iZafe Group AB (publ.) meddelar att pilotprojektet nu avslutats med positivt resultat vilket bäddar för en framgångsrik lansering på den svenska och italienska marknaden. Testpersonerna i pilotprojektet har sagt sitt: Dosell Konsument är ett välkommet hjälpmedel på marknaden.

Under sommaren har ett pilotprojekt genomförts med tjugo personer ur en grupp av flera hundra intressenter som testat Dosell Konsument för egen räkning eller för att hjälpa en anhörig. Deltagarna har kontinuerligt utvärderat produkten och givit förslag på förbättringar som iZafe Group arbetar med att uppdatera inför den kommande lanseringen av Dosell Konsument.

Efter testperioden har iZafe Group gjort en slutlig utvärdering med deltagarna för att identifiera hur deras medicinering utvecklats sedan de började använda Dosell samt för att få information om deras inställning till att fortsätta med tjänsten.

”Dosell är min bästa vän – den vill jag aldrig vara utan”. ”Roboten har minskat mina läkemedelsmissar på helgerna när man har mycket annat”. ”Jag har fått bättre kontinuerlig medicinering på fasta tider. ”Dosell ökade tryggheten för min mor och minskade min oro – Dosell kan definitivt förlänga perioden av självständighet”. ”Jag skulle inte klara mig utan min Dosell”. ”Min dotter vill inte vara utan Dosell och gå tillbaka till manuell hantering av mediciner där man ständigt är osäker och måste påminna flera gånger om dagen om att medicin ska tas.”Dosell är saknad av både hemtjänsten och av min mor. Den underlättade väldigt mycket för att komma ihåg att ta medicinen på utsatt tid. Det var ett lugn att veta att medicinen levererades.” Orden från användare eller anhöriga som deltagit som testpersoner i pilotprojektet under sommaren 2021 påvisar att Dosell Konsument är ett välkommet hjälpmedel på marknaden som man inte vill vara utan.

”Intresset för att testa Dosell Konsument har varit stort och jag kan konstatera att responsen varit mycket bra. De tjugo personerna som deltagit i testperioden har varit helt olika profiler vilket indikerar att Dosell lämpar sig till en rad olika kundgrupper. Hela 95 procent vill behålla sin Dosell och fortsätta med tjänsten. De uppskattar att Dosell är enkel att använda samt att deras följsamhet har förbättrats. Det här stärker oss inför den kommande lanseringen till allmänheten”, säger Anders Segerström, VD för iZafe Group.

Den entusiastiska responsen och det positiva mottagandet av konsumentversionen i Sverige gör att iZafe Group är redo att påbörja lanseringen i Italien via tjänsten Sempli Farma där konceptet dospåsar tagits fram och fått ökad spridning. Den italienska marknaden har en avsevärd potential med motsvarande 8,8 miljoner invånare över 65 år som konsumerar fler än fem läkemedel per dygn. Av dessa upplever mer än 50 procent svårigheter med att följa sina läkemedelsbehandlingar. I Italien finns ett accelererande behov att automatisera läkemedelshanteringen där konsumentversionen av Dosell efterfrågats som det självklara alternativet.

”Den italienska marknaden är flera gånger så stor som den svenska och vi ser en otrolig potential till en bred utrullning av Dosell nu när Italien påbörjar sin digitaliseringsresa inom vården för att ge fler en tryggare och enklare medicinering hemma, något som enligt samhällets ambition bidrar till lägre vårdkostnader med minskad risk för felmedicinering. De italienska dospåsarna har validerats med Dosell och aktiv marknadsföring görs mot apoteken.” avslutar Anders Segerström.

Efter lanseringen av Dosell Konsument i Sverige och i Italien ser iZafe Group stor potential på ett flertal andra marknader i Europa så som Norge, Finland, Spanien, Portugal och England, där man planerar för att hitta rätt partners för att på sikt lansera konsumentversionen.

Om Dosell Konsument
Dosell Konsument och Dosell-appen är en nischad version av iZafe Groups professionella lösning och anpassad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal. Båda versionerna av produkten är kompatibla med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden.

Dosell Konsument är en abonnemangstjänst. Abonnemang för Dosell Konsument kan tecknas och bekostas av till exempel anhöriga för brukaren räkning.

Dosell Konsument kommer finnas tillgänglig för leverans via Apoteket i oktober 2021 men det är redan nu möjligt att anmäla intresse för att säkra tillgänglighet när Dosell Konsument lanseras.

Om Sempli Farma by Remedio
Det italienska vårdbolaget Remedio har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners i Italien för att hitta en kombination av olika hjälpmedel inom läkemedelshantering och distributionskanaler som möjliggör för äldre att bo hemma längre. Till skillnad från i Sverige har möjligheten att få medicin på dosrulle inte funnits i Italien; detta har inspirerat Remedio till att lansera konceptet dospåsar och utveckla helhetslösningen Sempli Farma.

Sempli Farma är en tjänst som via apoteken kopplar ihop behandlande läkare med brukaren och dess anhöriga genom ett slutet system för läkemedelsdispensering. Vårdkonceptet har som syfte att minska vårdkostnader och effektivisera det italienska sjukvårdssystemet. Dosell blir den ultimata slutkomponenten genom att leverera dospåsarna samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas.

iZafe Group AB (publ.) meddelar att man i samband med offentliggörandet av Företrädesemissionen som kommunicerades genom pressmeddelande idag den 6 september 2021 ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida senast den 14 september 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.
 
Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET torsdag den 9 september 2021.

Aktieägarna i iZafe Group AB, org.nr 556762-3391 (”iZafe” eller ”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma den 23 september 2021.

Mot bakgrund av risken för spridning av Covid-19 och myndigheternas föreskrifter och råd om undvikande av sammankomster har styrelsen beslutat med stöd av tillfälliga lagregler att stämman ska genomföras utan fysisk närvaro genom att aktieägare utövar sin rösträtt endast genom poströstning.

Information om de av bolagsstämman fattade besluten offentliggörs den 23 september 2021 genom pressmeddelande.

RÄTT ATT DELTA VID STÄMMAN
Aktieägare som önskar delta vid stämman ska:

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast den 15 september 2021, och
  • anmäla sitt deltagande senast den 22 september 2021 genom att skicka in komplett poströstningsformulär och, i förekommande fall, fullmakter, registreringsbevis och andra motsvarande behörighetshandlingar i enlighet med anvisningar under rubriken “Information om poströstning” nedan.

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller värdepappersinstitut måste, för att äga rätt att delta på stämman, tillfälligt låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 15 september 2021. Sådan omregistrering kan vara tillfällig (så kallad rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner. Registreringar som verkställs hos Euroclear Sweden AB senast den 17 september 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

INFORMATION OM POSTRÖSTNING
Poströstningsförfarande
Aktieägarna får utöva sin rösträtt vid bolagsstämman endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning, enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. 

Ett särskilt formulär ska användas för poströstningen. Formuläret kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida (https://izafe.se). Poströstningsformuläret gäller som anmälan till bolagsstämman.

Det ifyllda formuläret måste vara Bolaget tillhanda senast den 22 september 2021. Formuläret kan skickas med post till iZafe Group AB, Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller per e-post till .

En poströst kan återkallas fram till och med den 22 september 2021 via e-post eller post till ovanstående adresser. Om två eller fler formulär har samma datering kommer endast det formulär som sist mottagits att beaktas.

Aktieägare får inte förse poströsten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten (dvs. Poströstningen i sin helhet) ogiltig. Ytterligare anvisningar framgår av poströstningsformuläret.

Aktieägarna kan i poströstningsformuläret begära att beslut i något eller några av ärendena på den föreslagna dagordningen enligt nedan ska anstå till en s.k. fortsatt bolagsstämma, som inte får vara en ren poströstningsstämma. Sådan fortsatt bolagsstämma ska äga rum om bolagsstämman beslutar om det eller om ägare till minst en tiondel av samtliga aktier i Bolaget begär det.

Poströstning genom ombud
Aktieägare som poströstar genom ombud ska utfärda skriftlig av aktieägaren undertecknad och daterad fullmakt för ombudet. Sker poströstning med stöd av fullmakt ska fullmakten bifogas poströstningsformuläret. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska även kopia av registreringsbevis bifogas poströstningsformuläret eller om sådan handling inte finns, motsvarande behörighetshandling. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar poströsta genom ombud kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida (https://izafe.se).

FÖRSLAG TILL DAGORDNING

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordningen
  5. Val av justeringsperson
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission
  8. Beslut om särskilt emissionsbemyndigande
  9. Stämmans avslutande

FÖRSLAG TILL BESLUT
Punkt 2 – Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att stämman väljer advokat Johan Engström (Eversheds Sutherland) till ordförande vid bolagsstämman eller, vid förhinder, sådan annan person som styrelsen anvisar.

Punkt 3 – Upprättande och godkännande av röstlängd
Röstlängden som föreslås godkännas är den röstlängd som upprättats av Bolaget, baserat på Bolagets aktiebok som erhållits av Euroclear Sweden AB och inkomna poströster som kontrollerats och tillstyrkts av justeringspersonerna.

Punkt 5 – Val av justeringsperson
Styrelsen föreslår Kevin Holmkvist (Eversheds Sutherland) som person att jämte ordföranden justera protokollet, eller, vid förhinder, sådan annan person som styrelsen anvisar. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 7 – Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission
Styrelsen föreslår att stämman beslutar att godkänna styrelsens beslut från den 6 september 2021, avseende emission av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 med företrädesrätt för befintliga aktieägare enligt följande.

  1. De nya aktierna och teckningsoptionerna ska ges ut i enheter (s.k. units). Varje unit ska innehålla en (1) aktie och en (1) teckningsoption.
  2. Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 35 435 674,00 kronor genom emission av högst 35 435 674,00 aktier. Totalt ska högst 35 435 674,00 teckningsoptioner utfärdas, innebärande en ökning av aktiekapitalet vi fullt utnyttjande med högst 35 435 674,00 kronor.
  3. Aktieägare som är registrerade i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken i Bolaget på avstämningsdagen den 30 september 2021 erhåller teckningsrätter för deltagande i emissionen.
  4. Rätt att teckna units ska med företrädesrätt tillkomma de som på avstämningsdagen för emissionen är registrerade som aktieägare i Bolaget, varvid innehav av en (1) aktie berättigar till en (1) teckningsrätt. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) aktie.
  5. För det fall inte samtliga units tecknats med stöd av teckningsrätter ska styrelsen, inom ramen för nyemissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier enligt tilldelningsprinciperna nedan: 

(i) I första hand ska tilldelning ske till dem som även tecknat units med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och vid överteckning i förhållande till det antal teckningsrätter som var och en utnyttjat för teckning av units och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
 
(ii) I andra hand ska tilldelning ske till andra som tecknat units utan stöd av teckningsrätter, och, för det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning, i förhållande till det antal units som var och en anmält för teckning och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.
 
(iii) I sista hand ska eventuella återstående units tilldelas de garanter som ingått emissionsgarantier i förhållande till storleken på respektive garantiåtagande och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

  1. Teckning av nya units ska ske under perioden från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningsperioden.
  2. Teckningskursen ska vara 1,50 kronor per unit, motsvarande 1,50 kronor per aktie. Teckningsoptionerna ska ges ut utan vederlag. Överkurs ska tillföras den fria överkursfonden.
  3. Teckning kan enbart ske i units och således inte av aktier och teckningsoptioner var för sig. Tilldelning får enbart ske i units. Efter emissionens genomförande kommer dock aktierna och teckningsoptionerna att skiljas åt.
  4. Betalning av units ska ske kontant. Betalning av units som tecknas med företrädesrätt ska ske samtligt som teckning sker under perioden från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021. Betalning av units som tecknas utan företrädesrätt ska ske senast tre (3) bankdagar efter att tilldelningsbesked skickats till tecknaren. Styrelsen har rätt att förlänga betalningsperioden.
  5. De nya aktierna ska berättiga till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket och blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
  6. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny aktie till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 23 september 2022, dock lägst 1,00 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 2,25 SEK.
  7. Nyteckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 27 september 2022 till och med den 11 oktober 2022. Överkurs vid nyteckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna ska tillföras den fria överkursfonden. Teckningsoptionerna är föremål för ytterligare villkor, inklusive sedvanliga omräkningsvillkor.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, har rätt att vidta smärre justeringar av ovanstående beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket eller i förhållande till Euroclear Sweden AB.

Punkt 8 – Beslut om särskilt emissionsbemyndigande
Med anledning av den företrädesemission som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 6 september 2021 har Bolaget inhämtat emissionsgarantier från investerare. För emissionsgarantierna utgår en avtalad garantiprovision om tio (10) procent av det garanterade beloppet i kontant ersättning eller tolv (12) procent av det garanterade beloppet i form av aktier. Bolaget upptog även en kreditfacilitet under första kvartalet 2021, enligt vilken återbetalning delvis kan ske genom kvittning i samband med nyemission.

I syfte att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt fullgöra Bolagets åtaganden enligt ovan föreslår styrelsen att stämman beslutar om ett särskilt emissionsbemyndigande enligt nedan.

Stämman föreslås bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier samt att emittera teckningsoptioner i sådan utsträckning som från tid till annan är tillåten enligt bolagsordningen. Bemyndigandet ska dock endast kunna nyttjas (i) för en riktad emission av högst 4 666 666 aktier och 4 666 666 teckningsoptioner till utgivaren av den kreditfacilitet som Bolaget upptog under första kvartalet 2021 och i enlighet med det pressmeddelande som Bolaget offentliggjorde den 6 september 2021 och (ii) för en riktad emission av aktier och teckningsoptioner till de som ingått emissionsgarantier i den företrädesemission som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 6 september 2021.

Nyemission av aktier, liksom emission av teckningsoptioner, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Detta bemyndigande ska inte ersätta det bemyndigande som beslutades på årsstämman den 28 juli 2021.

Beslut enligt denna punkt kräver för dess giltighet att förslaget biträds av aktieägare representerande minst två tredjedelar (2/3) av såväl de vid stämman avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

ÖVRIGT
Aktieägares rätt att begära upplysningar
Aktieägare har av styrelsen och den verkställande direktören rätt begära upplysningar enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen avseende förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen. Styrelsen och den verkställande direktören ska lämna ut sådana upplysningar om styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget.

Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Bolaget senast tio (10) dagar före stämman, d.v.s. senast den 13 september 2021, till Bolagets adress Södra Fiskartorpsvägen 20, 114 33 Stockholm eller via e-post till . Upplysningarna lämnas av Bolaget genom att de hålls tillgängliga på Bolagets webbplats (https://izafe.se) och hos Bolaget på ovan angiven adress senast fem (5) dagar före stämman, d.v.s. den 18 september 2021. Upplysningarna skickas även till aktieägare som begärt dem och som uppgivit sin adress.

Handlingar
Styrelsens fullständiga förslag till beslut samt övriga erforderliga handlingar finns tillgängliga på Bolagets hemsida (https://izafe.se) och sänds även de till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas i samband med bolagsstämman, se integritetspolicyn på Euroclear   AB:s webbplats, www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 35 435 674, varav 600 000 A-aktier och 34 835 674 B-aktier. Det totala antalet röster i Bolaget uppgår till 40 827 700 röster där varje A-aktie berättigar till tio röster och varje B-aktie berättigar till en röst.


Stockholm i september 2021
iZafe Group AB
Styrelsen

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL STORBRITANNIEN, USA, KANADA, JAPAN, AUSTRALIEN, HONG KONG, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SYDAFRIKA ELLER ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD.

Styrelsen för iZafe Group AB (publ) (”iZafe” eller ”Bolaget”) har idag, villkorat av aktieägarnas efterföljande godkännande, beslutat att genomföra en emission av units bestående av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för befintliga aktieägare om initialt cirka 53 MSEK (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen omfattas av till cirka 18 procent av teckningsförbindelser och till cirka 82 procent av emissionsgarantier och omfattas således till 100 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Kallelse till bolagsstämman offentliggörs genom separat pressmeddelande.

Sammanfattning

  • iZafes styrelse har beslutat om Företrädesemission av units bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 som vid full teckning initialt kan tillföra iZafe cirka 53 MSEK, före emissionskostnader. Styrelsens beslut är villkorat av godkännande från extra bolagsstämma i Bolaget. Skulle Företrädesemissionen bli övertecknad kan styrelsen komma att emittera ytterligare units motsvarande ett värde upp till cirka 7 MSEK mot betalning genom kvittning riktad till utgivare av kreditfacilitet (”Övertilldelningsemissionen”).
  • Vid full teckning och fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO10 inom ramen för erbjudna units kan Bolaget komma att tillföras ytterligare cirka 80 MSEK, eller cirka 90 MSEK, beroende på om Övertilldelningsemissionen genomförs.
  • Företrädesemissionen omfattas till cirka 18 procent av teckningsförbindelser och till cirka 82 procent av emissionsgarantier. Sammanlagt omfattas därmed 100 procent av Företrädesemissionen av teckningsförbindelser och emissionsgarantier.
  • Samtliga befintliga aktieägare erhåller en (1) uniträtt för varje en (1) aktie som ägs på avstämningsdagen den 30 september 2021. En (1) uniträtt ger rätten att teckna en (1) unit. En (1) unit består av en (1) nyemitterad aktie och en (1) teckningsoption av serie TO10. Teckningskursen är 1,50 SEK per unit, motsvarande 1,50 SEK per aktie (teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt).
  • Teckningsperioden för Företrädesemissionen kommer att löpa från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021.
  • Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO10 motsvarar 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 23 september 2022, dock lägst 1,00 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 2,25 SEK.
  • Nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO10 löper från och med den 27 september 2022 till och med den 11 oktober 2022.
  • Företrädesemissionen genomförs i syfte att långsiktigt och storskaligt kunna producera, löpande vidareutveckla, sälja och marknadsföra Dosell till partners och konsumenter.

VD-kommentar
”Vi står inför flertalet spännande affärsmöjligheter de kommande åren och behöver stärka bolaget finansiellt inför vår stundande offensiva expansion. Äntligen kan vi som bolag gå från att vara ett start-up till att bli ett scale-up där vi lanserar Europas första konsumentanpassade läkemedelsrobot i Sverige och inom kort i Italien. Vi ser även fram emot att leverera betydande volymer till våra partners i Norden och utveckla försäljningen genom dessa så att vi på ett snabbt och agilt sätt kan anpassa oss utifrån den offentliga vårdens behov. Med ett ben på konsumentmarknaden och det andra på företagsmarknaden behöver vi säkerställa långsiktig produktion, utveckling och lagerhållning för att i grunden förändra vården och digitalisera läkemedelshanteringen för användare som vill leva ett tryggt och självständigt liv hemma längre – idag och i framtiden”, kommenterar Anders Segerström, VD för iZafe.

Bakgrund och motiv i sammandrag
iZafe är ett Life-Science bolag som utvecklar digitala lösningar för en enklare och säkrare läkemedelshantering i hemmet. Bolagets produkter och tjänster minskar risken för felmedicinering, ökar tryggheten för familj och anhöriga samt avlastar vården. Bolagets huvudprodukt, Dosell, är en patenterad digital läkemedelsautomat som placeras i hemmet eller inom vården och säkerställer att användaren får rätt läkemedel vid rätt tillfälle.

iZafe har under de senaste två åren renodlat verksamheten, investerat i produktutveckling och i pilotprojekt samt etablerat ett partnervätverk, och är därigenom väl positionerade för att växa och kapitalisera på de stora utmaningar som samhället idag står inför; befolkningen åldras, allt fler lever längre och förskrivningen av läkemedel till personer över 65 år ökar. När samhällets ökade satsningar på att digitalisera vården nu genomförs, och åtgärder för att stärka äldreomsorgen intensifierats, har iZafe positionerat Dosell som det självklara alternativet.

Under senvåren 2021 lanserades en uppgraderad version av Dosell. Dosell 2.0 är ett resultat av det löpande arbete där iZafe tillsammans med brukare, partners och deltagare i pilotstudier utbytt erfarenheter och dokumenterat data som gett viktig information till Bolagets löpande utvecklingsprocess. Utöver tidigare kapaciteter har Dosell 2.0 kompletterats så att den uppfyller samtliga krav för Medical Device Regulation och inkluderar en mängd förbättringar och nya inbyggda funktioner så som en tryggare och enklare process, uppladningsbara litiumjonbatterier, en uppdaterad Dosell-app samt uppdaterad design som gör produkten mer flexibel och användarvänlig.

Under 2021 kommer iZafe även bli den första leverantören som marknadsför och tillhandahåller en konsumentversion av en robot med läkemedelsdispensering via dospåsar. Med lanseringen av Dosell Konsument öppnas en helt ny marknad upp som består av de cirka 200 000 personer som redan medicinerar via dospåsar samt de cirka 500 000 personer i Sverige som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter. Konsumentversionen är en abonnemangstjänst som ger möjligheten att privat abonnera på en läkemedelsrobot utan att vara beroende av att vården eller hemtjänsten tillhandahåller utrustningen.

För att långsiktigt och storskaligt kunna producera, löpande vidareutveckla, sälja och marknadsföra Dosell till partners samt konsumenter har styrelsen beslutat att genomföra Företrädesemissionen.

Villkor för Företrädesemissionen

Styrelsen för iZafe har beslutat om Företrädesemissionen, villkorat av efterföljande godkännande från extra bolagsstämma, i enlighet med följande huvudsakliga villkor:

  • Samtliga befintliga aktieägare erhåller en (1) uniträtt för varje en (1) aktie som ägs på avstämningsdagen den 30 september 2021. En (1) uniträtt ger rätten att teckna en (1) unit. En (1) unit består av en (1) nyemitterad aktie och en (1) teckningsoption av serie TO10. Teckningskursen är 1,50 SEK per unit, motsvarande 1,50 SEK per aktie (teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt).
  • Företrädesemissionen innebär en emission av högst 35 435 674 units, motsvarande 35 435 674 aktier och 35 435 674 teckningsoptioner av serie TO10.
  • Vid full teckning i Företrädesemissionen erhåller Bolaget en emissionslikvid om cirka 53 MSEK, före emissionskostnader.
  • Teckningsperiod för teckning av units kommer att löpa från och med den 4 oktober 2021 till och med den 18 oktober 2021.
  • Skulle Företrädesemissionen bli övertecknad kan styrelsen välja att besluta om Övertilldelningsemissionen, vilken omfattar ytterligare högst 4 666 666 units, motsvarande ett värde på cirka 7 MSEK, riktad till Formue Nord MarkedsNeutral A/S som tillhandahåller den kreditfacilitet som Bolaget upptog under första kvartalet 2021. Betalning i Övertilldelningsemissionen erläggs genom kvittning.
  • Genom Företrädesemissionen kan aktiekapitalet komma att öka med högst 35 435 674,00 SEK, från 35 435 674,00 SEK till 70 871 348,00 SEK. Genomför Bolaget Övertilldelningsemissionen kan aktiekapitalet komma att öka med ytterligare högst 4 666 666,00 SEK till sammanlagt högst 75 538 014,00 SEK. Vid fullt utnyttjande av de teckningsoptioner som omfattas av Företrädesemissionen kan aktiekapitalet komma att öka med ytterligare 35 435 674,00 SEK. Genomförs Övertilldelningsemissionen kan istället aktiekapitalet ökas med ytterligare 40 102 340,00 SEK till följd av fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO10.
  • De befintliga aktieägare i Bolaget som inte tecknar units i Företrädesemissionen kommer att vidkännas en utspädning av sitt aktieinnehav. Fulltecknad Företrädesemission medför en utspädning motsvarande 50,0 procent. Genomförs Övertilldelningsemissionen uppgår utspädningen sammanlagt till cirka 53,1 procent. Den maximala ökningen av antalet aktier i Bolaget till följd av full teckning av Företrädesemissionen och fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner av serie TO10 kan innebära en total utspädning om cirka 66,7 procent. Den maximala ökningen av antalet aktier i Bolaget till följd av full teckning i Företrädesemissionen och Övertilldelningsemissionen, inklusive utnyttjande av samtliga vidhängande teckningsoptioner serie TO10, kan innebär en total utspädning om cirka 69,4 procent.
  • Nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO10 löper från och med den 27 september 2022 till och med den 11 oktober 2022.
  • Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO10 motsvarar 70 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 23 september 2022, dock lägst 1,00 SEK (aktiens kvotvärde) och högst 2,25 SEK.
  • Vid full teckning och fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO10 inom ramen för erbjudna units kan Bolaget komma att tillföras ytterligare cirka 80 MSEK, eller cirka 90 MSEK, beroende på om styrelsen även beslutar om Övertilldelningsemissionen.
  • Teckningsoptionerna av serie TO10 avses att tas upp till handel på Nasdaq First North Premier Growth Market efter slutlig registrering hos Bolagsverket.

Teckningsåtaganden, emissionsgarantier och lock up
Företrädesemissionen omfattas till cirka 18 procent av teckningsförbindelser och till cirka 82 procent av emissionsgarantier. Sammanlagt omfattas därmed 100 procent av Företrädesemissionen av teckningsförbindelser och emissionsgarantier. Ingångna teckningsförbindelser och emissionsgarantier är inte säkerställda via bankgaranti, pantsättning eller liknande arrangemang. Teckningsförbindelser har lämnats av ett antal befintliga aktieägare i Bolaget (bland annat av styrelseordförande Joachim Källsholm, styrelseledamot Richard Wolff, VD Anders Segerström, CFO Ida Almgren, försäljningschef Tobias Johansson, tidigare styrelseordförande Carl Johan Merner samt Bolagets grundare Göran Sjönell och Sten Röing) såväl som externa investerare. Emissionsgarantierna har lämnats av externa investerare. För emissionsgarantierna utgår en garantiprovision om tio (10) procent av det garanterade beloppet i kontant ersättning eller tolv (12) procent av det garanterade beloppet i form av aktier. Teckningskursen för eventuella aktier som emitteras till emissionsgaranter ska motsvara teckningskursen i Företrädesemissionen. Ingen ersättning utgår för de teckningsförbindelser som ingåtts. Vidare har Bolagets VD, Anders Segerström, åtagit sig att inte avyttra sina aktier i Bolaget under en period om 12 månader genom ett så kallat lock up-avtal.

Prospekt
Ett EU-tillväxtprospekt och anmälningssedel kommer att hållas tillgängligt före teckningsperiodens början på Bolagets hemsida, www.izafegroup.com.

Tidplan

28 september 2021 Sista handelsdag i iZafes aktier inklusive rätt att erhålla uniträtter
29 september 2021 Första handelsdag i iZafes aktier exklusive rätt att erhålla uniträtter
30 september 2021 Avstämningsdag för erhållande av uniträtter. Aktieägare som är registrerade i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken denna dag erhåller uniträtter för deltagande i Företrädesemissionen
4 oktober – 13 oktober 2021 Handel i uniträtter på Nasdaq First North Premier Growth Market
4 oktober – 18 oktober 2021 Teckningsperiod för Företrädesemissionen
21 oktober 2021 Beräknad dag för offentliggörande av emissionsutfall

Rådgivare
Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till iZafe i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

Viktig information
Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i iZafe i någon jurisdiktion. Inbjudan till berörda personer att delta i Företrädesemissionen kommer endast att ske genom det EU-tillväxtprospekt som Bolaget avser att offentliggöra med anledning av Företrädesemissionen.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska Unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ: IZAFE) – ett ledande företag inom digitalisering av läkemedelshantering tecknar ett exklusivt samarbetsavtal med Apoteket AB för att introducera läkemedelsroboten Dosell på konsumentmarknaden i Sverige. iZafe Group skapar tillsammans med Apoteket en helt ny privatmarknad för integrerad dispensering av läkemedel via Apotekets dostjänster Apodos och DosPac i kombination med läkemedelsroboten Dosell.

iZafe Group och Apoteket har identifierat ett ökat behov av att förenkla processen kring läkemedelshantering. Läkemedelsroboten Dosell, i kombination med Apodos eller DosPac, skapar nu förutsättningar för en enklare, mer självständig och säker medicinering genom att leverera läkemedlen färdigsorterade och samtidigt genom att påminna användaren om när och vilken medicin som ska tas.

”Det är väl känt att felmedicinering kan få förödande effekter för individens hälsa om en dos tas vid fel tillfälle, inte tas alls eller om läkemedel som kan vara skadliga att ta tillsammans kombineras. Genom konceptet dosförpackade läkemedel får användaren sina läkemedel färdigsorterade och doserade i dagliga dospåsar vilket skapar en ökad säkerhet till att medicineringen är korrekt samtidigt som brukaren slipper lägga tid på hantering och sortering av tabletter i till exempel Dosettaskar. Dosell hjälper sedan användaren att sköta medicineringen som ordinerat”, kommenterar Anders Segerström, VD för iZafe Group. ”Att vi tecknat avtal med Apoteket visar att vårt strategiska beslut om lansering av en konsumentversion av Dosell var helt rätt och banar väg för en bred lansering till konsumenter tillsammans med Sveriges ledande apotekskedja.”

Dosell Konsument är en konsumentanpassad version av iZafe Groups professionella lösning och utformad så att användare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering med dospåsar från samtliga leverantörer på marknaden, utan att vara beroende av vårdpersonal eller att tjänsten ordineras. Användaren eller anhörig ges även möjligheten att ta emot SMS-påminnelser till sin mobiltelefon om läkemedlen inte tagits i tid.

Apotekets unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar skapar en direktmarknad mot de över 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar. Den gemensamma målsättningen är att erbjuda tjänsten till dessa samt adressera de människor som sköter sin medicinering på egen hand. Dosell Konsument riktar sig även till anhöriga som vill säkerställa att närstående tar rätt medicin vid rätt tid för ökat välmående och för att minimera risken för felmedicinering.

”Vi vill skapa möjligheten för de som dagligen medicinerar i hemmet att få ordning på sina mediciner. Med hjälp av dospåsar får användaren sina läkemedel färdigsorterade och kvalitetsgranskade av en farmaceut, vilket ger en trygghet att veta att det blir rätt. Läkemedelsroboten är sedan ett bra komplement till dospåsar för att dagligen bli påmind och erhålla en enkel hantering av läkemedlen. Tryggheten ökar ytterligare då användaren, anhöriga eller andra kan få notiser via SMS om en dos inte tas”, säger Magdalena Borg, Affärsområdeschef Dos Apoteket AB.

Om avtalet
Den 14 juni 2021 tecknade iZafe Group och Apoteket AB en avsiktsförklaring för att utreda möjligheterna att introducera Dosell i konsumentversion via Apotekets kanaler. Dagens avtal, som är ett resultat av dessa förhandlingar, innebär att Apoteket AB erhåller exklusivitet för försäljning och distribution av Dosell Konsument i Sverige via sina egna kanaler. iZafe Group och Apoteket skapar ett nära samarbete för att maximera möjligheterna att kommunicera erbjudandet i samtliga tillgängliga kanaler. Dosell Konsument kommer att finnas tillgänglig för leverans via Apoteket i oktober 2021.

Om Dosell Konsument
Dosell Konsument och Dosell-appen är en konsumentanpassad version av iZafe Groups professionella lösning och utformad så att brukare och anhöriga själva kan administrera och säkerställa rätt medicinering utan att vara beroende av vårdpersonal eller av att tjänsten ordineras. Dosell Konsument är kompatibel med samtliga dospåsar på marknaden.

Läs mer om Dosell för privatpersoner.

Om Apoteket AB
Apoteket AB är Sveriges största apotekskedja och ett statsägt företag med uppgift att bedriva detaljhandel med läkemedel i Sverige. Apoteket driver cirka 400 apoteksbutiker i Sverige.

Utöver apoteksverksamheten erbjuder Apoteket också läkemedelsförsörjning med tillhörande farmacitjänster till sjukhus, vårdcentraler, tandvårdskliniker, kommunala enheter och privata vårdbolag och arbetar även med hälsotjänster till arbetsgivare via så kallade Sjukhusapotek, samt har ApoDos-verksamhet i Sverige.

Apoteket DosPac är en tjänst för att få sina läkemedel färdigsorterade, doserade och förpackade i dagliga dospåsar. Varje påse innehåller de läkemedel som ska tas vid ett och samma tillfälle. På varje påse står personuppgifter, vad påsen innehåller och när medicinen ska tas.

Läs mer om DosPac: https://www.apoteket.se/dospac/

Beatrice Backman, presskontakt Apoteket
Tel: 073-069 27 04
E-mail:

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 4 augusti, sin rapport för andra kvartalet 2021.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 12 (3 681) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till –7 962 (-5 100) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -8 258 (-5 359) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -5 400 (0) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,4 (0,8) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 39,5 (51,6) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • iZafe Group emitterade 1 000 000 teckningsoptioner (TO9) i samband med upphandling av en kreditfacilitet under april 2020. Samtliga teckningsoptioner tecknades, vilket tillför iZafe Group 2,6 MSEK före emissionskostnader.
  • Som ett resultat av iZafe Groups framgångsrika pilotprojekt under 2020 tillsammans med partners inkom förhandsbeställningar på 450 läkemedelsrobotar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och under andra kvartalet producerats för att levereras löpande.
  • Dosell har registrerats hos Läkemedelsverket och certifierats under MDR vilket intygar att produkten fortsätter att motsvara EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav.
  • iZafe Group har lanserat en uppdaterad och uppgraderad version av den redan ledande läkemedelsroboten Dosell. Dosell 2.0 är ett resultat av det löpande arbetet där iZafe Group tillsammans med brukare, partners och deltagare i pilotstudier utbytt erfarenheter och dokumenterat data som gett viktig information till iZafe Groups löpande utvecklingsprocess.
  • iZafe Group har inlett en andra testperiod med konsumenter och potentiella användare av Dosell för att under våren 2021 börja leverera en konsumentnära version av tjänsten. Flera hundra personer anmälde intresse för att delta i testperioden eller för att få förtur att köpa Dosell Konsument vid lansering.
  • iZafe Group har ingått avsiktsförklaring med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapar en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • Pilotprojektet med konsumenter har utvärderats positivt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
  • iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.

VD har ordet
Under årets andra kvartal har vi haft ett utpräglat fokus på produktionen av Dosell 2.0 där vi arbetat noggrant för att skapa oh uppnå en kvalitativ produktionslinje med automatiska tester för att säkerställa att samtliga Dosell-enheter som produceras håller samma goda funktion och höga kvalité. Under kvartalet har vi genomfört de första leveranserna av de 450 förbeställda enheterna till samtliga partners vilka kommer implementeras i verksamheter direkt efter sommaren. Därutöver ser vi mycket positivt på lanseringen av Dosell Konsument, då vi genom den kan erbjuda alla möjligheten att få bättre koll på sina läkemedel. Vi kommer investera i en massiv lanseringskampanj som inkluderar en rad marknadsaktiviteter för att bygga upp kännedom kring tjänsten. Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska hemmamarknaden med 200 000+ användare av dospåsar samt de 500 000+ som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter, utgör en mycket betydande potential för oss nu när samtliga dessa grupper kan börja använda Dosell för att öka kontrollen, bli påmind om de dagliga doserna och förstärka följsamheten av ordinationer.

Under vår årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma önskade en större andel aktieägare en alternativ styrelse, vilken också röstades fram som ny styrelse vid fortsättningsstämman. Jag är nöjd att presentera den nya styrelsen som med breda erfarenheter och rätt kompetenser kommer kunna stötta mig och organisationen att nå vår fulla potential. Samtidigt vill jag tacka vår tidigare styrelse för deras gedigna arbete som tillsammans med mig och ledningen tagit oss dit vi är idag, mer redo för tillväxt än någonsin tidigare. Jag kommer tillsammans med ledningen och styrelsen snarast se över vår långsiktiga strategi för att vi som bolag i framtiden skall fortsätta växa både organiskt och via förvärv. Ett stort fokus kommer även vara att tydligare förklara för er aktieägare vart vi ska och hur vi ska ta oss dit.

Med en åldrande och växande befolkning, och krav på utbyggd vård, behöver samhället jobba effektivare för att skapa en smartare välfärd. En mycket viktig del i ambitionen är att i större utsträckning erbjuda vård i hemmet genom digitala hjälpmedel och egenmonitorering. Dosell 2.0 och konsumentversionen av densamma är redan utrustade för att stödja den vidareutveckling vi ser framför oss och som innebär att Dosell blir ett nav i en digital vårdavdelning i hemmet där sensorer och analysinstrument introduceras genom egna lösningar och genom integrationer med partners befintliga lösningar på marknaden. Därmed kan läkare ge individanpassade behandlingsinstruktioner och säkerställa att rätt justerad läkemedelsdos alltid lämnas ut till patienten via Dosell. Den nya tekniken vi ser framför oss höjer patientsäkerheten avseende dosering och distribution av läkemedel ytterligare. För vården innebär det att man mer effektivt kan behandla, följa upp och sätta in åtgärder för patienter. Med hjälp av våra aktuella patent och inlämnade patentansökningar har vi ett viktigt skydd i ett stort antal länder, inklusive Sverige, Europa och USA för vidareutvecklingen av Dosell som digital plattform. I linje med vår vision undersöker vi lämpliga förvärv som kan komplettera dagens produktportfölj och stärka vår position på marknaden ytterligare för att revolutionera vården, framför allt i hemmet och då främst för de äldre, multisjuka och multimedicinerande patienterna.

Det finns en uppsjö av statistik som reflekterar efterfrågan på digitala hjälpmedel för att göra läkemedelshanteringen enklare och säkrare. Till exempel visade en Sifo-undersökning om läkemedelsanvändning bland äldre att 43 procent av äldre mellan 75 och 80 år någon gång har felmedicinerat (2019). Det absolut vanligaste är att man glömmer att ta sina läkemedel. Kombinationen av dosförpackade läkemedel och en läkemedelsrobot underlättar för äldre och gör medicineringen i hemmet säkrare då tjänsten bidrar till en bättre följsamhet inte minst för de som multimedicinerar.

Utmaningen under pandemin har varit att kommunerna tvingats prioritera insatser kopplade till pandemin före införande av digitala hjälpmedel. Det positiva är att vi under pandemin och under den stundande återhämtningen har fokuserat på att bygga upp ett kraftigt ökande intresse inom vården som vi ser fram emot att leverera mot när samhället och vården återgår till ett normalt läge. De främsta anledningarna till att vi valt att lansera en konsumentversion av Dosell är att vi vill kunna erbjuda en lösning på läkemedelsproblematiken som finns i samhället, samt att vi vill kunna öka våra försäljningsvolymer oberoende av kommunernas arbete med införande av digitala hjälpmedel.

Vi kommer framöver lägga stor vikt på att utbilda marknaden i fördelarna med digital dosdispensering genom en läkemedelsrobot. Vi har stora förhoppningar att kunna träffa både existerande och potentiella kunder och partners fysiskt så snart samhället tillåter. När vi offentliggjorde att vi ska lansera en konsumentversion av Dosell fick vi in flera hundra intresseanmälningar från personer och anhöriga som vill testa produkten före lansering i ett pilotprojekt för konsumenter. Testperioden har gjort att vi kunnat identifiera förbättringsområden kring tjänsten från ett användarperspektiv som kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras.

Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som kommer lanseras även i Italien. Samtidigt ser vi att konceptet dospåsar sprider sig med oförminskad kraft i Europa. Vi har byggt upp en kraftfull kapacitet internationellt genom vårt breda partnernätverk, och validerat Dosell med dospåsar från majoriteten av de stora leverantörerna av dospåsar vilket gör att vi snabbt och smidigt kan vinna ny mark i takt med den accelererande spridningen. I närtid är vårt främsta fokus dock att skala upp produktionen på de marknader där vi i nuläget är etablerade men från ett större perspektiv ser vi härnäst stor potential i Spanien och i Portugal där samma maskiner för dospaketering används som i Italien.

Jag vill rikta ett stort tack till alla aktieägare för ert stöd i vårt arbete att utveckla marknadens enklaste och säkraste läkemedelsrobot som dessutom lever upp till de högt ställda kraven för att klassas som en medicinteknisk produkt. Vi är verksamma i en bransch som kräver tålamod men jag kan konstatera att vi nu utvecklat och lanserat Dosell 2.0 i helt rätt tid för när samhället börjar återgå till normalläge och satsningarna på att införa digitala hjälpmedel återupptas. Vi bygger samtidigt vidare på de möjligheter den konsumentnära produkten skapar, där vem som helst kan abonnera på en läkemedelsrobot för att få bättre koll på sina läkemedel. Efter vår kommande lanseringskampanj av konsumentversionen ska det inte ha undgått någon vilken viktig och fantastisk produkt Dosell är!

Den 28 juli 2021 höll iZafe Group AB (publ) sin fortsatta årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid stämman. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till beslutsunderlag till stämman tillgängligt på bolagets webbplats www.izafegroup.com

Årsredovisning
Beslutades att fastställa resultat- och balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2020. Beslutades vidare att ingen utdelning skulle ske och att årets resultat överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna Thomas Ahlerup och Ludvig Arbin beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Styrelsearvode och styrelse 
Det beslutades om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag.
Beslutades, i enlighet med förslag från aktieägare som offentliggjordes den 20 juli 2021, att välja Joachim Källsholm, Göran Hermansson, Dr. B.-O. Åhrström och Richard Wolff till styrelseledamöter för tiden fram till nästa årsstämma. Joachim Källsholm valdes till styrelsens ordförande. 

Bemyndigande
Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler motsvarande högst 10% av antalet utestående aktier i bolaget vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet

Bolagsordning
Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av bolagsordningen.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att styrelsen för iZafe Group har idag mottagit förslag på ny styrelse inför fortsättningsstämman den 28 juli från aktieägare representerande mer än tio procent av aktierna och rösterna i iZafe Group. Dessa aktieägare föreslår att styrelsen ska bestå av Joachim Källsholm, Göran Hermansson, Dr. B.-O. Ahrstrom och Richard Wolff.

Ägargruppen som lägger fram förslaget meddelar i samband med det att de ämnar rösta för punkt nr 11 i dagordningen, ändring av bolagsordningen.

De föreslagna kandidaterna för den alternativa styrelsen är listade nedan.

Joachim Källsholm
Styrelseordförande
Född 1964

Joachim har varit verksam inom Securitas koncernen i över 35 år tidigare med VD poster där Joachim senast var VD för den svenska verksamheten med en omsättning på 5,2 mdr och 10 000 anställda under de senaste 11 åren. Innan dess divisonsansvarig för små och medelstora kunder inom det mobila segmentet. Även tidigare positioner som regions och försäljningschef. Verkar med styrelsepositioner i Svenskt näringsliv, Sweboat, Säkerhetsföretagen, BYA samt Säkerhetsgymnasiet.

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Joachims direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Göran Hermanson (omval)
Vice styrelseordförande, styrelseledamot sedan 2019
Född 1953

Göran har lång erfarenhet av marknaden för säkerhets- och trygghetslösningar. Hans karriär inom branschen påbörjades 1989 då han var med och byggde upp Securitas Direct, idag Verisure. Göran har varit ansvarig för affärsutveckling för verksamhetsområdet Care, som utvecklar larmlösningar för äldre som vill leva ett aktivt och oberoende liv i sitt hem.

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Görans direkta och ev indirekta innehav: 760 000 st B-aktier.

Dr. B.-O. Ahrstrom
Styrelseledamot
Född 1971

Erfarenheter kring strategiutveckling, omorganisation, refinansiering, omstrukturering, genomförande och överlämnande.
Tidigare Ledning av företag med 500+ anställda och försäljning överstigande 600 miljoner US $.
Genomförande av investeringar uppgående till flera hundra miljoner US $.
Ingenjörsvetenskap, produktutveckling, forskning och utveckling, innovationshantering, digitalisering.
Innehar tre världspatent och nominering till det ryska statspriset 2015 (V. V. Putin).

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. B.-Os direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Richard Wolff
Styrelseledamot
Född 1975

Jurist med inriktning mot immateriella rättigheter, kommersialisering av immateriella rättigheter och affärsjuridik. Stor erfarenhet som bolagsjurist och konsult men även affärsutveckling och start-up, scale-up världen. Lång erfarenhet från patentbyrå, advokatbyrå, IoT/M2M, Director Legal på Tele2 IoT AB, vice-VD på Wyless Plc, Vice-VD på Valea AB (nuvarande).

Oberoende i förhållande till större aktieägare och Bolaget eller bolagsledningen. Richards direkta och ev indirekta innehav: 0 st B-aktier.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av vården meddelar att man i samband med halvårsrapporten för andra kvartalet 2021, som kommer att publiceras 08:30 CET den 4 augusti 2021, ger aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget.

Frågorna kommer att besvaras av VD Anders Segerström och publiceras på iZafe Groups investerarsida den 6 augusti 2021 under rubriken finansiella rapporter, investerarfrågor.

Välkommen att skicka in dina frågor till senast kl 10:00 CET den 5 augusti 2021.

Erik Gillsbro började sin anställning på iZafe Group som produktägare för Dosell i april 2021. Han har haft en intensiv inlärningsperiod och redan hunnit vara maximalt involverad i den kommande lanseringen av Dosell Konsument, utvecklingen av Dosell 2.0 samt arbetet med att erhålla MDR-certifieringen när MDR ersatte MDD (vilket innebär att Dosell fortsätter vara godkänd enligt EU-förordning om medicintekniska produkter som säkerställer säkerheten och prestandan av medicinteknisk utrustning). Erik är 29 år och har tidigare arbetat som IT-konsult inom e-hälsa, framför allt inom nationella projekt för att effektivisera och förbättra svensk hälso- och sjukvård. Han har studerat Medicin- och Teknikprogrammet på Lunds Tekniska Högskola. Förutom att jobba med Dosell tycker Erik om matlagning och sport i allmänhet, fotboll i synnerhet.

Vad fick dig att söka jobbet som produktägare på Dosell? 
Jag hade haft liknande uppdrag som konsult tidigare och trivdes verkligen i rollen där jag fick röra mig inom områdena teknik, projektledning, verksamhetsutveckling och strategi vilket verkligen tilltalar mig. Dosell som produkt tilltalade mig mycket genom att den underlättar i vardagen och ger människor ett tryggare liv. Att iZafe Group dessutom är ett litet bolag med stora ambitioner var extra spännande och att få vara med på resan att bygga ett bolag är något som jag verkligen ser fram emot.

Vad har varit dina största fokusområden?
Det har varit mycket nytt och spännande att lära sig, men framför allt har MDR certifieringen och produktionen av Dosell varit mina största fokusområden under våren.

Vilka utmaningar ser du att införandet av läkemedelsrobotar inom sjukvården löser?
En av de viktigast utmaningarna som Dosell löser är följsamheten av medicinering där Dosell är ett utmärkt hjälpmedel för att ta rätt medicin vid rätt tid. Felmedicinering är en vanlig orsak till sjukhusinläggningar idag. Utöver det underlättar även Dosell det dagliga arbetet för exempelvis hemtjänstpersonal genom att frigöra värdefull tid från läkemedelshantering.

Vad är dina utsikter för hur hösten kommer se ut? Vad ser du mest fram emot att arbeta med?
Under hösten ska det bli väldigt kul att få lansera Dosell Konsument i Sverige, det är en stor milstolpe för oss att bli först ut med en läkemedelsrobot för privatpersoner. Jag ser även fram emot att ta fram nya och innovativa funktioner för Dosells användare.

Hur ser du på marknaden i allmänhet med läkemedelsrobotar? Är det en marknad som växer framöver och nu börjar mogna för digitala hjälpmedel?
Marknaden för digitala hjälpmedel har växt kraftigt den senaste tiden och inte minst under den pandemi som vi fortfarande befinner oss i där behovet har blivit än tydligare. Även framåt kommer behovet ligga kvar då den demografiska utvecklingen innebär att vi behöver utveckla fler innovativa lösningar för att erbjuda en självständig och human sjukvård till en åldrande befolkning.

Vad är den användbara effekten från den produktutveckling som gjorts sedan du klev in i företaget? Vilka resultat har uppnåtts efter de första månaderna?
Den största utmaningen för mig sen jag började har varit att få klart Dosell 2.0 för lansering och skala upp produktionen vilket vi lyckades med under våren. Det har varit ett extremt intensivt och ett roligt arbete att nå i mål med. Konkret produktutveckling som vi gjort är att ta fram stöd för ytterligare tre påstyper på den norska, svenska och finska marknaden samt lanserat vår applikation för konsumentversionen. Än så länge har det varit en brant inlärningskurva och jag ser fram emot att kunna bidra till att göra Dosell till den enklaste och bästa läkemedelsroboten på marknaden.

Varför är dospåsar det säkraste sättet att få sina läkemedel och skulle du beskriva mekaniken bakom Dosell? 
Genom att ta sina läkemedel i dospåsar kan brukaren vara säker på att de alltid innehåller rätt förskrivna läkemedel vilket skapar trygghet och minskar det administrativa arbetet kring läkemedel. Tillsammans med Dosell, som säkerställer att dosen levereras vid rätt tid, får man som brukare ett system med hög tillförlitlighet.

Hur ser du på investeringar och framtida planer för att vidareutveckla konceptet automatisk dosdispensering? 
Följsamhet kring förskrivna läkemedel är generellt låg, där hade det varit intressant att kunna erbjuda ytterligare lösningar till fler målgrupper där jag framförallt tänker på yngre personer med många förskrivna läkemedel.

Hur har gensvaret varit från testperioderna med konsumenter för Dosell?
Jag är glad att kunna säga att det har varit genomgripande positivt. Framför allt har vi märkt att de personer som var med i den första testperioden under vårvintern också velat vara med under vår andra och senaste testperiod samt uttryckt att de har saknat sin Dosell mellan de två testperioderna. Det är sådan typ av återkoppling som gör att jag känner att vi bidrar till att göra människors liv bättre. Vi har dessutom fått konkret och bra återkoppling från våra testdeltagare som är otroligt värdefull inför vår lansering av konsumentversionen i september.

Vilket värde tror du att Dosell kan skapa för målgrupperna anhöriga, vårdtagare, vårdgivare och även för apotek/partners som är återförsäljare?
Dosell skapar värde på olika sätt för de olika målgrupperna vilket gör den till en väldigt spännande produkt.

  • För anhöriga skapas en trygghet i att rätt läkemedel tas vid rätt tid och ifall något går fel blir man uppmärksammad om det direkt genom Dosells larmfunktioner.
  • Vårdtagaren får en enklare läkemedelsrutin där man slipper hålla koll på tiden och får dospåsen uppklippt direkt utan att behöva använda sax eller riva av påsen själv.
  • Vårdgivare har möjlighet att fjärrövervaka medicineringen och kan frigöra värdefull tid från läkemedelshanteringen.
  • För partners är Dosell en perfekt pusselbit i ett större ekosystem av växande välfärdstekniska produkter där Dosells prisbild ger dem en unik position på marknaden.
Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm