iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 3 februari, sin rapport för fjärde kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 194 (220) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell samt av försäljning av det medicintekniska hjälpmedlet Pilloxa. Pilloxa AB förvärvades den 28 november 2022 och cirka en månads försäljning är därför inkluderat i kvartalet.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 556 (-12 750) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -5 570 (-12 943) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 1 630 (17 264) TSEK. Periodens kassaflöde inkluderar nyemission, inlösen av teckningsoptioner samt inbetald teckningspremie, vilket tillfört bolaget cirka 8 MSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,3 (0,6) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 76,8 (84,1) procent.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Det nyttjades 12 075 688 teckningsoptioner av serie TO10B, motsvarande cirka 34,1 procent av utestående teckningsoptioner. Teckningskursen uppgick till 0,26 SEK per B-aktie och tillförde bolaget cirka 3,1 MSEK före emissionskostnader.
  • iZafe har tecknat ett samarbetsavtal med ApoEx där Dosell är den enda läkemedelsroboten på marknaden som klarar av deras påsar. ApoEx levererar dospåsar till 3 500 patienter och sjukhus i flera av landets regioner. I Stockholm producerar företaget de dospåsar som bland annat Aleris använder sig av i sina sjukvårdsleveranser.
  • iZafe tillträder förvärvet av Pilloxa, genomför en riktad emission av aktier motsvarande 5 MSEK och teckningsoptioner till kvalificerade investerare samt emitterar vederlagsfria teckningsoptioner till befintliga aktieägare.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

  • Dosell implementeras i två nya kommuner i Sverige med partnern Careium.
  • iZafe har beviljats ett nytt patent för tryggare läkemedelshantering i hemmet.

KOMMENTARER FRÅN VD
I föregående rapport nämnde jag att vi fokuserar på ett antal viktiga områden för att säkerställa en framgångsrik framtid. Det var att stärka ägarkretsen, strategiska förvärv för att bredda vårt erbjudande, hantering av personlig data och integrering mot välfärdsplattformar samt expansion mot nya marknader och samarbeten med befintliga och nya partners.

Under kvartalet har vi levererat inom flera av dessa områden.
Genom förvärvet av Pilloxa, så når vi den vision vi har strävat efter, att kunna ge rätt medicin i rätt tid på fler sätt än enbart medicinering via dospåse. Vi kan nu digitalisera hela patientresan där vi tillsammans erbjuder en lösning som ger full kontroll över medicineringen, inklusive påminnelser, larm och statistik, så att medicinen tas som den ska. Därmed förbättras livskvaliteten och säkerheten för patienten, samtidigt som vi kan säkerställa all data kring medicinering som gör att vi kan erbjuda marknaden ett unikt tjänsteutbud. Denna bild visar hur vi som bolag vill erbjuda marknadsledande lösningar för våra partners som med hjälp av våra produkter och tjänster kan få data kring medicineringen, som sedan kombineras med värden från andra sensorer så att man framåt kan erbjuda en mer proaktiv vård.

Vi har säkerställt ett antal nya aktieägare som tror på bolaget på lång sikt och som kan stötta bolagets expansion på den internationella marknaden.

Tack vare vår nya unika lösning och paketering så har vi väckt stort intresse, både nationellt och internationellt, och vi har långt gångna dialoger med ett flertal aktörer i nya europeiska länder. Där vi ser att försäljningen inom kort skall generera ökade kassaflöden.

Parallellt har vi också fortsatt arbetet med att sänka kostnaderna och optimera effektivitet och lönsamhet.

iZafe har även beviljats ett nytt patent för en ännu tryggare hantering av läkemedel i hemmet kopplat till våra nya unika digitaliserade lösningar för att säkerställa rätt medicin i rätt tid, vilket stärker vår position på marknaden.

Vid förvärvet av Pilloxa genomförde vi en riktad emission för att säkerställa kortsiktig likviditet, och nu i början av mars kommer vi att genomföra en optionsinlösen för att ge våra befintliga aktieägare möjligheten att stötta bolaget.

Med en stärkt efterfrågan på våra unika lösningar internationellt och med sänkta kostnader, så ser jag optimistiskt på att de likvider som kommer in i samband med optionsinlösen medför att vi inte behöver ta in mer externt kapital innan vi blir kassaflödespositiva. Säker hantering av läkemedel är bra för användare, vårdgivare och samhälle. Att bidra till lösningar på ett stort globalt problem ger oss i iZafe inspiration och energi. Jag är stolt för det hårda arbete vi hittills utfört med ett fåtal anställda och ser fram emot en spännande framtid för vårt bolag.

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 7 november, sin rapport för tredje kvartalet 2022.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 75 (38) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 680 (-5 342) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -5 751 (-6 183) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4 513 (-6 475) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,3 (1,5) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 75,0 (62,3) procent.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Bolaget har signerat samarbetsavtal med välfärdsplattformen Avanto Care. Samarbetet innebär att iZafes produkter integreras med Avanto Cares plattform och ger möjlighet att arbeta mer proaktiv med användarnas medicinering.
  • Med våra partners Careium AS och Hepro AS har 20 respektive 25 stycken Doseller implementerats i nya kommuner i Norge.
  • Tillsammans med Aleris har Bolaget inlett ett pilotprojekt för säkrare läkemedelshantering. Målet är att införa Dosell för den patientgrupp som har avancerad sjukvård i hemmet. Under kvartalet har 30 patienter introducerats till läkemedelsroboten.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

  • Under kvartal fyra 2022 nyttjades 12 075 688 teckningsoptioner av serie TO10B, motsvarande cirka 34,1 procent av utestående teckningsoptioner. Teckningskursen uppgick till 0,26 SEK per B-aktie och tillförde bolaget cirka 3,1 MSEK före emissionskostnader
  • Bolaget har tecknat ett samarbetsavtal med Medcam AB, som säljer medicintekniska produkter till hälso- och sjukvården i Norden och Europa. I första hand kommer fokus ligga mot den holländska marknaden, men potentialen till flera länder finns för bolaget i närtid.

KOMMENTARER FRÅN VD
Mycket har hänt det senaste kvartalet och vi fortsätter att ta kliv framåt på vår tillväxtresa –
Både på den svenska och europeiska marknaden.
Det finns en ökande efterfrågan för produkter och tjänster som möjliggör en mer digital vård där medicineringen samt följsamheten är helt avgörande.

För vår läkemedelsautomat Dosell går det fortsatt bra i alla led och det är glädjande att se att vi har stor efterfrågan och positiv försäljning på Dosell konsument via Apoteket AB. Paketeringen och försäljningen av vår konsumentprodukt har varit helt avgörande för att komma vidare i dialogerna med potentiella samarbetspartners i andra europeiska länder. Vi har nu samlat på oss tillräckligt med erfarenhet och dokumentation som gör att vi kan effektivisera processerna och dra ner kostnaderna kring försäljning och marknadsföring av Dosell mot konsument.

Hela vår affärsidé bygger på försäljning via specifika partners som hanterar försäljning, lager, logistik och marknadsföring. Med ett fokus på att säkerställa kvalité i små volymer till en början, så kommer vi redan under nästa år kunna skala upp volymen och försäljningen hos många av våra partners på fler marknader.
Vi har även påbörjat implementeringen av Dosell på Aleris ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet) som är väldigt spännande. Hela ASIH marknaden bygger på en annan typ av dospåse än den upphandlade dospåsen på regional nivå. Den har en annan design som gör det väldigt svårhanterligt för läkemedelsrobotarna. Vi kan med stolthet säga att vi är den enda läkemedelsroboten på den svenska marknaden som klarar av att hantera dessa dospåsar.

Vi har en tydlig vision om att kunna erbjuda proaktiv helhetshälsa för många fler vårdgivare och patienter där fokus närmast handlar främst dessa fyra delar:

  1. Säkerställa etablerade och professionella ägare som långsiktigt kan stötta bolaget med extern finansiering
  2. Strategiska förvärv som breddar vårt erbjudande och portfölj som säkerställer rätt medicin vid rätt tid
  3. Hanteringen av personlig data och att se till att de integrationsarbeten som behövs implementeras
  4. Internationaliseringen mot nya marknader och ihop med både befintliga och nya partners

Sedan oktober har vi en ny styrelse på plats som kommer att hjälpa oss att realisera den handlingsplan som ligger framför oss. Vi har säkerställt kompetens och nätverk kring finansiering, digitalisering, GDPR, hantering av känsliga data och juridiska krav. Där har vi nu en tydlig strategi och plan för förvärv, integrationer med andra välfärdsplattformar, försäljning och internationalisering.

Det eventuella förvärvet av Pilloxa är mycket intressant då vi ser att det finns en stor efterfrågan kring möjligheten att säkerställa följsamhet genom alla stadier i patientresan samt att kunna integrera data till välfärdsplattformar och hem-monitorering. Statusen kring detta är att vi har genomfört en due diligence och är nu i slutskedet i förhandlingarna.

En till milstolpe under kvartalet är att vi kommit in på den holländska marknaden. Holland är en viktig marknad för oss då de är de främsta pionjärerna inom dosförpackad medicin. Majoriteten av alla tillverkare av maskiner för dospaketering har sitt säte i Holland vilket betyder att när vi har lyckats framgångsrikt där kommer det få positiva följdeffekter i hela Europa.

Avslutningsvis vill jag nämna att vi för en dialog med flera andra aktörer på viktiga marknader i Europa, som vi hoppas kunna få ett klart avtal med inom kort. På så sätt kan iZafe i framtiden bidra brett till en mer proaktiv helhetshälsa som resulterar i en bättre hälsa för fler. Ett socialt hållbart värde för samhället – det är viktigt på riktigt.

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 26 augusti, sin rapport för andra kvartalet 2022.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 84 (12) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 184 (-7 962) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -5 233 (-8 258) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -7 155 (-5 400) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,4 (0,4) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 81,8 (39,5) procent.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Bolaget har lanserat en uppdaterad version av Dosell som innehåller flera nya förbättringar och funktioner vilken ökar både användarupplevelsen och driftsäkerheten.
  • Bolaget har under juni månad levererat ett större parti till Apoteket AB som har haft en stor efterfrågan på bolagets produkter och sålt slut på sitt lager.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

  • iZafe tecknar avsiktsförklaring att förvärva Pilloxa AB. Pilloxa har utvecklat en teknisk plattform för bättre följsamhet som läkemedelsbolag använder sig av för att utforma digitala patientstöd. Köpeskillingen kommer att erläggas med 70 874 308 nyemitterade iZafe-aktier till ett indikativt värde om cirka 30 miljoner.

KOMMENTARER FRÅN VD
Vår vision är att vi vill säkerställa hälsa tack vare god följsamhet och under det senaste kvartalet har vi tagit ett ännu större steg mot detta genom vår uppdaterade vision samt strategi som presenterades i maj.
 
Under andra kvartalet har vi satsat på konsumentreklam som fortsätter att leverera bra resultat och förbättrat Dosells presterande. Samtidigt ser vi ökat intresse bland kommuner för både läkemedelsrobotar och den data de kan tillföra kring medicinering. Efter kvartalets utgång har vi meddelat en avsiktsförklaring med avseende att förvärva Pilloxa AB. 
 
Förvärvet av Pilloxa skapar en unik position inom digital hälsa
I samband med förvärvet av Pilloxa har vi möjlighet att skapa ett mer komplett erbjudande som tillgodoser konsumenternas olika behov; från att självständigt sköta medicineringen till att välja att ha en smart uppkopplad doseringsask eller en helt automatiserad läkemedelsrobot.
 
Med förvärvet av Pilloxa får vi även tillgång till ytterligare säljkanaler eftersom vi kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Pilloxa har haft läkemedelsbolagen som sin primära kundgrupp och utvecklat en unik SaaS-lösning samt stöd för genomförande av kliniska studier. Vi kommer omgående efter förvärvet påbörja resan mot att göra Pilloxas lösning mer gångbar för kommersiellt bruk i våra befintliga säljkanaler.
 
Pilloxas medarbetare och den expertis de tillför är en viktig del i förvärvet. De kommer in med rätt typ av kunskap och den erfarenhet vi behöver för att kunna skapa ett bolag som tar positionen att bli det ledande företaget i marknaden att säkerställa följsamheten av medicinering och i förlängningen kunna påvisa hälsoeffekterna av det. Vi jobbar med att optimera vår organisation för att skära kostnader och förbereda oss inför en kommande sammanslagning.
 
Bolaget fortsätter diskussionerna med investerare, vilka gärna ser fler förvärv och organiskt tillväxt på en marknad som är till stora delar obearbetad. Efter vår kommunikation avseende förvärvet av Pilloxa har intresset ökat ytterligare – vilket är positivt för framtida finansiering av bolaget utöver optionsprogrammet TO10B som beroende på kurs kommer ge ett bra kapitaltillskott. 
 
B2C – fortsatt ökad försäljning och potential utanför Sverige
Vi har senaste månaderna satsat på tv-reklam för att sprida kännedom om Dosell. Detta har gjort att vi nu säljer runt 100 enheter i månaden via Apotekets hemsida och konsumentversionen av Dosell står för cirka 90 % av alla dispenseringar idag. Det är en väldigt bra start för en helt ny typ av produkt och tjänst, men inte tillräckligt och därav behöver hitta fler sätt att få ut högre volymer.
 
Vår satsning här i Sverige med konsumentversionen av Dosell har varit helt avgörande för att skapa den erfarenhet och kunskap som behövs för att kunna exportera lösningen till andra länder samt marknader. I samtliga dialoger med potentiella partners har intresse även funnits för vår visions kommande lösningar som vi nu mycket snabbare kommer kunna sälja och distribuera i samband med förvärvet av Pilloxa.
 
Konceptet i Italien fortsätter dock med förseningar till följd av produktions- och mjukvaruändringen. Italienska marknaden har stor potential där vi ser stora fördelar med att kunden kan få sina mediciner förpackade i dospåsar direkt av det lokala apoteket tillsammans med sin Dosell. På den svenska marknaden är detta en utmaning där vi ser långa ledtider till att få sina mediciner i dospåsar om man inte redan innehar det när man har köpt sin Dosell. Därför ser vi stor potential i det italienska konceptet som även är applicerbart på fler marknader i Europa.
 
B2B – intresse för data kring medicinering
Vi ser en tydlig trend på att fler kommuner börjar efterfråga läkemedelsrobotar där många upphandlingar precis har kommit ut både i Sverige och Norge.
 
Vi har även märkt stor efterfrågan från välfärdsplattformar som vill få in data kring medicinering. I samband med förvärvet av Pilloxa så blir detta en mer komplett lösning för välfärdsplattformarna då vi kan tillhandahålla ännu mer data kring följsamheten av medicinering.
 
Kontinuerliga förbättringar
Vi arbetar ständigt för att förbättra Dosells prestanda. Som vi kommunicerade under våren så hade vi utmaningar i produktionen och en mjukvaruversion som innehöll förbättringar som var nödvändiga för att våra partners skulle kunna driftsätta sina Dosell ute i verksamheterna. Dessa delar blev klara för sent inpå sommarsemestrarna och till följd av detta kan våra partners komma igång först nu efter sommarmånaderna.

Vi har en spännande och intensiv period framför oss. Våra många partners och kunder ska starta upp användningen av Dosell, vi ska få klart alla delar kring förvärvet och säkerställa att utveckla ett attraktivt gemensamt framtida erbjudande

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 29 april, sin rapport för första kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 376 (172) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -6 984 (-7 219) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -7 032 (-8 891) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -6 987 (10 789) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är framförallt ett resultat av ett kortfristigt lån som upptogs.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,1 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,5 (0,6) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 80,8 (52,2) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Bolaget producerar och levererar 450 Dosellenheter till partners.
  • Dosell Konsument marknadsförs i kampanjer på Sveriges största TV-kanaler.
  • Bolagets italienska partner Sempli Farma inleder det kommersiella skedet.
  • 14 nya kommuner startar implementeringen av Dosell med ambitionen att utöka antalet efter att utvärdering och planering.

Kommentar från VD

Vår vision är att underlätta för människor att ta rätt medicin i rätt tid, och därför bygger vår affärsmodell på att integrera våra produkter och tjänster med så kallade välfärds-plattformar. Syftet med att integrera till välfärdsplattformar är att vår data ska kombineras med data från andra sensorer för att påvisa hälsoeffekterna av rätt läkemedelsanvändning. Vi vill även förenkla införandet och användandet av digitala hjälpmedel för att minimera antal system att arbeta med.

Jag har länge pratat om att gå in i den spännande delen där bolaget blivit moget för en kommersiell fas med en substantiell försäljning. Under första kvartalet 2022 har detta äntligen skett och det är med glädje vi är på god väg att nå en mer omfattande försäljning i alla våra marknader och i både B2B och B2C kanaler.

B2B – från att säkerställa rutiner till bredare försäljning i Norden
Från dess att vi var klara med Dosell 2.0 och att våra partners på de nordiska marknaderna hann genomgå omfattande tester för att slutligen ge sitt godkännande under fjärde kvartalet ifjol, är det glädjande att den kommersiella fasen nu inletts. Vi har nu tillsammans med våra partners i framförallt Sverige och Norge påbörjat att införa vår läkemedelsrobot ute i de kommuner som vill digitalisera och modernisera vården med hjälp av en digital välfärdsplattform och vår Dosell.

Även detta tar tid, men det är glädjande att vi nu har påbörjat implementeringen med ett så pass stort antal kommuner som 14 stycken. Processen är utformad så att kommunen tar in ett mindre antal Dosell till att börja med för att säkerställa samtliga nya processer och rutiner. Under implementationen går vi tillsammans igenom en checklista för att efter en till tre månader säkerställa att samtliga delar från checklistan är på plats. När detta är gjort och godkänt kan kommunen därefter införa Dosell på en bredare front med ett större antal.

B2C – bra resultat från TV-reklam i Sverige och kommersialisering i Italien
För att kompensera för de långdragna processerna att införa Dosell i kommunerna har vi lanserat vår konsumentversion av Dosell i Sverige, vilket möjliggör säker läkemedelsanvändning för alla som multimedicinerar. Det har blivit tydligt att Dosell hjälper folk i alla åldrar och livssituationer, skapar ett lugn hos anhöriga och förbättrar följsamheten. För att sprida kännedomen om Dosell har vi satsat stort på TV-reklam i Sverige för att nå ut brett till målgruppen. TV-kampanjen har varit en framgång då den ökat medvetenheten för läkemedelsrobotar som koncept och ökat varumärkeskännedomen för Dosell, och vi har även sett att vår företagsförsäljning fått en uppsida från marknadsföringskampanjen. 

På vår andra konsumentmarknad, Italien, har vår partner skapat ett team som aktivt arbetar med införsäljningen till 20 000 apotek i Italien där Dosell är slutkomponenten i helhetskonceptet Sempli Farma. I konceptet får användaren sina mediciner som packas i dospåsar direkt i det lokala apoteket, samtidigt som följsamheten av medicineringen kan kontrolleras och statistik erhållas. 

Ökad förståelse för felmedicinering och framtida möjligheter
I början av april besökte vår grundare och Dosells uppfinnare Göran Sjönell TV4s förmiddagsprogram Malou i Efter Tio, där Göran lyfte problematiken kring felmedicinering. I Europa dör 200 000 personer årligen till följd av dålig följsamhet vilket medför kostnader på €128 miljarder och givetvis ett stort lidande för brukare och deras anhöriga. Det blir alltmer uppenbart för att kunna säkerställa kvalitativ vård och hålla sina medborgare friska så länge som möjligt i hemmet, är det ett måste för samhället att digitala hjälpmedel kommer på plats.
 
I framtiden kommer vi även se på fler lösningar hur vi kan säkerställa säker läkemedelsanvändning på andra sätt än enbart patienter som får sin medicin förpackad på dospåse. Vi anser fortfarande att dospåse är det säkraste sättet att få sina mediciner levererade på, men vi behöver bredda vårt utbud för att kunna hjälpa samtliga som multimedicinerar. I Europa handlar det om cirka 179 miljoner människor som äter fem eller fler receptbelagda mediciner per år. 

Minskade kostnader och ökad försäljning 
Under kvartalet har vi sänkt våra kostnader samtidigt som vi ökat omsättningen jämfört med föregående kvartal. Vi ökande antalet kunder med aktiva abonnemang med 37 procent och sänkte kostnaderna trots satsningar på TV-kampanjer och kampanjer i sociala medier. Under kvartalet har vi även vidareutvecklat vår produkt och vi har som plan att kontinuerligt att utveckla vårt produkterbjudande för att säkerställa att vi ligger i framkant i digitaliseringen av medicinering. Det ligger i vår strategi att först få proof of concept på vår hemmamarknad och på de marknader där vi redan har etablerade partners, innan vi utökar vår verksamhet till fler marknader där fokus inledningsvis ligger inom Europa. Vi ser att expansionen ligger i relativ närtid då vi har påbörjat dialoger med intresserade partners på nya marknader. 

Första kvartalet 2022 har iZafe fortsatt att ta viktiga steg för att förverkliga vår vision. I vår B2B-kanal fortsatte vi att bygga på de nordiska marknaderna och vår B2C-försäljning finns nu i både Sverige och Italien. Med denna starka bas ser vi fram emot ett spännande fortsatt 2022.

iZafe Group AB (publ.) meddelar härmed att bolaget har offentliggjort sin årsredovisning för 2021.

Årsredovisningen bifogas samt finns tillgänglig på bolagets webbplats: www.izafegroup.com

iZafe Group AB (publ.) – presenterar idag, 18 februari, sin rapport för fjärde kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 220 (84) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av den digitala läkemedelsroboten Dosell.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -12 750 (-9 128) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -12 943 (-9 127) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 17 264 (-6 270) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den företrädesemission som genomförts.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,3) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,6 (0,9) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 84,1 (84,0) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Den första leveransen av Dosell Konsument skickas till Apoteket den 4 oktober inför säljstarten.
  • Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknar tillsammans ytterligare 458 000 units i företrädesemissionen.
  • Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
  • iZafe har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan. Härmed möjliggör Bolaget ett geografiskt bredare patentskydd, som är ett led i iZafes strategi för att stärka och vidareutveckla sina immateriella tillgångar internationellt.
  • Lansering av Dosell Konsument som slutprodukt till italienska vårdtjänsten Sempli Farma påbörjas.
  • iZafe kommunicerar att priset för konsumentversionen av Dosell kommer att vara 299 kronor i månaden. Detta efter att kunden har köpt hårdvaran för 499 kronor på apoteket.se
  • Kommersiell nylansering av Dosell ihop med Hepro AS i Norge.
  • iZafe anlitar Mangold Fondkommission som likviditetsgarant.
  • De första läkemedelsrobotarna anpassade för den italienska konsumentmarknaden skickades till Sempli Farma i Italien för pilotprojektet.

Kommentarer från VD

Vi har nu fått in tillräckligt med kapital för att för första gången någonsin ha tillräckligt med likvida medel för att sätta en långsiktig och hållbar plan för företaget. I och med alla nya förändringar av läkemedelsroboten så har vi nu även fått samtliga av våra partners att godkänna den nya Dosell.

Detta har inneburit att vi under det fjärde kvartalet ökade produktionen markant och producerade i högre takt än någonsin för att möta efterfrågan på marknaden. Vi avslutar året med en ökning i omsättning mot kvartalet innan, en tydlig indikation på att vi nu kommit igång med försäljningen och att marknaden ser värdet i vår produkt. Skillnaden mot tidigare är att vi har gjort det förarbete som krävdes och vi har således skapat oss förutsättningar för att nu verkligen gå in i en aktiv säljfas.

Vi har nu lanserat Europas första konsumentversion av en läkemedelsrobot. Vi har även kunnat leverera rätt medicin vid rätt tid över 3 000 gånger till konsumenter i Sverige och etablerat oss i ett land utanför Norden.

Vår stora marknadssatsning på konsumentsidan påbörjas i slutet av februari och början av mars med TV-reklam i ett flertal kanaler och en rad andra marknadsaktiviteter och spännande samarbeten. Vi arbetar nu intensivt med att stötta våra partners genom att få upp försäljningstakten och att alla håller högt fokus på Dosell.

En delstrategi har hittills varit att avvakta med att gå in i nya marknader till dess att befintliga partners är igång och att de till fullo godkänt vår produkt. Eftersom det nu är uppnått, kommer vi inom kort att påbörja arbetet med att på ett väl avvägt sätt prioritera vilka nya marknader som bolaget ska börja gå in i, med både befintliga partners och med nya. Vi har redan i dagsläget flera intressanta spår på nya partners och marknader och vi ser fram emot att inleda försäljningsarbetet även där. Dosell är basen i vår strategi där vi skall säkerställa ”rätt medicinering i rätt tid” och med hjälp av detta även kunna påvisa hälsoeffekterna för att därmed kunna skapa ett sundare, tryggare och mer hållbart sätt för alla att medicinera på.

Avslutningsvis är det positivt att konstatera att pandemin alltmer släpper greppet om samhället och näringslivet. För företaget innebar det i kvartalet att fler möten kunde ske emellan kollegor, kunder och partners. Vi arbetar nu även mer proaktivt för att ha fler digitala möten samt digitala e-utbildningar. Jag är entusiastisk över de framsteg vi gjort under året och nu har vi initierat sälj- och marknadsaktiviteter enligt planen vi lagt. Vi har fortfarande mycket att göra, och tack vare det vi åstadkom under 2021 års sista kvartal har vi nu möjlighet att accelerera upp betydligt. Vi har nu lagt de grundläggande förutsättningarna för att bli det självklara valet av digitalt hjälpmedel för att möjliggöra ett friskare, tryggare och mer självständigt liv för de miljontals människor som multimedicinerar i Sverige och världen.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 november, sin rapport för tredje kvartalet.

Finansiell utveckling i sammandrag
• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 38 (701) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell.
• Rörelseresultat för kvartalet uppgick till -5 342 (7 255) TSEK. Jämförelseperioden inkluderar den engångseffekt som uppstod vid försäljning av iZafe AB. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick rörelseresultatet för jämförelseperioden till -6 745 TSEK.
• Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
-6 183 (7 103) TSEK. Exkluderat försäljningen av iZafe AB uppgick resultat efter finansiella poster för jämförelseperioden till -6 897 TSEK.
• Periodens kassaflöde uppgick till -6 475 (8 818) TSEK. Det positiva kassaflödet för jämförelseperioden är ett resultat av den likvid som erhölls vid avyttringen av iZafe AB.
• Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (0,2) SEK.
• Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 1,5 (1,1) SEK.
• Soliditeten vid periodens slut uppgick till 62,3 (87,4) procent.

Viktiga händelser under kvartalet
• iZafe Group beslutar om en fullt garanterad företrädesemission av units om cirka 53 MSEK. Företrädesemissionen är garanterad till 100 procent.
• iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.
• Pilotprojektet med konsumenter har slutförts framgångsrikt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
• iZafe Group har ingått ett avtal med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapas en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång
• Konsumentversionen av Dosell lanseras i Sverige på apoteket.se. Dosell finns nu tillgänglig för alla som äter mediciner regelbundet och vill förebygga felmedicinering med bättre läkemedelsöversikt och ökad följsamhet innan en skada sker.
• Det slutliga utfallet av den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO10 B har offentliggjorts. Företrädesemissionen har tecknats till totalt 100 procent där cirka 43,6 procent tecknades med stöd av uniträtter, cirka 4,1 procent tecknades utan stöd av uniträtter och cirka 52,3 procent tecknades av emissionsgaranter.
• Vice styrelseordförande Göran Hermansson och verkställande direktör Anders Segerström tecknade tillsammans ytterligare 458 000 units i den pågående företrädesemissionen av units utöver det som initialt tecknades.
• iZafe Group har lämnat in flertalet fullföljningar av sin PCT-patentansökan avseende läkemedelsroboten Dosell i syfte att förbereda inför den internationella expansion som planeras genomföras efter den pågående företrädesemissionen. Ansökan om skydd har inlämnats i de nyckelmarknader iZafe Group identifierat stor efterfrågan för Dosell
• Hepro AS är sist ut med ett slutligt godkännande av den nya versionen av Dosell och har således officiellt godkänt läkemedelsroboten i sin helhet för den norska marknaden.

VD har ordet
Med åtskilliga milstolpar uppnådda låter vi nu läkemedelsroboten Dosell kapitalisera genom flera olika försäljningskanaler, på den konstaterade marknadspotentialen som digitaliseringen av vården och den ökad läkemedelskonsumtionen kostar.

Företrädesemissionen som vi nu genomfört har gett oss resurser för att möjliggöra en uppskalning och globalisering av iZafe Group. Det kommer även att möjliggöra framtida förvärv samt breddning av tjänste- och produktportföljen. Med en stark kassa kan vi nu även jobba mer strategiskt och långsiktigt i alla våra beslut.

Under det tredje kvartalet har vi haft fokus på att färdigställa Dosell för konsumentmarknaden, vilket resulterade i att vi blev godkända av Apoteket AB för att tillsammans lansera Europas första läkemedelsrobot för konsumentmarknaden i mitten av oktober. Det blev även klart att vi går med nederländska Adyen med sina driftsäkra betalningslösningar i Dosell-appen. Detta ser vi som en självklar kvalitetsstämpel och vi är glada för samarbetet. Bland deras kunder återfinns företag som H&M, Spotify och Telia.

Under kvartalet har vi även arbetat för att säkerställa mjukvaran och Dosells kvalitet på fler marknader. Det kontinuerliga arbetet med att uppfylla MDR (Medical Device Regulation) fortsätter enligt plan, vilket är ett krav för att ha den klassificering Dosell har i form av medicinteknisk produkt klass 1.

Konsumentproduktens plattform är säkerställd i flera länder, där vi nu ser stor potential. Vi har börjat närma oss lösningar på de utmaningar vi haft, bland annat med komplexiteten vid försäljningsprocessen och med beroendet av andra aktörer vid produktutvecklingen. Dosell är en unik produkt som är först i sitt slag på en helt ny marknad. Detta gör att vi behöver få upp kännedomen och medvetenheten hos våra målgrupper vilket är en av våra högsta prioriteringar under årets sista kvartal. Vi har under november beslutat att accelerera våra marknadsföringsinsatser med ledning av vår nya CMO och räknar med att det kommer att ge stor effekt på försäljningssiffrorna under sista kvartalet i år men framför allt under första kvartalet 2022.
På B2B sidan har flera av våra partners valt att testa och säkerställa Dosell 2.0 för att kvalitetssäkra mot sina kunder, vilket vi ser positivt på. Detta har dock lett till längre ledtider än vi initialt räknat med vilket också fått konsekvenser på försäljningen vilken vi nu kan påbörja. Testerna har lett till bra respons, resultat och efterfrågan på marknaden. Testerna har även gett oss oerhört viktiga insikter om våra brukare som vidare hjälpt oss att optimera kundupplevelsen. I samband med att Hepro nu gett sitt godkännande för nya Dosell så kommer även införsäljningen påbörjas ordentligt i den stora norska upphandlingen som vi vann tillsammans förra året. Insamlingen av den data både historiskt och framgent kommer att vara viktigt för oss för att tillhandahålla de bästa och enklaste hjälpmedlen för att säkerställa att rätt medicin tas i rätt tid. Det är av största vikt att vi nått godkännande och sedan ”proof of concept” på vår hemmamarknad för att sedan i stor volym kunna skala upp på andra marknader.
 
Vi fokuserar på framtiden och undersöker hela tiden nya expansionsmöjligheter, såväl geografiska som produktrelaterade och ser god potential i båda områdena.
Vi har även påbörjat arbetet med att inleda flera olika framtida förvärv, både på produkt- och företagssidan och vi kommer att fokusera på utvalda områden där vi ser en klar affärspotential med gynnsamma synergieffekter. Vi arbetar fortsatt mot att bli det självklara valet när det gäller ett säkert intag av rätt läkemedel vid rätt tid. Dosell som levererar medicin via dospåse kommer att vara en del i det kunderbjudandet där vi framöver kommer kunna komplettera så vi kan säkerställa att rätt medicin tas vid rätt tid även till användare som tar sin medicin på andra sätt, och här tror vi att det finns bolag som kan komplettera iZafe Groups portfölj på ett fördelaktigt sätt.

Grund för ytterligare tillväxt
iZafe Group är ett väl kapitaliserat bolag som verkar i en kraftigt växande marknad. Genom företrädesemissionen har vi skapat oss möjligheter vi inte tidigare haft. Detta är en avgörande punkt för att möjliggöra försäljning och det självklara valet vid säkerställandet av rätt medicin i rätt tid.
Vi fortsätter att arbeta målinriktat med att stärka upp vårt team, även på ledningsnivå. Vårt senaste tillskott är Carl-Fredrik Bothén som haft seniora positioner inom marknad på flera internationella bolag. Som marknadschef kommer Carl-Fredrik att ansvara för IR (Investor Relations) och för att förbättra kommunikationen och att driva samt utveckla vår marknadsföring med särskilt fokus initialt på den skandinaviska marknaden.
 
iZafe Group är väl rustat för att flytta fram positionerna under 2022. Vi lämnar bakom oss ett viktigt kvartal där många milstolpar uppnåtts och med en marknad som visar stor tilltro till vår produkt. Jag ser fram emot en stark avslutning av 2021 och ett ännu starkare 2022.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 4 augusti, sin rapport för andra kvartalet 2021.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 12 (3 681) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till –7 962 (-5 100) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till
    -8 258 (-5 359) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -5 400 (0) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,2 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,4 (0,8) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 39,5 (51,6) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

  • iZafe Group emitterade 1 000 000 teckningsoptioner (TO9) i samband med upphandling av en kreditfacilitet under april 2020. Samtliga teckningsoptioner tecknades, vilket tillför iZafe Group 2,6 MSEK före emissionskostnader.
  • Som ett resultat av iZafe Groups framgångsrika pilotprojekt under 2020 tillsammans med partners inkom förhandsbeställningar på 450 läkemedelsrobotar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och under andra kvartalet producerats för att levereras löpande.
  • Dosell har registrerats hos Läkemedelsverket och certifierats under MDR vilket intygar att produkten fortsätter att motsvara EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav.
  • iZafe Group har lanserat en uppdaterad och uppgraderad version av den redan ledande läkemedelsroboten Dosell. Dosell 2.0 är ett resultat av det löpande arbetet där iZafe Group tillsammans med brukare, partners och deltagare i pilotstudier utbytt erfarenheter och dokumenterat data som gett viktig information till iZafe Groups löpande utvecklingsprocess.
  • iZafe Group har inlett en andra testperiod med konsumenter och potentiella användare av Dosell för att under våren 2021 börja leverera en konsumentnära version av tjänsten. Flera hundra personer anmälde intresse för att delta i testperioden eller för att få förtur att köpa Dosell Konsument vid lansering.
  • iZafe Group har ingått avsiktsförklaring med Apoteket AB för att introducera Dosell på konsumentmarknaden i Sverige exklusivt via Apoteket AB:s kanaler. Avtalet med Apoteket och med deras unika marknadsposition som en av de främsta leverantörerna av dospåsar på den svenska marknaden skapar en direktmarknad mot de fler än 200,000 personer som idag medicinerar via dospåsar från bland annat Apoteket.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • Pilotprojektet med konsumenter har utvärderats positivt – konsumentversionen av läkemedelsroboten Dosell prisas som trygg och enkel. Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som under 2021 lanseras även i Italien.
  • iZafe Group har haft årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma där en större andel aktieägare önskade en alternativ styrelse vilken röstades igenom.

VD har ordet
Under årets andra kvartal har vi haft ett utpräglat fokus på produktionen av Dosell 2.0 där vi arbetat noggrant för att skapa oh uppnå en kvalitativ produktionslinje med automatiska tester för att säkerställa att samtliga Dosell-enheter som produceras håller samma goda funktion och höga kvalité. Under kvartalet har vi genomfört de första leveranserna av de 450 förbeställda enheterna till samtliga partners vilka kommer implementeras i verksamheter direkt efter sommaren. Därutöver ser vi mycket positivt på lanseringen av Dosell Konsument, då vi genom den kan erbjuda alla möjligheten att få bättre koll på sina läkemedel. Vi kommer investera i en massiv lanseringskampanj som inkluderar en rad marknadsaktiviteter för att bygga upp kännedom kring tjänsten. Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska hemmamarknaden med 200 000+ användare av dospåsar samt de 500 000+ som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter, utgör en mycket betydande potential för oss nu när samtliga dessa grupper kan börja använda Dosell för att öka kontrollen, bli påmind om de dagliga doserna och förstärka följsamheten av ordinationer.

Under vår årsstämma som resulterade i en fortsättningsstämma önskade en större andel aktieägare en alternativ styrelse, vilken också röstades fram som ny styrelse vid fortsättningsstämman. Jag är nöjd att presentera den nya styrelsen som med breda erfarenheter och rätt kompetenser kommer kunna stötta mig och organisationen att nå vår fulla potential. Samtidigt vill jag tacka vår tidigare styrelse för deras gedigna arbete som tillsammans med mig och ledningen tagit oss dit vi är idag, mer redo för tillväxt än någonsin tidigare. Jag kommer tillsammans med ledningen och styrelsen snarast se över vår långsiktiga strategi för att vi som bolag i framtiden skall fortsätta växa både organiskt och via förvärv. Ett stort fokus kommer även vara att tydligare förklara för er aktieägare vart vi ska och hur vi ska ta oss dit.

Med en åldrande och växande befolkning, och krav på utbyggd vård, behöver samhället jobba effektivare för att skapa en smartare välfärd. En mycket viktig del i ambitionen är att i större utsträckning erbjuda vård i hemmet genom digitala hjälpmedel och egenmonitorering. Dosell 2.0 och konsumentversionen av densamma är redan utrustade för att stödja den vidareutveckling vi ser framför oss och som innebär att Dosell blir ett nav i en digital vårdavdelning i hemmet där sensorer och analysinstrument introduceras genom egna lösningar och genom integrationer med partners befintliga lösningar på marknaden. Därmed kan läkare ge individanpassade behandlingsinstruktioner och säkerställa att rätt justerad läkemedelsdos alltid lämnas ut till patienten via Dosell. Den nya tekniken vi ser framför oss höjer patientsäkerheten avseende dosering och distribution av läkemedel ytterligare. För vården innebär det att man mer effektivt kan behandla, följa upp och sätta in åtgärder för patienter. Med hjälp av våra aktuella patent och inlämnade patentansökningar har vi ett viktigt skydd i ett stort antal länder, inklusive Sverige, Europa och USA för vidareutvecklingen av Dosell som digital plattform. I linje med vår vision undersöker vi lämpliga förvärv som kan komplettera dagens produktportfölj och stärka vår position på marknaden ytterligare för att revolutionera vården, framför allt i hemmet och då främst för de äldre, multisjuka och multimedicinerande patienterna.

Det finns en uppsjö av statistik som reflekterar efterfrågan på digitala hjälpmedel för att göra läkemedelshanteringen enklare och säkrare. Till exempel visade en Sifo-undersökning om läkemedelsanvändning bland äldre att 43 procent av äldre mellan 75 och 80 år någon gång har felmedicinerat (2019). Det absolut vanligaste är att man glömmer att ta sina läkemedel. Kombinationen av dosförpackade läkemedel och en läkemedelsrobot underlättar för äldre och gör medicineringen i hemmet säkrare då tjänsten bidrar till en bättre följsamhet inte minst för de som multimedicinerar.

Utmaningen under pandemin har varit att kommunerna tvingats prioritera insatser kopplade till pandemin före införande av digitala hjälpmedel. Det positiva är att vi under pandemin och under den stundande återhämtningen har fokuserat på att bygga upp ett kraftigt ökande intresse inom vården som vi ser fram emot att leverera mot när samhället och vården återgår till ett normalt läge. De främsta anledningarna till att vi valt att lansera en konsumentversion av Dosell är att vi vill kunna erbjuda en lösning på läkemedelsproblematiken som finns i samhället, samt att vi vill kunna öka våra försäljningsvolymer oberoende av kommunernas arbete med införande av digitala hjälpmedel.

Vi kommer framöver lägga stor vikt på att utbilda marknaden i fördelarna med digital dosdispensering genom en läkemedelsrobot. Vi har stora förhoppningar att kunna träffa både existerande och potentiella kunder och partners fysiskt så snart samhället tillåter. När vi offentliggjorde att vi ska lansera en konsumentversion av Dosell fick vi in flera hundra intresseanmälningar från personer och anhöriga som vill testa produkten före lansering i ett pilotprojekt för konsumenter. Testperioden har gjort att vi kunnat identifiera förbättringsområden kring tjänsten från ett användarperspektiv som kommer ligga till grund för den slutliga produkt som lanseras.

Med utvecklingen av konsumentversionen av Dosell i Sverige är det denna version som kommer lanseras även i Italien. Samtidigt ser vi att konceptet dospåsar sprider sig med oförminskad kraft i Europa. Vi har byggt upp en kraftfull kapacitet internationellt genom vårt breda partnernätverk, och validerat Dosell med dospåsar från majoriteten av de stora leverantörerna av dospåsar vilket gör att vi snabbt och smidigt kan vinna ny mark i takt med den accelererande spridningen. I närtid är vårt främsta fokus dock att skala upp produktionen på de marknader där vi i nuläget är etablerade men från ett större perspektiv ser vi härnäst stor potential i Spanien och i Portugal där samma maskiner för dospaketering används som i Italien.

Jag vill rikta ett stort tack till alla aktieägare för ert stöd i vårt arbete att utveckla marknadens enklaste och säkraste läkemedelsrobot som dessutom lever upp till de högt ställda kraven för att klassas som en medicinteknisk produkt. Vi är verksamma i en bransch som kräver tålamod men jag kan konstatera att vi nu utvecklat och lanserat Dosell 2.0 i helt rätt tid för när samhället börjar återgå till normalläge och satsningarna på att införa digitala hjälpmedel återupptas. Vi bygger samtidigt vidare på de möjligheter den konsumentnära produkten skapar, där vem som helst kan abonnera på en läkemedelsrobot för att få bättre koll på sina läkemedel. Efter vår kommande lanseringskampanj av konsumentversionen ska det inte ha undgått någon vilken viktig och fantastisk produkt Dosell är!

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – ett ledande Life-Science bolag inom digitalisering av läkemedelshantering meddelar idag att bolaget har offentliggjort sin årsredovisning för 2020.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets webbplats: https://izafe.se/ir-rapporter/.

Stockholm, Sverige – iZafe Group AB (publ.) (NASDAQ First North: IZAFE B) – presenterar idag, 29 april 2021, sin rapport för första kvartalet 2021.

Läs rapporten i sin helhet här.

Finansiell utveckling i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 172 (4 438) TSEK. Kvartalets omsättning utgörs av intäkter hänförliga till försäljning av Dosell. Tidigare år inkluderades även intäkter hänförliga till det sålda affärsområdet Security.
  • Rörelseresultat för kvartalet uppgick till –7 219 (-5 139) TSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -8 891 (-5 459) TSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 10 789 (-7 467) TSEK.
  • Resultat per aktie för kvartalet före / efter utspädning uppgick till -0,3 (-0,2) SEK.
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,6 (1,0) SEK.
  • Soliditeten vid periodens slut uppgick till 52,2 (58,4) procent.
  • Under kvartalet säkrades löpande tillgång till rörelsekapital genom upptagande av en kreditfacilitet på motsvarande 14 MSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

  • Som ett resultat av iZafe Groups framgångsrika pilotprojekt under 2020 tillsammans med partners inkom förhandsbeställningar på 450 läkemedelsrobotar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och börjar produceras under andra kvartalet för att levereras löpande.
  • iZafe Groups italienska partner har inlett aktiv marknadsföring och förhandlingar med ett stort antal apotek i norra Italien. Samtidigt har utrustning för paketering av läkemedel i dospåsar installerats på flera apotek.
  • Pilotprojektet med omsorgsbolaget Attendo har slutförts med goda resultat. Nu pågår en utvecklingsfas av Dosell i nära dialog med Attendo för att på sikt nå fler brukare.
  • Pilotprojektet med vårdbolaget TioHundra har slutförts med framtida lovande potential. I sin helhet har läkemedelsroboten Dosell bedömts som en bra lösning för att avlasta dagligverksamheten inom TioHundra.
  • iZafe Group har genomfört en testperiod med potentiella användare av Dosell för att under våren 2021 börja leverera en konsumentversion av tjänsten.
  • iZafe Group har beslutat att utöka informationsutgivningen till aktieägare och andra intressenter som komplement till kommunikationen av viktiga händelser och regulatoriska nyheter enligt gällande regelverk. Informationsutgivningen utökas med en kanal via hemsidan för löpande uppdateringar som inte omfattas av regler för offentliggörande.
  • iZafe Group tillfördes i januari 2021 drygt 4 MSEK genom inlösen av teckningsoptioner av serie TO 8 B från genomförd företrädesemission 2019. VD och styrelse utnyttjade alla sina teckningsoptioner.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • iZafe Group emitterade 1 000 000 teckningsoptioner (TO9) i samband med upphandling av en kreditfacilitet under april 2020. Samtliga teckningsoptioner tecknades, vilket tillför iZafe Group 2,6 MSEK före emissionskostnader.

VD har ordet
Den pågående pandemin fortsätter med oförminskad styrka i Sverige vilket kortsiktigt har inneburit utmaningar för oss då det varit svårt för våra kunder att prioritera praktiska införanden av Dosell i verksamheter som fokuserar på äldre. Tilltron till Dosell som en viktig byggsten i ett framtida digitaliserat vårdsystem, där dispensering av läkemedel via en läkemedelsrobot är nyckeln i ett vårdsystem, är större än tidigare. Pandemin fortsätter att sätta fingret på hur viktigt det är att introducera ny teknologi som inte bara underlättar för vårdgivare utan också ökar säkerheten hos brukare.

Intresset och övertygelsen om Dosell som en nyckelfunktion i detta system är fortsatt stor och ökar. Våra partners känner tilltro till Dosell som produkt och under slutet av förra året kunde vi notera totalt cirka 450 förbeställningar av Dosell 2.0 som under första kvartalet utvecklats och börjar produceras under andra kvartalet för att levereras löpande. Den uppdaterade versionen av Dosell innehåller en rad förbättringar och nyheter som gör den ännu bättre och betydligt mer konkurrenskraftig, bland annat ett nytt inbyggt och uppladdningsbart batteri med en batteritid på över 48 timmar samt en förbättrad app.
 
Under årets första kvartal har vi intensifierat utvecklings- och utbildningsinsatser tillsammans med våra partners för att förbereda utrullningen av Dosell 2.0. Utvecklingen bygger på ett nära samarbete med våra partnerns men också med ett antal aktörer i Sverige och Finland där vi drivit framgångsrika pilotstudier. Den kommersiella produktionen av Dosell 2.0 är planerad till slutet av maj för att senare kunna levereras till våra partners och kunder baserat på de förbeställningar som inkommit.
 
Som ett led i vår långsiktiga strategi för att positionera iZafe Group som en ledande aktör inom digitaliseringen av läkemedelshantering lanseras även en konsumentversion av Dosell under vår/sommar 2021. I och med lanseringen skapas en helt ny privatmarknad bestående av de cirka 220 000 personer som redan medicinerar via dospåsar samt de 500 000 som medicinerar manuellt via exempelvis dosetter.
 
Under första kvartalet har vi haft ett utpräglat produktfokus där stora investeringar och utvecklingskostnader tagits vilket belastat resultat och kassaflöde negativt. Men som med alla produkt- och utvecklingsbolag tar vi dessa kostnader för att bygga långsiktig konkurrenskraft. Vi har säkerställt finansieringen för att genomföra produktionen av Dosell 2.0, lanseringen av konsumentversion samt marknadsföring av Dosell. De kommande kvartalen kommer vi succesivt skifta fokus från produktutveckling till marknadsföring- och försäljningsinsatser samt lansering av Dosell Konsument med en betydande kampanj i relevanta kanaler. Att vi breddar vår synlighet genom egen marknadsföring samt via partners i Norden och Italien innebär att vi i högre utsträckning profilerar oss som den ledande aktören på marknaden för läkemedelsrobotar.
 
Både Apoteket AB och Kronans Apotek erbjuder dospåsar och fortsätter etablera konceptet, både för den privata och för den offentliga vården. Det är gynnsamt för oss att allt fler människor blir medvetna om hälsoriskerna kopplade till felaktiga läkemedelsbehandlingar eller bristande följsamhet. Tillsammans med apoteken vill vi förstärka äldres hälsa och säkerhet kopplad till medicinering. Dosell är en trygg lösning dels för de som vill säkerställa följsamhet och veta säkert att kombinationer av läkemedel fungerar, men också för de som behöver påminnelser och vill att anhöriga ska vara involverade för att kunna göra en insats vid utebliven medicinering. 
 
Våra aktieägare har önskat utökning av bolagskommunikation, och därför har vi skapat en sida för bolagsuppdateringar. Jag vill också påminna om att följa våra sociala kanaler för att få information utöver det vi kommunicerar i pressmeddelanden. 
 
I början av året genomförde vi en marknadsundersökning genom opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 februari- 3 mars 2021 har sammanlagt 2063 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige. Undersökningen är representativ för Sveriges befolkning och gav oss värdefulla insikter om marknaden.

  • Av de 60-åringar som medicinerar dagligen samt använder en teknisk lösning, så använder 79 procent dosett. Dessa ser vi direkt kan flyttas över till dospåsar för att slippa sortera och hålla ordning på sina läkemedel.
  • 43 procent av alla i åldern 60+ och som medicinerar dagligen har en positiv inställning till tekniska lösningar för att mer självständigt kunna ta rätt mediciner på rätt tid.
  • 82 procent av alla i åldern 60+ och som medicinerar dagligen tycker att det är mycket viktigt att ta sina läkemedel på ett säkert sätt; dvs i rätt dos och i rätt tid. 
  • Av alla som är 60 år eller äldre och tar en eller flera läkemedel flera gånger per dag uppger 87 procent att säkerheten kopplad till medicinering är mycket viktig.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med allt vi åstadkommit med utvecklingen av Dosell 2.0 under första kvartalet, och jag ser med tillförsikt fram emot ett 2021 där vi med hjälp av vaccinering successivt återgår till en mer normaliserad värld. Med lanseringen av Dosell 2.0 är jag övertygad om att vi kan se hur vi efter sommaren når ett efterlängtat genombrott och att många personer tillsammans med deras anhörige kan känna en större frihet och trygghet.
 
Vi har alla förutsättningar på plats i form av personal, processer, partners och en konkurrenskraftig produkt som är redo att kapitalisera på den marknadspotential vi har framför oss. Vi gläds över våra framtida tillväxtmöjligheter mer än någonsin tidigare. Vi räknar med ett förbättrat affärsklimat 2021 då den pågående tilldelningen av vaccin banar väg för att sjukvården successivt kan ta steget från pilotprojekt till fullskaligt införande.

Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm