt tillväxt, samt för utveckling av nya och innovativa säkerhetslösningar.

Attraktiv position
Vi är väl positionerade för flera av de stora samhällstrenderna, som ökade satsningar på digitalisering av vården, och kan bidra till att lindra effekterna av en ökande förskrivning av läkemedel till äldre och en allt större otrygghet på många arbetsplatser. Ett ökande intresse, tillsammans med fler samarbetsavtal, med både nya och befintliga partners, bekräftar att vi har attraktiva tjänster och produkter, som skapar både kund- och samhällsnytta. Vi bygger vidare på de möjligheter och den position vi under året skapat, och fortsätter att expandera vår verksamhet, både i Sverige och internationellt, genom nya samarbeten och partneravtal.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm