Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att man i samband med halvårsrapporten för andra kvartalet 2021, som kommer att publiceras 08:30 CET den 4 augusti 2021, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 6 augusti 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.

Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET den 5 augusti 2021.

Erik Gillsbro började sin anställning på iZafe Group som produktägare för Dosell i april 2021. Han har haft en intensiv inlärningsperiod och redan hunnit vara maximalt involverad i den kommande lanseringen av Dosell Konsument, utvecklingen av Dosell 2.0 samt arbetet med att erhålla MDR-certifieringen när MDR ersatte MDD (vilket innebär att Dosell fortsätter vara godkänd enligt EU-förordning om medicintekniska produkter som säkerställer säkerheten och prestandan av medicinteknisk utrustning). Erik är 29 år och har tidigare arbetat som IT-konsult inom e-hälsa, framför allt inom nationella projekt för att effektivisera och förbättra svensk hälso- och sjukvård. Han har studerat Medicin- och Teknikprogrammet på Lunds Tekniska Högskola. Förutom att jobba med Dosell tycker Erik om matlagning och sport i allmänhet, fotboll i synnerhet.

Vad fick dig att söka jobbet som produktägare på Dosell? 
Jag hade haft liknande uppdrag som konsult tidigare och trivdes verkligen i rollen där jag fick röra mig inom områdena teknik, projektledning, verksamhetsutveckling och strategi vilket verkligen tilltalar mig. Dosell som produkt tilltalade mig mycket genom att den underlättar i vardagen och ger människor ett tryggare liv. Att iZafe Group dessutom är ett litet bolag med stora ambitioner var extra spännande och att få vara med på resan att bygga ett bolag är något som jag verkligen ser fram emot.

Vad har varit dina största fokusområden?
Det har varit mycket nytt och spännande att lära sig, men framför allt har MDR certifieringen och produktionen av Dosell varit mina största fokusområden under våren.

Vilka utmaningar ser du att införandet av läkemedelsrobotar inom sjukvården löser?
En av de viktigast utmaningarna som Dosell löser är följsamheten av medicinering där Dosell är ett utmärkt hjälpmedel för att ta rätt medicin vid rätt tid. Felmedicinering är en vanlig orsak till sjukhusinläggningar idag. Utöver det underlättar även Dosell det dagliga arbetet för exempelvis hemtjänstpersonal genom att frigöra värdefull tid från läkemedelshantering.

Vad är dina utsikter för hur hösten kommer se ut? Vad ser du mest fram emot att arbeta med?
Under hösten ska det bli väldigt kul att få lansera Dosell Konsument i Sverige, det är en stor milstolpe för oss att bli först ut med en läkemedelsrobot för privatpersoner. Jag ser även fram emot att ta fram nya och innovativa funktioner för Dosells användare.

Hur ser du på marknaden i allmänhet med läkemedelsrobotar? Är det en marknad som växer framöver och nu börjar mogna för digitala hjälpmedel?
Marknaden för digitala hjälpmedel har växt kraftigt den senaste tiden och inte minst under den pandemi som vi fortfarande befinner oss i där behovet har blivit än tydligare. Även framåt kommer behovet ligga kvar då den demografiska utvecklingen innebär att vi behöver utveckla fler innovativa lösningar för att erbjuda en självständig och human sjukvård till en åldrande befolkning.

Vad är den användbara effekten från den produktutveckling som gjorts sedan du klev in i företaget? Vilka resultat har uppnåtts efter de första månaderna?
Den största utmaningen för mig sen jag började har varit att få klart Dosell 2.0 för lansering och skala upp produktionen vilket vi lyckades med under våren. Det har varit ett extremt intensivt och ett roligt arbete att nå i mål med. Konkret produktutveckling som vi gjort är att ta fram stöd för ytterligare tre påstyper på den norska, svenska och finska marknaden samt lanserat vår applikation för konsumentversionen. Än så länge har det varit en brant inlärningskurva och jag ser fram emot att kunna bidra till att göra Dosell till den enklaste och bästa läkemedelsroboten på marknaden.

Varför är dospåsar det säkraste sättet att få sina läkemedel och skulle du beskriva mekaniken bakom Dosell? 
Genom att ta sina läkemedel i dospåsar kan brukaren vara säker på att de alltid innehåller rätt förskrivna läkemedel vilket skapar trygghet och minskar det administrativa arbetet kring läkemedel. Tillsammans med Dosell, som säkerställer att dosen levereras vid rätt tid, får man som brukare ett system med hög tillförlitlighet.

Hur ser du på investeringar och framtida planer för att vidareutveckla konceptet automatisk dosdispensering? 
Följsamhet kring förskrivna läkemedel är generellt låg, där hade det varit intressant att kunna erbjuda ytterligare lösningar till fler målgrupper där jag framförallt tänker på yngre personer med många förskrivna läkemedel.

Hur har gensvaret varit från testperioderna med konsumenter för Dosell?
Jag är glad att kunna säga att det har varit genomgripande positivt. Framför allt har vi märkt att de personer som var med i den första testperioden under vårvintern också velat vara med under vår andra och senaste testperiod samt uttryckt att de har saknat sin Dosell mellan de två testperioderna. Det är sådan typ av återkoppling som gör att jag känner att vi bidrar till att göra människors liv bättre. Vi har dessutom fått konkret och bra återkoppling från våra testdeltagare som är otroligt värdefull inför vår lansering av konsumentversionen i september.

Vilket värde tror du att Dosell kan skapa för målgrupperna anhöriga, vårdtagare, vårdgivare och även för apotek/partners som är återförsäljare?
Dosell skapar värde på olika sätt för de olika målgrupperna vilket gör den till en väldigt spännande produkt.

  • För anhöriga skapas en trygghet i att rätt läkemedel tas vid rätt tid och ifall något går fel blir man uppmärksammad om det direkt genom Dosells larmfunktioner.
  • Vårdtagaren får en enklare läkemedelsrutin där man slipper hålla koll på tiden och får dospåsen uppklippt direkt utan att behöva använda sax eller riva av påsen själv.
  • Vårdgivare har möjlighet att fjärrövervaka medicineringen och kan frigöra värdefull tid från läkemedelshanteringen.
  • För partners är Dosell en perfekt pusselbit i ett större ekosystem av växande välfärdstekniska produkter där Dosells prisbild ger dem en unik position på marknaden.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering uppdaterar marknaden om det pilotprojektet som nu genomförs med konsumenter för att utvärdera den konsumentversion av läkemedelsroboten Dosell som lanseras i Sverige i september. Den tidiga responsen från pilotdeltagare har varit positiv och iZafe Group ser fram emot att erbjuda Dosell till allmänheten, inledningsvis i Sverige och inom kort i Italien via vårdkonceptet Sempli Farma.

Som tidigare kommunicerats lanserar iZafe Group en konsumentversion av läkemedelsroboten Dosell för att erbjuda hundratusentals patienter och anhöriga ett värdefullt och tryggt hjälpmedel som kan öka tryggheten och följsamheten inom medicineringen. I slutet av juni inleddes ett pilotprojekt med tjugo personer ur en grupp av flera hundra intressenter som nu testar Dosell innan lansering, för egen räkning eller för att hjälpa en anhörig.

Intresset för att testa Dosell Konsument har varit stort. Vi har fått bra förslag på mindre förändringar som kan göra stor skillnad i användarupplevelsen, men framför allt pekar de som testat roboten på att den är enkel och lätt att förstå, vilket är viktigt eftersom den ska kunna användas även av de som helt saknar förkunskaper eller tekniska kunskaper. Det här stärker oss inför den kommande lanseringen till allmänheten”, kommenterar Anders Segerström, VD iZafe Group.

Under testperioden genomför iZafe Group ett flertal utvärderingar och uppföljningar genom frågeformulär för att identifiera eventuella förbättringsområden kring tjänsten som kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras till allmänheten.

”Instruktionerna för att komma i gång var väldigt bra, utförliga och enkla att förstå.” kommenterar en deltagare i pilotprojektet för konsumenter.

”Vi kan bara ge positiv feedback efter att min anhörige har fått ut sin första dospåse i rätt tid! Helt fantastiskt.” kommenterar en av de anhöriga som hjälper sin dotter att testa Dosell Konsument.

Som tidigare kommunicerats har iZafe Group tecknat avsiktsförklaring med Apoteket AB för att undersöka möjligheterna att teckna ett samarbetsavtal mellan parterna och introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Ett samarbete med Apoteket skulle innebära en snabbare och bredare utrullning av Dosell på konsumentmarknaden i Sverige, där man gemensamt sätter en ny standard för läkemedelshantering som innebär att digital automatisk läkemedelsdispensering genom dospåsar blir tillgängligt för alla som vill skapa en trygg och säker hemmiljö för läkemedel hemma. Lanseringen av konsumentversionen sker i ett första steg på den svenska marknaden, följt av en lansering på den italienska via Sempli Farma.

”Vi vill inspirera italienare att påbörja deras digitaliseringsresa inom vården så att fler får en tryggare och enklare medicinering hemma, vilket bidrar till lägre vårdkostnader med minskad risk för felmedicinering. De italienska dospåsarna har validerats med Dosell som väntas installeras i italienska hem under 2021 och nästkommande år.” Avslutar Anders Segerström.

iZafe Group etablerar parallellt med lanseringen av konsumentversionen i Sverige en konsumentversion av Dosell i Italien som en betydande komponent i vårdkonceptet Sempli Farma, där konceptet dospåsar tagits fram och fått ökad spridning. Den italienska marknaden har en avsevärd potential med motsvarande 8,8 miljoner invånare över 65 år som konsumerar mer än fem läkemedel per dygn. I Italien finns ett accelererande behov att automatisera läkemedelshanteringen och där blir Dosell det självklara alternativet.

Om Dosell Konsument

  • Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafe Groups professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal. Båda versionerna av produkten är kompatibla med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden.
  • Dosell Konsument är en abonnemangstjänst. Abonnemang för Dosell Konsument kan tecknas och bekostas av till exempel anhöriga för brukaren räkning.
  • Dosell Konsument kommer finnas tillgänglig för leverans i september 2021 men det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Om Sempli Farma by Remedio
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

Läs iZafe Groups intervju med Remedios VD Alessandro Iadecola i en krönika här.

Aktieägarna i iZafe Group AB (publ) 556762-3391 (”Bolaget”), kallas härmed till fortsatt årsstämma onsdagen den 28 juli 2021 klockan 11.00, på Bolagets kontor, Södra Fiskartorpsvägen 20, Stockholm. Registreringen till den fortsatta årsstämman börjar kl. 10.30.

Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19 kommer stämman att genomföras på ett sätt som följer myndigheternas råd. För att minska risken för smittspridning och med hänsyn till myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster kommer den fortsatta årsstämman att vara en hybridlösning där stämman livesänds och aktieägarna, utöver möjligheten att närvara fysiskt på stämman, ges möjlighet att delta och rösta digitalt. Instruktioner om detta kommer att skickas i god tid inför den fortsatta årsstämman till de aktieägare som anmält sitt deltagande senast torsdagen den 22 juli 2021. För att stämman ska kunna genomföras med en hybridlösning kommer stämman att rekommendera att fatta beslut att den som inte är aktieägare har rätt att följa förhandlingarna vid den fortsatta årsstämman.

Stämman och insläppet till stämman kommer att hållas så kort som möjligt, bland annat genom att inte hålla något föredrag eller allmän presentation utan hålla mötet begränsat till dagordningens beslutspunkter. Vidare kommer ingen dryck eller förtäring att erbjudas, före under eller efter stämman. Bolagets styrelse, ledning och andra anställda kommer i första hand att medverka digitalt. Fysisk närvaro kommer endast ske om särskilda skäl föreligger.

Aktieägare som själva uppvisar symptom (eller som har varit i kontakt med någon som uppvisar symptom), uppmanas att inte närvara vid stämman utan att i stället delta digitalt eller genom ombud. Även aktieägare som känner sig oroliga för att själva bli smittade eller tillhör de riskgrupper som definierats av Folkhälsomyndigheten ska undvika att närvara personligen och att i stället delta digitalt eller genom ombud.

Bolaget följer utvecklingen noggrant och vid behov kommer information om eventuella ytterligare åtgärder inför stämman att publiceras på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com.

Rätt att deltaga och anmälan
Aktieägare som vill delta på den fortsatta årsstämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast tisdagen den 20 juli 2021, dels torsdagen den 22 juli 2021 anmäla sig skriftligen till iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller per email, . I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, om aktieägaren avser att delta digitalt eller fysiskt, A-aktieinnehav respektive B-aktieinnehav, e-postadress, adress, telefonnummer dagtid, mobiltelefonnummer samt i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst två). Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta på stämman måste en aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per tisdagen den 20 juli 2021. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (så kallad rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som har gjorts av förvaltaren senast torsdagen den 22 juli 2021 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud mm
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Registreringsbeviset får ej vara äldre än tolv månader.

Fullmaktens giltighetstid får anges till längst fem år från utfärdandet. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör vara Bolaget tillhanda på ovan adress senast den torsdagen den 22 juli 2021.

Fullmaktsformulär finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Ombud ska vid sidan av fullmaktshandling också kunna styrka sin identitet som fullmaktshavare med giltig legitimationshandling.

Förslag till dagordning:

  1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Beslut
    1. om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning;
    2. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; samt
    3. om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin.
  8. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.
  9. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter.
  10. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler.
  11. Beslut om ändring av bolagsordningen.
  12. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Punkt 2: Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att advokat Ebba Olsson Werkell väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid dennes förhinder den som styrelsen anvisar.

Punkt 7.b): Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Styrelsen föreslår att samtliga till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Punkt 8-9: Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelse och styrelsesuppleanter
Valberedningen föreslår följande:

  • att ersättning till vardera styrelseledamot ska utgå med 95 600 kronor (motsvarande två basbelopp) och ersättning till styrelseordförande med 142 800 kronor (motsvarande två basbelopp). Alla ersättningar som en styrelseledamot erhåller från Bolaget i enlighet med godkända uppdragsavtal kan avräknas mot styrelsearvodet. Styrelsen avgör och beslutar hur en eventuell avräkning slutligen görs. Då Bolagets ekonomi idag inte tillåter att styrelsearvode betalas ut ska styrelsen bemyndigas att besluta om och när Bolagets ekonomi tillåter att arvode kan betalas ut. För det fall Bolagets ekonomi inte tillåter utbetalning av arvode före årsstämman 2022 ska en ledamot inte ha rätt att erhålla något arvode för den mandatperiod som löpt sedan årsstämman 2021.
  • att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • omval av Thomas Ahlerup, Ludvig Arbin, Göran Hermansson och Göran Sjönell. Nyval av Helena Gille och Alexandra Treschow. Omval av Thomas Ahlerup som styrelseordförande.

Punkt 10: Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler

10 a) Upp till bolagsordningens gränser
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler i sådan utsträckning som är tillåten enligt bolagsordningen vid tidpunkten för årsstämman 2021, eller enligt annan bolagsordning som aktieägarna med erforderlig majoritet kan komma anta under tiden fram till nästkommande årsstämma.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. Aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor (varmed bland annat avses att marknadsmässig emissionsrabatt får lämnas) och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra Bolaget rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra Bolaget rörelsekapital på ett kostnads- och tidseffektivt sätt och/eller nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Beslut enligt punkten 10a) är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

10 b) Upp till 10%
För det fall stämman inte beviljar styrelsen bemyndigandet enligt förslaget under punkten 10a) ovan föreslår styrelsen att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. Aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor (varmed bland annat avses att marknadsmässig emissionsrabatt får lämnas) och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra Bolaget rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra Bolaget rörelsekapital på ett kostnads- och tidseffektivt sätt och/eller nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Beslut enligt punkten 10b) är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 11: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra bolagsordningen i enlighet med nedan:

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
§ 1 Firma
Bolagets firma är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 1 Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm län, Lidingö kommun.
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 15 610 821 kronor och högst 62 443 284 kronor.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 35 427 700 kronor och högst 141 710 800 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 15 610 821 och högst 62 443 284.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 35 427 700 och högst 141 710 800.
§ 11 Ort för bolagsstämma
Bolagsstämma ska hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller i någon av de kommuner som ligger i Stockholms län.
§ 11 Insamling av fullmakter och poströstning
Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551).
Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.
§ 14 Avstämningsförbehåll
Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).
§ 14 Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

Beslut enligt punkten 11 är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 35 435 674, varav 600 000 A-aktier och 34 835 674 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 40 835 674 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.

Aktieägares rätt att begära upplysningar
Aktieägarna erinras om rätten att, vid bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap 32 § aktiebolagslagen.

Fullmaktsformulär och fullständiga förslag till beslut
Fullmaktsformulär samt kopior av redovisningshandlingar och revisionsberättelse hålls tillgängligt hos Bolaget på adress enligt ovan och på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com och sänds till de aktieägare som så begär. Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets webbplats per dagen för denna kallelse och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Information om samtliga ledamöter som föreslås till Bolagets styrelse hålls tillgänglig på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com.

För information om behandling av personuppgifter hänvisas till integritetspolicyn på Euroclear Sweden AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.


Stockholm i juni 2021
iZafe Group AB (publ)
Styrelsen

Den 14 juni 2021 höll iZafe Group AB (publ) sin årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid årsstämman. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till beslutsunderlag till årsstämman tillgängligt på bolagets webbplats www.izafegroup.com.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt resultatdisposition
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att fastställande av resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2020 ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Som en konsekvens anstår även beslut om disposition av resultatet till fortsatt bolagsstämma.

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna Göran Hermansson och Göran Sjönell samt den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020. Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin ska anstå till fortsatt bolagstämma.

Styrelse och revisorer
Det beslutades att styrelsen ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter.

Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om val av Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin till styrelseledamöter ska anstå till fortsatt bolagsstämma. Det antecknades att som en konsekvens får val av samtliga styrelseledamöter anstå till fortsatt bolagsstämma.

Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att fastställande av styrelse- och revisorsarvode ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Den auktoriserade revisorn Johan Kaijser valdes som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Instruktion för valberedning
Instruktion för valberedningen antogs av stämman.

Emissionsbemyndigande
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om emissionsbemyndigande ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Ändring av bolagsordning
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om ändring av bolagsordningen ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Fortsatt bolagsstämma
Bolaget kommer så snart som möjligt, genom ett separat pressmeddelande, att kalla till den fortsatta bolagsstämman, som ska hållas tidigast fyra och senast åtta veckor.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering meddelar att man tecknar avsiktsförklaring med Apoteket AB för att undersöka möjligheterna att teckna ett samarbetsavtal mellan parterna och introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Ett eventuellt avtal med Apoteket och deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapar en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Som tidigare kommunicerats lanserar iZafe Group en konsumentversion av Dosell under 2021 vilken skapar en helt ny privatmarknad. Konsumentversionen av Dosell är en abonnemangstjänst som erbjuder de fler än 200,000 personer i Sverige som medicinerar via dospåsar möjligheten att abonnera på en läkemedelsrobot utan att vara beroende av att vården eller hemtjänsten tillhandahåller utrustningen. Utöver de som idag använder dospåsar riktar sig tjänsten också till alla de 500,000 som sköter sin medicinering på egen hand, exempelvis med hjälp av dosett. Dessa personer är också en prioriterad målgrupp för Apotekets tjänst DosPac. Dosell Konsument riktar sig även till anhöriga som vill säkerställa att närstående tar rätt medicin vid rätt tid för ökat välmående och för att minimera risken för felmedicinering. Om inte medicinering sker som planerat larmas närstående eller vårdgivare via Dosell-appen och kan snabbt se till att medicinen tas som ordinerat.

”Det är allmänt känt att felmedicinering är ett stort hälsoproblem och att det kan få förödande effekter för individens hälsa att missa en dos, ta fel piller eller kombinera läkemedel som kan vara skadliga att ta tillsammans. Att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar innebär främst ökad säkerhet men också att man själv slipper lägga tid på hanteringen. Vårt strategiska beslut att lansera en konsumentversion av vår läkemedelsrobot via Apoteket grundar sig i att vi ser samhällets behov av att förenkla processen kring läkemedelshantering i hemmet och av att förstärka följsamheten till läkemedelsbehandlingar. Det känns naturligt att tillsammans med Apoteket ta ett aktivt ansvar i samhället vad gäller säkerheten kopplad till medicinering.” Kommenterar Anders Segerström, VD iZafe Group.

Kombinationen av dosförpackade läkemedel och en läkemedelsrobot gör medicineringen i hemmet säkrare och bidrar till en bättre följsamhet. Dospåsar är idag det säkraste sättet att medicinera och patientsäkerheten förbättras ytterligare med Dosell eftersom risken att användaren får i sig fel läkemedel eller missar en dos näst intill elimineras.

”Nu tar vi nästa steg och tillhandahåller en digital service som ytterligare kommer underlätta för människor att få ordning på sina mediciner. Dos är en fantastisk tjänst som dagligen hjälper många människor att enklare komma ihåg att ta de läkemedel som läkaren har ordinerat. Såväl ett verktyg för följsamhet som en tjänst som underlättar för de som har flera mediciner varje dag. Användaren får sina läkemedel färdigsorterade och kvalitetsgranskade av en farmaceut, vilket ger en trygghet att veta att det blir rätt. Dosell är ett bra komplement till dos för att dagligen bli påmind. Tryggheten ökar ytterligare då användaren, anhöriga eller andra kan få notiser via SMS om en dos inte tas.” Kommenterar Magdalena Borg, Affärsområdeschef Dos Apoteket AB.

I den rådande digitaliseringsvågen inom sjukvården sätter iZafe Group och Apoteket AB en ny standard för läkemedelshantering och dispensering i Sverige som innebär att digital läkemedelsdispensering genom dospåsar blir tillgängligt för alla som vill skapa en trygg och säker hemmiljö för läkemedel hemma.

Om Dosell Konsument

  • Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafes professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal.
  • Dosell Konsument kommer att finnas tillgänglig för leverans i augusti 2021 med det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Om Apoteket AB
Apoteket AB är Sveriges största apotekskedja och ett statsägt företag med uppgift att bedriva detaljhandel med läkemedel i Sverige. Apoteket driver cirka 400 apoteksbutiker i Sverige.

Utöver apoteksverksamheten erbjuder Apoteket också läkemedelsförsörjning med tillhörande farmacitjänster till sjukhus, vårdcentraler, tandvårdskliniker, kommunala enheter och privata vårdbolag och arbetar även med hälsotjänster till arbetsgivare via så kallade Sjukhusapotek, samt har ApoDos-verksamhet i Sverige.

Apoteket DosPac är en tjänst för att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar. Varje påse innehåller de läkemedel som ska tas vid ett och samma tillfälle. På varje påse står personuppgifter, vad påsen innehåller och när medicinen ska tas. Läs mer om DosPac: https://www.apoteket.se/dospac/

Presskontakt Apoteket AB
Beatrice Backman 
073-069 27 04

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av läkemedelshantering meddelar att man inleder ett pilotprojekt med tjugo utvalda personer ur en grupp av flera hundra intressenter som anmält sig för att få möjligheten att testa Dosell konsument före lanseringen. Resultatet kommer bidra till att identifiera eventuella förbättringsområden kring tjänsten och kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras efter sommaren.

Som tidigare kommunicerats lanserar iZafe Group en konsumentversion av läkemedelsroboten Dosell. Som ett resultat av en begränsad annonsering på sociala medier har bolaget fått in flera hundra intresseanmälningar från privatpersoner som vill testa Dosell för egen räkning eller hjälpa en anhörig. I juni startar iZafe Group ett pilotprojekt med tjugo utvalda personer som registrerat sig via ett formulär på www.dosell.se för att få testa Dosell under sex veckor.

”Intresset för att testa Dosell Konsument har varit stort och vi är glada över marknadens respons. Efter sommaren startar vår planerade lanseringskampanj med målsättningen att nå ut brett till blivande kunder och användare av Dosell” säger Anders Segerström, VD iZafe Group AB. ”För närvarande förs diskussioner med möjliga samarbetspartners som kommer att innebära en snabbare och bredare utrullning av Dosell på konsumentmarknaden.”

Målet med Dosell Konsument är att i grunden förändra vården för användare som vill leva ett självständigt liv hemma längre men med tryggheten av att det finns anhöriga och vårdpersonal som kan ingripa om något går fel. iZafe Group vill sätta en ny standard för digital dosdispensering i hemmet som innebär att digital läkemedelsdispensering blir tillgängligt för alla som vill skapa en säker och trygg miljö för dispensering av läkemedel.

Dosell skapar en tryggare tillvaro som gör att användarna kan leva ett självständigt liv hemma under längre tid, med minskad risk för felmedicinering. Detta är värdefullt för till exempel äldre och multimedicinerande personer. Även anhöriga som vill erbjuda tjänsten till sina föräldrar och andra släktingar får ökad trygghet med stöd av funktionen för fjärrbevakning.

Om Dosell Konsument

  • Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafes professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal.
  • Dosell Konsument är en abonnemangstjänst. Abonnemang för Dosell Konsument kan tecknas och bekostas av till exempel anhöriga för brukaren räkning.
  • Dosell Konsument kommer finnas tillgänglig för leverans efter sommaren 2021 men det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av läkemedelshantering beslutade i november 2018 om ett teckningsoptionsprogram, TO 6 B. Nyttjandeperioden för teckningsoptionerna av serie TO 6 B pågick under perioden 14 maj 2021 till 28 maj 2021 och har således avslutats. Totalt nyttjades 7 974 TO 6 B för teckning, innebärande en nyttjandegrad om cirka två procent.

Totalt nyttjades totalt 7 974 teckningsoptioner, motsvarande cirka två procent av alla emitterade teckningsoptioner, för teckning av 7 974 B-aktier till en teckningskurs om 2,60 SEK per B-aktie. Genom de nyttjade teckningsoptionerna tillförs iZafe Group därmed drygt 20 TSEK före emissionskostnader.

Antal aktier och aktiekapital
Genom nyttjandet av teckningsoptionerna ökar antalet aktier i iZafe Group med 7 974 B-aktier, från 34 827 700 till 34 835 674 B-aktier. Aktiekapitalet ökar därigenom med 7 974 SEK, från 35 427 700 SEK, till 35 435 674 SEK.

Emissionen medför en utspädningseffekt av aktiekapitalet med cirka 0,02 procent. 

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av läkemedelshantering meddelar idag att bolagets läkemedelsrobot Dosell har registrerats hos Läkemedelsverket och certifierats under MDR. Det innebär att produkten är godkänd enligt EU-förordning om medicintekniska produkter som säkerställer säkerheten och prestandan av medicinteknisk utrustning.

Med registrering hos Läkemedelsverket och certifiering under MDR uppfyller iZafe Groups läkemedelsrobot Dosell kraven enligt den nya förordningen.

Dosell har varit CE-märkt enligt tidigare gällande direktiv för medicintekniska produkter, MDD. EU:s nya medicintekniska förordning (Medical Device Regulation – MDR) ersatte MDD i maj 2021. Som alla medicintekniska bolag med produkter på den europeiska marknaden har iZafe Group behövt anpassa sin verksamhet för att möta de nya kraven för CE-märkning av produkterna.

”Vår läkemedelsrobot Dosell har registrerats hos Läkemedelsverket och certifierats under MDR. MDR-certifieringen är viktig eftersom den intygar att produkten fortsätter att motsvara EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Vi har investerat både tid och ekonomiska resurser för att säkerställa att vi uppfyller alla nya direktiv och vi är stolta att vi lyckades lämna in ansökan den 26:e maj då MDR ersatte MDD.” säger Anders Segerström, VD iZafe Group.

Om EU-förordningen
Förordningen uppdaterar reglerna kring vilka medicintekniska produkter som får finnas på marknaden, och hur man tillhandahåller och använder produkter. Förordningen förbättrar patientsäkerheten genom att införa strängare metoder för bedömning och övervakning på marknaden. Den innehåller också regler för hur medicintekniska företag genomför produktutvärderingar inom EU. På så sätt säkerställer man att osäker och icke-kompatibla produkter och utrustning inte hamnar på marknaden.

För mer information klicka här.

iZafe Group AB (publ) utfärdar en omsändning av det pressmeddelande som publicerades den 11 maj 2021 kl. 16:50 CEST enligt nedanstående.

Aktieägarna i iZafe Group AB (publ.) 556762-3391 (”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma måndagen den 14 juni 2021.

Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19 kommer stämman att genomföras på ett sätt som följer myndigheternas råd. För att minska risken för smittspridning och med hänsyn till myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster genomförs stämman, med stöd av tillfälliga lagregler, genom förhandsröstning (poströstning). Någon stämma med möjlighet att närvara personligen eller genom ombud kommer inte att äga rum; det blir alltså en stämma utan fysiskt deltagande.

Information om de vid stämman fattade besluten offentliggörs måndagen den 14 juni 2021 så snart utfallet av röstningen är slutligt sammanställd.

Förutsättningar för deltagande på bolagsstämman
För att kunna deltaga på årsstämman måste aktieägare vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 4 juni 2021 samt anmäla sig genom att avge sin förhandsröst enligt instruktionerna under rubriken Förhandsröstning nedan så att förhandsrösten är Bolaget tillhanda senast lördagen den 12 juni 2021.

För att ha rätt att delta på stämman måste en aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman genom att avge sin poströst, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per tisdagen den 8 juni 2021. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (så kallad rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som har gjorts av förvaltaren senast tisdagen den 8 juni 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förhandsröstning
Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid stämman endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor.

För förhandsröstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt från och med 17 maj 2021 på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com. Förhandsröstningsformuläret gäller som anmälan.

Det ifyllda formuläret måste vara Bolaget tillhanda senast lördagen den 12 juni 2021. Formuläret bör i god tid före stämman skickas med post till Bolaget på adress iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller med e-post till . Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (d.v.s. förhandsröstningen i sin helhet) ogiltig.

Aktieägarna kan i förhandsröstningsformuläret begära att beslut i något eller några av ärendena på den föreslagna dagordningen nedan ska anstå till en s.k. fortsatt bolagsstämma, som inte får vara en ren förhandsröstningsstämma. Sådan fortsatt stämma för beslut i ett visst ärende ska äga rum om stämman beslutar om det eller om ägare till minst en tiondel av samtliga aktier i Bolaget begär det.

Om aktieägaren förhandsröstar genom ombud ska en skriftlig undertecknad och daterad fullmakt biläggas förhandsröstningsformuläret. Fullmaktsformulär finns att hämta på Bolagets webbplats från och med 17 maj 2021, www.izafegroup.com. För juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. Registreringsbevis och fullmakt får inte vara äldre än ett år. Vad gäller fullmakten kan emellertid en längre giltighetstid ha angivits i den (dock högst fem år från utfärdandet).

Ytterligare anvisningar och villkor framgår av förhandsröstningsformuläret.

För eventuella frågor beträffande poströstningsförfarandet eller för att få förhandsröstningsformuläret och eventuellt fullmaktsformulär skickad per post, vänligen kontakta Bolaget på telefon +46 8 21 11 21 eller via e-post .

Aktieägares frågerätt
Aktieägare har rätt att begära upplysningar avseende ärenden på dagordningen eller Bolagets ekonomiska situation i enlighet med 7 kap. 32 och 57 §§ ABL. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Bolaget, iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller via e-post till , senast fredagen den 4 juni 2021. Upplysningarna lämnas genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget på Södra Fiskartorpsvägen 20 i Stockholm och på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com, senast onsdagen den 9 juni 2021. Upplysningarna skickas också inom samma tid till den aktieägare som har begärt dem och uppgett sin postadress.

Presentation
iZafe Groups VD Anders Segerström kommenterar verksamhetsåret i en förinspelad presentation som kommer att finns tillgänglig på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com, från den 8 juni 2021.

Förslag till dagordning:

  1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Beslut
    1. om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning;
    2. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; samt
    3. om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.
  9. Fastställande av antalet styrelseledamöter och revisorer samt, i förekommande fall, suppleanter.
  10. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.
  11. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter samt i förekommande fall revisorer och eventuella revisorssuppleanter.
  12. Fastställande av instruktion för valberedning.
  13. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler.
  14. Beslut om ändring av bolagsordningen.
  15. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut
Punkt 2: Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att advokat Björn Kristiansson väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid dennes förhinder den som styrelsen anvisar.

Punkt 3: Upprättande och godkännande av röstlängd
Den röstlängd som föreslås godkännas är den röstlängd som upprättats av Bolaget, baserat på bolagsstämmoaktieboken och inkomna förhandsrösten, och kontrollerats och tillstyrkts av justerarna.

Punkt 5: Val av en eller två justeringsmän.
Till personer att jämte ordföranden justera protokollet föreslås Anders Säfwenberg och Torgny Ander, eller, vid förhinder för dessa, den eller de personer som styrelsen istället anvisar. Justerarna uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna förhandsröster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 8.b): Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Styrelsen föreslår att samtliga till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Punkt 9–11: Fastställande av antalet styrelseledamöter, suppleanter och revisorer, styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelse och styrelsesuppleanter samt revisorer
Valberedningen föreslår följande:

  • att styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan suppleanter. Antalet revisorer ska uppgå till en auktoriserad revisor utan suppleanter.
  • att ersättning till vardera styrelseledamot ska utgå med 95 600 kronor (motsvarande två basbelopp) och ersättning till styrelseordförande med 142 800 kronor (motsvarande två basbelopp). Alla ersättningar som en styrelseledamot erhåller från Bolaget i enlighet med godkända uppdragsavtal kan avräknas mot styrelsearvodet. Styrelsen avgör och beslutar hur en eventuell avräkning slutligen görs. Då Bolagets ekonomi idag inte tillåter att styrelsearvode betalas ut ska styrelsen bemyndigas att besluta om och när Bolagets ekonomi tillåter att arvode kan betalas ut. För det fall Bolagets ekonomi inte tillåter utbetalning av arvode före årsstämman 2022 ska en ledamot inte ha rätt att erhålla något arvode för den mandatperiod som löpt sedan årsstämman 2021.
  • att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • omval av Thomas Ahlerup, Ludvig Arbin, Göran Hermansson och Göran Sjönell. Nyval av Helena Gille och Alexandra Treschow. Omval av Thomas Ahlerup som styrelseordförande.
  • val av den auktoriserade revisorn Johan Kaijser på Allians Revision och Redovisning AB för tiden intill slutet av årsstämman 2022.

Punkt 12: Fastställande av instruktion för valberedning
Valberedningen föreslår att valberedning ska utses enligt följande modell vilken ska gälla till dess att bolagsstämman beslutar annat.

Årsstämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna eller ägargrupperna (härmed avses såväl direktregistrerade aktieägare som förvaltarregistrerade aktieägare), enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 30 september, som vardera utser en representant att jämte styrelseordföranden utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts. För det fall någon av de tre största aktieägarna eller ägargrupperna ej önskar utse sådan representant ska den fjärde största aktieägaren eller ägargruppen tillfrågas och så vidare intill dess att valberedningen består av fyra ledamöter.

Majoriteten av valberedningens ledamöter ska vara oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen. Minst en av valberedningens ledamöter ska vara oberoende i förhållande till den i Bolaget röstmässigt största aktieägaren eller grupp av aktieägare som samverkar om Bolagets förvaltning. Verkställande direktören eller annan person från bolagsledningen ska inte vara ledamot av valberedningen. Styrelseledamöter kan ingå i valberedningen men ska inte utgöra en majoritet av dess ledamöter. Om mer än en styrelseledamot ingår i valberedningen får högst en av dem vara beroende i förhållande till Bolagets större aktieägare.

Valberedningen utser ordförande inom gruppen. Styrelseordföranden eller annan styrelseledamot ska inte vara ordförande för valberedningen. Sammansättningen av valberedningen ska tillkännages senast sex månader före årsstämman.

Om en eller flera aktieägare som utsett representanter till valberedningen inte längre tillhör de tre största ägarna i Bolaget vid en tidpunkt mer än två månader före årsstämman, ska representanterna för dessa aktieägare frånträda sitt uppdrag och nya ledamöter utses av de nya aktieägare som då tillhör de tre största aktieägarna. Om en ledamot i valberedningen avsäger sig uppdraget innan valberedningens arbete är avslutat ska samma aktieägare som utsåg den avgående ledamoten, om det anses nödvändigt, äga rätt att utse en ny ledamot, eller om aktieägaren inte längre är bland de tre största aktieägarna, den största aktieägaren på tur, enligt principerna ovan, men med utgångspunkt i Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken snarast möjligt efter det att ledamoten lämnat sin post.

Förändringar i valberedningens sammansättning ska omedelbart offentliggöras.

Ingen ersättning ska utgå till ledamöterna i valberedningen. Bolaget ska betala de nödvändiga utgifter som valberedningen kan komma att ådra sig inom ramen för sitt arbete.

Mandattiden för valberedningen avslutas när den där påföljande valberedningen har offentliggjorts.

Valberedningen ska fullgöra de uppgifter som följer av Svensk kod för bolagsstyrning och lägga fram förslag i följande frågor för beslut till årsstämman:

  1. förslag till stämmoordförande;
  2. förslag till antal styrelseledamöter och revisorer;
  3. förslag till styrelse och styrelseordförande;
  4. förslag till revisorer;
  5. förslag till styrelsearvoden, med uppdelning mellan ordförande och övriga ledamöter i styrelsen samt eventuell ersättning för utskottsarbete;
  6. förslag till arvode för revisorn; och
  7. i förekommande fall, förslag till ändring i instruktionen för valberedningen.

Valberedningen har rätt att på iZafe Groups bekostnad engagera externa konsulter som valberedningen anser nödvändiga för fullgörande av sin uppgift.

Punkt 13: Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler i sådan utsträckning som är tillåten enligt bolagsordningen vid tidpunkten för årsstämman 2021, eller enligt annan bolagsordning som aktieägarna med erforderlig majoritet kan komma anta under tiden fram till nästkommande årsstämma.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. Aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor (varmed bland annat avses att marknadsmässig emissionsrabatt får lämnas) och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra Bolaget rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra Bolaget rörelsekapital på ett kostnads- och tidseffektivt sätt och/eller nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Beslut enligt punkten 13 är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 14: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra bolagsordningen i enlighet med nedan:

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
§ 1 Firma
Bolagets firma är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 1 Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm län, Lidingö kommun.
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 15 610 821 kronor och högst 62 443 284 kronor.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 35 427 700 kronor och högst 141 710 800 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 15 610 821 och högst 62 443 284.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 35 427 700 och högst 141 710 800.
§ 11 Ort för bolagsstämma
Bolagsstämma ska hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller i någon av de kommuner som ligger i Stockholms län.

§11 Insamling av fullmakter och poströstning
Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551).
Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.
§ 14 Avstämningsförbehåll
Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. Lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).
§ 14 Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

Beslut enligt punkten 14 är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 35 427 700, varav 600 000 A-aktier och 34 827 700 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 40 827 700 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.

Fullständiga förslag till beslut
Kopior av redovisningshandlingar och revisionsberättelse hålls tillgängligt hos Bolaget på adress enligt ovan och på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com och sänds till de aktieägare som så begär. Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar hålls tillgängliga hos Bolaget per dagen för denna kallelse och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Information om samtliga ledamöter som föreslås till Bolagets styrelse hålls tillgänglig på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com.

För information om behandling av personuppgifter hänvisas till integritetspolicyn på Euroclear Sweden AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm