iZafe Group AB (publ.) meddelar att man i samband med offentliggörandet av Företrädesemissionen som kommunicerades genom pressmeddelande idag den 6 september 2021 ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida senast den 14 september 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.
 
Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET torsdag den 9 september 2021.

Aktieägarna i iZafe Group AB, org.nr 556762-3391 (”iZafe” eller ”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma den 23 september 2021.

Mot bakgrund av risken för spridning av Covid-19 och myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster har styrelsen beslutat med stöd av tillfälliga lagregler att stämman ska genomföras utan fysisk närvaro genom att aktieägare utövar sin rösträtt endast genom poströstning.

Information om de av bolagsstämman fattade besluten offentliggörs den 23 september 2021 genom pressmeddelande.

RÄTT ATT DELTA VID STÄMMAN
Aktieägare som önskar delta vid stämman ska:

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast den 15 september 2021, och
  • anmäla sitt deltagande senast den 22 september 2021 genom att skicka in komplett poströstningsformulär och, i förekommande fall, fullmakter, registreringsbevis och andra motsvarande behörighetshandlingar i enlighet med anvisningar under rubriken “Information om poströstning” nedan.

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller värdepappersinstitut måste, för att äga rätt att delta på stämman, tillfälligt låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 15 september 2021. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (så kallad rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner. Registreringar som verkställs hos Euroclear Sweden AB senast den 17 september 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

INFORMATION OM POSTRÖSTNING
Poströstningsförfarande
Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid bolagsstämman endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning, enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. 

Ett särskilt formulär ska användas för poströstningen. Formuläret kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida (https://izafe.se). Poströstningsformuläret gäller som anmälan till bolagsstämman.

Det ifyllda formuläret måste vara Bolaget tillhanda senast den 22 september 2021. Formuläret kan skickas med post till iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller per e-post till .

En poströst kan återkallas fram till och med den 22 september 2021 via e-post eller post till ovanstående adresser. Om två eller fler formulär har samma datering kommer endast det formulär som sist mottagits att beaktas.

Aktieägare får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. Poströstningen i sin helhet) ogiltig. Ytterligare anvisningar framgår av poströstningsformuläret.

Aktieägarna kan i poströstningsformuläret begära att beslut i något eller några av ärendena på den föreslagna dagordningen enligt nedan ska anstå till en s.k. fortsatt bolagsstämma, som inte får vara en ren poströstningsstämma. Sådan fortsatt bolagsstämma ska äga rum om bolagsstämman beslutar om det eller om ägare till minst en tiondel av samtliga aktier i Bolaget begär det.

Poströstning genom ombud
Aktieägare som poströstar genom ombud ska utfärda skriftlig av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Sker poströstning med stöd av fullmakt ska fullmakten bifogas poströstningsformuläret. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska även kopia av registreringsbevis bifogas poströstningsformuläret eller om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar poströsta genom ombud kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida (https://izafe.se).

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordningen
  5. Val av justeringsperson
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission
  8. Beslut om särskilt emissionsbemyndigande
  9. Stämmans avslutande

FÖRSLAG TILL BESLUT
Punkt 2 – Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att stämman väljer advokat Johan Engström (Eversheds Sutherland) till ordförande vid bolagsstämman eller, vid förhinder, sådan annan person som styrelsen anvisar.

Punkt 3 – Upprättande och godkännande av röstlängd
Röstlängden som föreslås godkännas är den röstlängd som upprättats av Bolaget, baserat på Bolagets aktiebok som erhållits av Euroclear Sweden AB och inkomna poströster som kontrollerats och tillstyrkts av justeringspersonerna.

Punkt 5 – Val av justeringsperson
Styrelsen föreslår Kevin Holmkvist (Eversheds Sutherland) som person att jämte ordföranden justera protokollet, eller, vid förhinder, sådan annan person som styrelsen anvisar. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 7 – Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission
Styrelsen föreslår att stämman beslutar att godkänna styrelsens beslut från den 6 september 2021, avseende emission av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 med företrädesrätt för befintliga aktieägare enligt följande.

  1. De nya aktierna och teckningsoptionerna ska ges ut i enheter (s.k. units). Varje unit ska innehålla en (1) aktie och en (1) teckningsoption.
  2. Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 35 435 674,00 kronor genom emission av högst 35 435 674,00 aktier. Totalt ska högst 35 435 674,00 teckningsoptioner utfärdas, innebärande en ökning av aktiekapitalet vi fullt utnyttjande med högst 35 435 674,00 kronor.
  3. Aktieägare som är registrerade i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken i Bolaget på avstämningsdagen den 30 september 2021 erhåller teckningsrätter för deltagande i emissionen.
  4. Rätt att teckna units ska med företrädesrätt tillkomma de som på avstämningsdagen för emissionen är registrerade som aktieägare i Bolaget, varvid innehav av en (1) aktie berättigar till en (1) teckningsrätt. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) aktie.
  5. För det fall inte samtliga units tecknats med stöd av teckningsrätter ska styrelsen, inom ramen för nyemissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier enligt tilldelningsprinciperna nedan: 

(i) I första hand ska tilldelning ske till dem som även tecknat units med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och vid överteckning i förhållande till det antal teckningsrätter som var och en utnyttjat för teckning av units och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
 
(ii) I andra hand ska tilldelning ske till andra som tecknat units utan stöd av teckningsrätter, och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, i förhållande till det antal units som var och en anmält för teckning och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
 
(iii) I sista hand ska eventuella återstående units tilldelas de garanter som ingått emissionsgarantier i förhållande till storleken på respektive garantiåtagande och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

  1. Teckning av nya units ska ske under perioden från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningsperioden.
  2. Teckningskursen ska vara 1,50 kronor per unit, motsvarande 1,50 kronor per aktie. Teckningsoptionerna ska ges ut utan vederlag. Överkurs ska tillföras den fria överkursfonden.
  3. Teckning kan enbart ske i units och således inte av aktier och teckningsoptioner var för sig. Tilldelning får enbart ske i units. Efter emissionens genomförande kommer dock aktierna och teckningsoptionerna att skiljas åt.
  4. Betalning av units ska ske kontant. Betalning av units som tecknas med företrädesrätt ska ske samtligt som teckning sker under perioden från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021. Betalning av units som tecknas utan företrädesrätt ska ske senast tre (3) bankdagar efter att tilldelningsbesked skickats till tecknaren. Styrelsen har rätt att förlänga betalningsperioden.
  5. De nya aktierna ska berättiga till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket och blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
  6. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny aktie till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 23 september 2022, dock lägst 1,00 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 2,25 SEK.
  7. Nyteckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 27 september 2022 till och med den 11 oktober 2022. Överkurs vid nyteckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna ska tillföras den fria överkursfonden. Teckningsoptionerna är föremål för ytterligare villkor, inklusive sedvanliga omräkningsvillkor.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, har rätt att vidta smärre justeringar av ovanstående beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket eller i förhållande till Euroclear Sweden AB.

Punkt 8 – Beslut om särskilt emissionsbemyndigande
Med anledning av den företrädesemission som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 6 september 2021 har Bolaget inhämtat emissionsgarantier från investerare. För emissionsgarantierna utgår en avtalad garantiprovision om tio (10) procent av det garanterade beloppet i kontant ersättning eller tolv (12) procent av det garanterade beloppet i form av aktier. Bolaget upptog även en kreditfacilitet under första kvartalet 2021, enligt vilken återbetalning delvis kan ske genom kvittning i samband med nyemission.

I syfte att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt fullgöra Bolagets åtaganden enligt ovan föreslår styrelsen att stämman beslutar om ett särskilt emissionsbemyndigande enligt nedan.

Stämman föreslås bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner i sådan utsträckning som från tid till annan är tillåten enligt bolagsordningen. Bemyndigandet ska dock endast kunna nyttjas (i) för en riktad emission av högst 4 666 666 aktier och 4 666 666 teckningsoptioner till utgivaren av den kreditfacilitet som Bolaget upptog under första kvartalet 2021 och i enlighet med det pressmeddelande som Bolaget offentliggjorde den 6 september 2021 och (ii) för en riktad emission av aktier och teckningsoptioner till de som ingått emissionsgarantier i den företrädesemission som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 6 september 2021.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Detta bemyndigande ska inte ersätta det bemyndigande som beslutades på årsstämman den 28 juli 2021.

Beslut enligt denna punkt kräver för dess giltighet att förslaget biträds av aktieägare representerande minst två tredjedelar (2/3) av såväl de vid stämman avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

ÖVRIGT
Aktieägares rätt att begära upplysningar
Aktieägare har av styrelsen och den verkställande direktören rätt begära upplysningar enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen avseende förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen. Styrelsen och den verkställande direktören ska lämna ut sådana upplysningar om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget.

Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Bolaget senast tio (10) dagar före stämman, d.v.s. senast den 13 september 2021, till Bolagets adress Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller via e-post till . Upplysningarna lämnas av Bolaget genom att de hålls tillgängliga på Bolagets webbplats (https://izafe.se) och hos Bolaget på ovan angiven adress senast fem (5) dagar före stämman, d.v.s. den 18 september 2021. Upplysningarna skickas även till aktieägare som begärt dem och som uppgivit sin adress.

Handlingar
Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar finns tillgängliga på Bolagets hemsida (https://izafe.se) och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas i samband med bolagsstämman, se integritetspolicyn på Euroclear   AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 35 435 674, varav 600 000 A-aktier och 34 835 674 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 40 827 700 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.


Stockholm i september 2021
iZafe Group AB
Styrelsen

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ: IZAFE) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering tecknar ett exklusivt samarbetsavtal med Apoteket AB för att introducera läkemedelsroboten Dosell på konsumentmarknaden i Sverige. iZafe Group skapar tillsammans med Apoteket en helt ny privatmarknad för integrerad dispensering av läkemedel via Apotekets dostjänster Apodos och DosPac i kombination med läkemedelsroboten Dosell.

iZafe Group och Apoteket har identifierat ett ökat behov av att förenkla processen kring läkemedelshantering. Läkemedelsroboten Dosell, i kombination med Apodos eller DosPac, skapar nu förutsättningar för en enklare, mer självständig och säker medicinering genom att leverera läkemedlen färdigsorterade och samtidigt genom att påminna användaren om när och vilken medicin som ska tas.

”Det är väl känt att felmedicinering kan få förödande effekter för individens hälsa om en dos tas vid fel tillfälle, inte tas alls eller om läkemedel som kan vara skadliga att ta tillsammans kombineras. Genom konceptet dosförpackade läkemedel får användaren sina läkemedel färdigsorterade och doserade i dagliga dospåsar vilket skapar en ökad säkerhet till att medicineringen är korrekt samtidigt som brukaren slipper lägga tid på hantering och sortering av tabletter i till exempel Dosettaskar. Dosell hjälper sedan användaren att sköta medicineringen som ordinerat”, kommenterar Anders Segerström, VD för iZafe Group. ”Att vi tecknat avtal med Apoteket visar att vårt strategiska beslut om lansering av en konsumentversion av Dosell var helt rätt och banar väg för en bred lansering till konsumenter tillsammans med Sveriges ledande apotekskedja.”

Dosell Konsument är en konsumentanpassad version av iZafe Groups professionella lösning och utformad så att användare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden, utan att vara beroende av vårdpersonal eller att tjänsten ordineras. Användaren eller anhörig ges även möjligheten att ta emot SMS-påminnelser till sin mobiltelefon om läkemedlen inte tagits i tid.

Apotekets unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar skapar en direktmarknad mot de över 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar. Den gemensamma målsättningen är att erbjuda tjänsten till dessa samt adressera de människor som sköter sin medicinering på egen hand. Dosell Konsument riktar sig även till anhöriga som vill säkerställa att närstående tar rätt medicin vid rätt tid för ökat välmående och för att minimera risken för felmedicinering.

”Vi vill skapa möjligheten för de som dagligen medicinerar i hemmet att få ordning på sina mediciner. Med hjälp av dospåsar får användaren sina läkemedel färdigsorterade och kvalitetsgranskade av en farmaceut, vilket ger en trygghet att veta att det blir rätt. Läkemedelsroboten är sedan ett bra komplement till dospåsar för att dagligen bli påmind och erhålla en enkel hantering av läkemedlen. Tryggheten ökar ytterligare då användaren, anhöriga eller andra kan få notiser via SMS om en dos inte tas”, säger Magdalena Borg, Affärsområdeschef Dos Apoteket AB.

Om avtalet
Den 14 juni 2021 tecknade iZafe Group och Apoteket AB en avsiktsförklaring för att utreda möjligheterna att introducera Dosell i konsumentversion via Apotekets kanaler. Dagens avtal, som är ett resultat av dessa förhandlingar, innebär att Apoteket AB erhåller exklusivitet för försäljning och distribution av Dosell Konsument i Sverige via sina egna kanaler. iZafe Group och Apoteket skapar ett nära samarbete för att maximera möjligheterna att kommunicera erbjudandet i samtliga tillgängliga kanaler. Dosell Konsument kommer att finnas tillgänglig för leverans via Apoteket i oktober 2021.

Om Dosell Konsument
Dosell Konsument och Dosell-appen är en konsumentanpassad version av iZafe Groups professionella lösning och utformad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal eller av att tjänsten ordineras. Dosell Konsument är kompatibel med samtliga dospåsar på marknaden.

Läs mer om Dosell för privatpersoner.

Om Apoteket AB
Apoteket AB är Sveriges största apotekskedja och ett statsägt företag med uppgift att bedriva detaljhandel med läkemedel i Sverige. Apoteket driver cirka 400 apoteksbutiker i Sverige.

Utöver apoteksverksamheten erbjuder Apoteket också läkemedelsförsörjning med tillhörande farmacitjänster till sjukhus, vårdcentraler, tandvårdskliniker, kommunala enheter och privata vårdbolag och arbetar även med hälsotjänster till arbetsgivare via så kallade Sjukhusapotek, samt har ApoDos-verksamhet i Sverige.

Apoteket DosPac är en tjänst för att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar. Varje påse innehåller de läkemedel som ska tas vid ett och samma tillfälle. På varje påse står personuppgifter, vad påsen innehåller och när medicinen ska tas.

Läs mer om DosPac: https://www.apoteket.se/dospac/

Beatrice Backman, presskontakt Apoteket
Tel: 073-069 27 04
E-mail:

Den 28 juli 2021 höll iZafe Group AB (publ) sin fortsatta årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid stämman. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till beslutsunderlag till stämman tillgängligt på bolagets webbplats www.izafegroup.com

Årsredovisning
Beslutades att fastställa resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2020. Beslutades vidare att ingen utdelning skulle ske och att årets resultat överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Styrelsearvode och styrelse 
Det beslutades om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag.
Beslutades, i enlighet med förslag från aktieägare som offentliggjordes den 20 juli 2021, att välja Joachim Källsholm, Göran Hermansson, Dr. B.-O. Åhrström och Richard Wolff till styrelseledamöter för tiden fram till nästa årsstämma. Joachim Källsholm valdes till styrelsens ordförande. 

Bemyndigande
Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler motsvarande högst 10% av antalet utestående aktier i bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet

Bolagsordning
Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av bolagsordningen.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att styrelsen för iZafe Group har idag mottagit förslag på ny styrelse inför fortsättningsstämman den 28 juli från aktieägare representerande mer än tio procent av aktierna och rösterna i iZafe Group. Dessa aktieägare föreslår att styrelsen ska bestå av Joachim Källsholm, Göran Hermansson, Dr. B.-O. Ahrstrom och Richard Wolff.

Ägargruppen som lägger fram förslaget meddelar i samband med det att de ämnar rösta för punkt nr 11 i dagordningen, ändring av bolagsordningen.

De föreslagna kandidaterna för den alternativa styrelsen är listade nedan.

Joachim Källsholm
Styrelseordförande
Född 1964

Joachim har varit verksam inom Securitas koncernen i över 35 år tidigare med VD poster där Joachim senast var VD för den svenska verksamheten med en omsättning på 5,2 mdr och 10 000 anställda under de senaste 11 åren. Innan dess divisonsansvarig för små och medelstora kunder inom det mobila segmentet. Även tidigare positioner som regions och försäljningschef. Verkar med styrelsepositioner i Svenskt näringsliv, Sweboat, Säkerhetsföretagen, BYA samt Säkerhetsgymnasiet.

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Joachims direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Göran Hermanson (omval)
Vice styrelseordförande, styrelseledamot sedan 2019
Född 1953

Göran har lång erfarenhet av marknaden för säkerhets- och trygghetslösningar. Hans karriär inom branschen påbörjades 1989 då han var med och byggde upp Securitas Direct, idag Verisure. Göran har varit ansvarig för affärsutveckling för verksamhetsområdet Care, som utvecklar larmlösningar för äldre som vill leva ett aktivt och oberoende liv i sitt hem.

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Görans direkta och ev indirekta innehav: 760 000 st B-aktier.

Dr. B.-O. Ahrstrom
Styrelseledamot
Född 1971

Erfarenheter kring strategiutveckling, omorganisation, refinansiering, omstrukturering, genomförande och överlämnande.
Tidigare Ledning av företag med 500+ anställda och försäljning överstigande 600 miljoner US $.
Genomförande av investeringar uppgående till flera hundra miljoner US $.
Ingenjörsvetenskap, produktutveckling, forskning och utveckling, innovationshantering, digitalisering.
Innehar tre världspatent och nominering till det ryska statspriset 2015 (V. V. Putin).

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. B.-Os direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Richard Wolff
Styrelseledamot
Född 1975

Jurist med inriktning mot immateriella rättigheter, kommersialisering av immateriella rättigheter och affärsjuridik. Stor erfarenhet som bolagsjurist och konsult men även affärsutveckling och start-up, scale-up världen. Lång erfarenhet från patentbyrå, advokatbyrå, IoT/M2M, Director Legal på Tele2 IoT AB, vice-VD på Wyless Plc, Vice-VD på Valea AB (nuvarande).

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Richards direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att man i samband med halvårsrapporten för andra kvartalet 2021, som kommer att publiceras 08:30 CET den 4 augusti 2021, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 6 augusti 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.

Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET den 5 augusti 2021.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering uppdaterar marknaden om det pilotprojektet som nu genomförs med konsumenter för att utvärdera den konsumentversion av läkemedelsroboten Dosell som lanseras i Sverige i september. Den tidiga responsen från pilotdeltagare har varit positiv och iZafe Group ser fram emot att erbjuda Dosell till allmänheten, inledningsvis i Sverige och inom kort i Italien via vårdkonceptet Sempli Farma.

Som tidigare kommunicerats lanserar iZafe Group en konsumentversion av läkemedelsroboten Dosell för att erbjuda hundratusentals patienter och anhöriga ett värdefullt och tryggt hjälpmedel som kan öka tryggheten och följsamheten inom medicineringen. I slutet av juni inleddes ett pilotprojekt med tjugo personer ur en grupp av flera hundra intressenter som nu testar Dosell innan lansering, för egen räkning eller för att hjälpa en anhörig.

Intresset för att testa Dosell Konsument har varit stort. Vi har fått bra förslag på mindre förändringar som kan göra stor skillnad i användarupplevelsen, men framför allt pekar de som testat roboten på att den är enkel och lätt att förstå, vilket är viktigt eftersom den ska kunna användas även av de som helt saknar förkunskaper eller tekniska kunskaper. Det här stärker oss inför den kommande lanseringen till allmänheten”, kommenterar Anders Segerström, VD iZafe Group.

Under testperioden genomför iZafe Group ett flertal utvärderingar och uppföljningar genom frågeformulär för att identifiera eventuella förbättringsområden kring tjänsten som kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras till allmänheten.

”Instruktionerna för att komma i gång var väldigt bra, utförliga och enkla att förstå.” kommenterar en deltagare i pilotprojektet för konsumenter.

”Vi kan bara ge positiv feedback efter att min anhörige har fått ut sin första dospåse i rätt tid! Helt fantastiskt.” kommenterar en av de anhöriga som hjälper sin dotter att testa Dosell Konsument.

Som tidigare kommunicerats har iZafe Group tecknat avsiktsförklaring med Apoteket AB för att undersöka möjligheterna att teckna ett samarbetsavtal mellan parterna och introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Ett samarbete med Apoteket skulle innebära en snabbare och bredare utrullning av Dosell på konsumentmarknaden i Sverige, där man gemensamt sätter en ny standard för läkemedelshantering som innebär att digital automatisk läkemedelsdispensering genom dospåsar blir tillgängligt för alla som vill skapa en trygg och säker hemmiljö för läkemedel hemma. Lanseringen av konsumentversionen sker i ett första steg på den svenska marknaden, följt av en lansering på den italienska via Sempli Farma.

”Vi vill inspirera italienare att påbörja deras digitaliseringsresa inom vården så att fler får en tryggare och enklare medicinering hemma, vilket bidrar till lägre vårdkostnader med minskad risk för felmedicinering. De italienska dospåsarna har validerats med Dosell som väntas installeras i italienska hem under 2021 och nästkommande år.” Avslutar Anders Segerström.

iZafe Group etablerar parallellt med lanseringen av konsumentversionen i Sverige en konsumentversion av Dosell i Italien som en betydande komponent i vårdkonceptet Sempli Farma, där konceptet dospåsar tagits fram och fått ökad spridning. Den italienska marknaden har en avsevärd potential med motsvarande 8,8 miljoner invånare över 65 år som konsumerar mer än fem läkemedel per dygn. I Italien finns ett accelererande behov att automatisera läkemedelshanteringen och där blir Dosell det självklara alternativet.

Om Dosell Konsument

  • Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafe Groups professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal. Båda versionerna av produkten är kompatibla med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden.
  • Dosell Konsument är en abonnemangstjänst. Abonnemang för Dosell Konsument kan tecknas och bekostas av till exempel anhöriga för brukaren räkning.
  • Dosell Konsument kommer finnas tillgänglig för leverans i september 2021 men det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Om Sempli Farma by Remedio
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

Läs iZafe Groups intervju med Remedios VD Alessandro Iadecola i en krönika här.

Aktieägarna i iZafe Group AB (publ) 556762-3391 (”Bolaget”), kallas härmed till fortsatt årsstämma onsdagen den 28 juli 2021 klockan 11.00, på Bolagets kontor, Södra Fiskartorpsvägen 20, Stockholm. Registreringen till den fortsatta årsstämman börjar kl. 10.30.

Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19 kommer stämman att genomföras på ett sätt som följer myndigheternas råd. För att minska risken för smittspridning och med hänsyn till myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster kommer den fortsatta årsstämman att vara en hybridlösning där stämman livesänds och aktieägarna, utöver möjligheten att närvara fysiskt på stämman, ges möjlighet att delta och rösta digitalt. Instruktioner om detta kommer att skickas i god tid inför den fortsatta årsstämman till de aktieägare som anmält sitt deltagande senast torsdagen den 22 juli 2021. För att stämman ska kunna genomföras med en hybridlösning kommer stämman att rekommendera att fatta beslut att den som inte är aktieägare har rätt att följa förhandlingarna vid den fortsatta årsstämman.

Stämman och insläppet till stämman kommer att hållas så kort som möjligt, bland annat genom att inte hålla något föredrag eller allmän presentation utan hålla mötet begränsat till dagordningens beslutspunkter. Vidare kommer ingen dryck eller förtäring att erbjudas, före under eller efter stämman. Bolagets styrelse, ledning och andra anställda kommer i första hand att medverka digitalt. Fysisk närvaro kommer endast ske om särskilda skäl föreligger.

Aktieägare som själva uppvisar symptom (eller som har varit i kontakt med någon som uppvisar symptom), uppmanas att inte närvara vid stämman utan att i stället delta digitalt eller genom ombud. Även aktieägare som känner sig oroliga för att själva bli smittade eller tillhör de riskgrupper som definierats av Folkhälsomyndigheten ska undvika att närvara personligen och att i stället delta digitalt eller genom ombud.

Bolaget följer utvecklingen noggrant och vid behov kommer information om eventuella ytterligare åtgärder inför stämman att publiceras på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com.

Rätt att deltaga och anmälan
Aktieägare som vill delta på den fortsatta årsstämman ska dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast tisdagen den 20 juli 2021, dels torsdagen den 22 juli 2021 anmäla sig skriftligen till iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller per email, . I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, om aktieägaren avser att delta digitalt eller fysiskt, A-aktieinnehav respektive B-aktieinnehav, e-postadress, adress, telefonnummer dagtid, mobiltelefonnummer samt i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst två). Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
För att ha rätt att delta på stämman måste en aktieägare som har låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per tisdagen den 20 juli 2021. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (så kallad rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som har gjorts av förvaltaren senast torsdagen den 22 juli 2021 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud mm
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Registreringsbeviset får ej vara äldre än tolv månader.

Fullmaktens giltighetstid får anges till längst fem år från utfärdandet. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör vara Bolaget tillhanda på ovan adress senast den torsdagen den 22 juli 2021.

Fullmaktsformulär finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Ombud ska vid sidan av fullmaktshandling också kunna styrka sin identitet som fullmaktshavare med giltig legitimationshandling.

Förslag till dagordning:

  1. Stämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Val av en eller två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Beslut
    1. om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning;
    2. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; samt
    3. om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin.
  8. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.
  9. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter.
  10. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler.
  11. Beslut om ändring av bolagsordningen.
  12. Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Punkt 2: Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att advokat Ebba Olsson Werkell väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid dennes förhinder den som styrelsen anvisar.

Punkt 7.b): Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Styrelsen föreslår att samtliga till årsstämmans förfogande stående medel överförs i ny räkning.

Punkt 8-9: Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden samt val av styrelse och styrelsesuppleanter
Valberedningen föreslår följande:

  • att ersättning till vardera styrelseledamot ska utgå med 95 600 kronor (motsvarande två basbelopp) och ersättning till styrelseordförande med 142 800 kronor (motsvarande två basbelopp). Alla ersättningar som en styrelseledamot erhåller från Bolaget i enlighet med godkända uppdragsavtal kan avräknas mot styrelsearvodet. Styrelsen avgör och beslutar hur en eventuell avräkning slutligen görs. Då Bolagets ekonomi idag inte tillåter att styrelsearvode betalas ut ska styrelsen bemyndigas att besluta om och när Bolagets ekonomi tillåter att arvode kan betalas ut. För det fall Bolagets ekonomi inte tillåter utbetalning av arvode före årsstämman 2022 ska en ledamot inte ha rätt att erhålla något arvode för den mandatperiod som löpt sedan årsstämman 2021.
  • att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • omval av Thomas Ahlerup, Ludvig Arbin, Göran Hermansson och Göran Sjönell. Nyval av Helena Gille och Alexandra Treschow. Omval av Thomas Ahlerup som styrelseordförande.

Punkt 10: Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler

10 a) Upp till bolagsordningens gränser
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler i sådan utsträckning som är tillåten enligt bolagsordningen vid tidpunkten för årsstämman 2021, eller enligt annan bolagsordning som aktieägarna med erforderlig majoritet kan komma anta under tiden fram till nästkommande årsstämma.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. Aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor (varmed bland annat avses att marknadsmässig emissionsrabatt får lämnas) och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra Bolaget rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra Bolaget rörelsekapital på ett kostnads- och tidseffektivt sätt och/eller nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Beslut enligt punkten 10a) är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

10 b) Upp till 10%
För det fall stämman inte beviljar styrelsen bemyndigandet enligt förslaget under punkten 10a) ovan föreslår styrelsen att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner och konvertibler motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. Aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor (varmed bland annat avses att marknadsmässig emissionsrabatt får lämnas) och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra Bolaget rörelsekapital, öka Bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra Bolaget rörelsekapital på ett kostnads- och tidseffektivt sätt och/eller nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Beslut enligt punkten 10b) är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 11: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra bolagsordningen i enlighet med nedan:

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
§ 1 Firma
Bolagets firma är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 1 Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är iZafe Group AB. Bolaget är publikt (publ).
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm län, Lidingö kommun.
§ 2 Styrelsens säte
Styrelsen har sitt säte i Stockholm.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 15 610 821 kronor och högst 62 443 284 kronor.
§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska utgöra lägst 35 427 700 kronor och högst 141 710 800 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 15 610 821 och högst 62 443 284.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 35 427 700 och högst 141 710 800.
§ 11 Ort för bolagsstämma
Bolagsstämma ska hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller i någon av de kommuner som ligger i Stockholms län.
§ 11 Insamling av fullmakter och poströstning
Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551).
Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.
§ 14 Avstämningsförbehåll
Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).
§ 14 Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

Beslut enligt punkten 11 är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 35 435 674, varav 600 000 A-aktier och 34 835 674 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 40 835 674 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.

Aktieägares rätt att begära upplysningar
Aktieägarna erinras om rätten att, vid bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap 32 § aktiebolagslagen.

Fullmaktsformulär och fullständiga förslag till beslut
Fullmaktsformulär samt kopior av redovisningshandlingar och revisionsberättelse hålls tillgängligt hos Bolaget på adress enligt ovan och på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com och sänds till de aktieägare som så begär. Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets webbplats per dagen för denna kallelse och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Information om samtliga ledamöter som föreslås till Bolagets styrelse hålls tillgänglig på Bolagets webbplats, www.izafegroup.com.

För information om behandling av personuppgifter hänvisas till integritetspolicyn på Euroclear Sweden AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.


Stockholm i juni 2021
iZafe Group AB (publ)
Styrelsen

Den 14 juni 2021 höll iZafe Group AB (publ) sin årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid årsstämman. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till beslutsunderlag till årsstämman tillgängligt på bolagets webbplats www.izafegroup.com.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt resultatdisposition
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att fastställande av resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2020 ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Som en konsekvens anstår även beslut om disposition av resultatet till fortsatt bolagsstämma.

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna Göran Hermansson och Göran Sjönell samt den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020. Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin ska anstå till fortsatt bolagstämma.

Styrelse och revisorer
Det beslutades att styrelsen ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter.

Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om val av Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin till styrelseledamöter ska anstå till fortsatt bolagsstämma. Det antecknades att som en konsekvens får val av samtliga styrelseledamöter anstå till fortsatt bolagsstämma.

Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att fastställande av styrelse- och revisorsarvode ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Den auktoriserade revisorn Johan Kaijser valdes som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Instruktion för valberedning
Instruktion för valberedningen antogs av stämman.

Emissionsbemyndigande
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om emissionsbemyndigande ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Ändring av bolagsordning
Aktieägare representerande 5 809 183 aktier, vilket motsvarar 16,4% av det totala antalet aktier i bolaget, har begärt att beslut om ändring av bolagsordningen ska anstå till fortsatt bolagsstämma.

Fortsatt bolagsstämma
Bolaget kommer så snart som möjligt, genom ett separat pressmeddelande, att kalla till den fortsatta bolagsstämman, som ska hållas tidigast fyra och senast åtta veckor.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering meddelar att man tecknar avsiktsförklaring med Apoteket AB för att undersöka möjligheterna att teckna ett samarbetsavtal mellan parterna och introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Ett eventuellt avtal med Apoteket och deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapar en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Som tidigare kommunicerats lanserar iZafe Group en konsumentversion av Dosell under 2021 vilken skapar en helt ny privatmarknad. Konsumentversionen av Dosell är en abonnemangstjänst som erbjuder de fler än 200,000 personer i Sverige som medicinerar via dospåsar möjligheten att abonnera på en läkemedelsrobot utan att vara beroende av att vården eller hemtjänsten tillhandahåller utrustningen. Utöver de som idag använder dospåsar riktar sig tjänsten också till alla de 500,000 som sköter sin medicinering på egen hand, exempelvis med hjälp av dosett. Dessa personer är också en prioriterad målgrupp för Apotekets tjänst DosPac. Dosell Konsument riktar sig även till anhöriga som vill säkerställa att närstående tar rätt medicin vid rätt tid för ökat välmående och för att minimera risken för felmedicinering. Om inte medicinering sker som planerat larmas närstående eller vårdgivare via Dosell-appen och kan snabbt se till att medicinen tas som ordinerat.

”Det är allmänt känt att felmedicinering är ett stort hälsoproblem och att det kan få förödande effekter för individens hälsa att missa en dos, ta fel piller eller kombinera läkemedel som kan vara skadliga att ta tillsammans. Att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar innebär främst ökad säkerhet men också att man själv slipper lägga tid på hanteringen. Vårt strategiska beslut att lansera en konsumentversion av vår läkemedelsrobot via Apoteket grundar sig i att vi ser samhällets behov av att förenkla processen kring läkemedelshantering i hemmet och av att förstärka följsamheten till läkemedelsbehandlingar. Det känns naturligt att tillsammans med Apoteket ta ett aktivt ansvar i samhället vad gäller säkerheten kopplad till medicinering.” Kommenterar Anders Segerström, VD iZafe Group.

Kombinationen av dosförpackade läkemedel och en läkemedelsrobot gör medicineringen i hemmet säkrare och bidrar till en bättre följsamhet. Dospåsar är idag det säkraste sättet att medicinera och patientsäkerheten förbättras ytterligare med Dosell eftersom risken att användaren får i sig fel läkemedel eller missar en dos näst intill elimineras.

”Nu tar vi nästa steg och tillhandahåller en digital service som ytterligare kommer underlätta för människor att få ordning på sina mediciner. Dos är en fantastisk tjänst som dagligen hjälper många människor att enklare komma ihåg att ta de läkemedel som läkaren har ordinerat. Såväl ett verktyg för följsamhet som en tjänst som underlättar för de som har flera mediciner varje dag. Användaren får sina läkemedel färdigsorterade och kvalitetsgranskade av en farmaceut, vilket ger en trygghet att veta att det blir rätt. Dosell är ett bra komplement till dos för att dagligen bli påmind. Tryggheten ökar ytterligare då användaren, anhöriga eller andra kan få notiser via SMS om en dos inte tas.” Kommenterar Magdalena Borg, Affärsområdeschef Dos Apoteket AB.

I den rådande digitaliseringsvågen inom sjukvården sätter iZafe Group och Apoteket AB en ny standard för läkemedelshantering och dispensering i Sverige som innebär att digital läkemedelsdispensering genom dospåsar blir tillgängligt för alla som vill skapa en trygg och säker hemmiljö för läkemedel hemma.

Om Dosell Konsument

  • Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafes professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal.
  • Dosell Konsument kommer att finnas tillgänglig för leverans i augusti 2021 med det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Om Apoteket AB
Apoteket AB är Sveriges största apotekskedja och ett statsägt företag med uppgift att bedriva detaljhandel med läkemedel i Sverige. Apoteket driver cirka 400 apoteksbutiker i Sverige.

Utöver apoteksverksamheten erbjuder Apoteket också läkemedelsförsörjning med tillhörande farmacitjänster till sjukhus, vårdcentraler, tandvårdskliniker, kommunala enheter och privata vårdbolag och arbetar även med hälsotjänster till arbetsgivare via så kallade Sjukhusapotek, samt har ApoDos-verksamhet i Sverige.

Apoteket DosPac är en tjänst för att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar. Varje påse innehåller de läkemedel som ska tas vid ett och samma tillfälle. På varje påse står personuppgifter, vad påsen innehåller och när medicinen ska tas. Läs mer om DosPac: https://www.apoteket.se/dospac/

Presskontakt Apoteket AB
Beatrice Backman 
073-069 27 04

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm