Kära iZafe Group och trogna anhängare,
Under 2019 slöts ett avtal som innebär att Dosell exklusivt ingår som en av produkterna i ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners inom tjänsten Sempli Farma. Målsättningen med projektet är att implementera och erbjuda säkrare läkemedelshantering och medicinering för äldre i Italien. Genom tjänsten Sempli Farma får anhöriga möjligheten att hjälpa sina äldre närstående med deras medicinering, samtidigt som hemtjänstpersonalen avlastas. Apoteken kommer via månadsabonnemang att erbjuda dosförpackade läkemedel som levereras och övervakas med hjälp av läkemedelsroboten Dosell. Dosell sluter distributionskedjan av läkemedel genom att leverera rätt dos i rätt tid till patienten.
Det pågående projektet Sempli Farma utvecklas positivt trots den rådande pandemin som drabbat världen. En positiv effekt av det rådande läget är att det italienska samhället visat ett starkt ökat intresse för att införa digital teknik inom äldreomsorgen för att öka säkerheten, genom att bland annat minska antalet fysiska kontakter som äldre utsätts för.
Aktiv marknadsföring och försäljning kommer att i närtid inledas och exempel finns längst ned i artikeln. Den italienska marknaden är avsevärd med motsvarande 8,8 miljoner innevånare över 65 år som idag konsumerar mer än fem läkemedel per dygn.
Utöver befintlig information om Sempli Farma-projektet har jag svarat på ett antal frågor för att sprida kunskap om projektet.
- Alessando Iadecola, VD Remedio S.R.L.
Om tjänsten Sempli Farma
iZafes italienska partner REMEDIO S.R.L. har byggt ett nätverk av strategiskt utvalda samarbetspartners inom tjänsten Sempli Farma för att digitalisera läkemedelshanteringen genom att implementera system för dospåsar samt genom att erbjuda dospåsar i kombination med Dosell. Italien följer trenden där dospåsar blir den ledande leveransmetoden av läkemedel i likhet med utvecklingen i de nordiska länderna och i USA med lösningen Pill Pack. Dosell sluter distributionskedjan av läkemedel genom att leverera rätt dos i rätt tid till patienten och stärker därmed läkemedelssäkerheten samt bidrar till äldres självständighet och trygghet.
Vilka utmaningar ser du med införandet av digitala hjälpmedel inom sjukvården?
Den allt äldre befolkningen och utvecklingen med allt fler personer som har kroniska sjukdomar i Italien (ett av länderna med den högsta andelen) är stora utmaningar som kräver en ny utformning av vårdprocesser. Medvetenheten om hälsans sociala och politiska roll är viktig likväl som att utveckla vård- och omsorgspersonalens arbetsuppgifter. När man inför automatiserade system minskas eller elimineras enkla, repetitiva arbetsuppgifter samtidigt som risken för fel till följd av den mänskliga faktorn minskas. Samtidigt blir läkemedelshanteringen individanpassad och kan övervakas för ökad säkerhet. Kort sagt är utmaningen att kombinera mänsklig kompetens med teknik för en mer effektiv och hållbar vård, framförallt för de svagaste.
Hur ser du på den italienska marknaden i allmänhet med läkemedelsrobotar. Är det en marknad som växer framöver och nu börjar mogna för digitala hjälpmedel?
Covid-19-pandemin belyste de begränsningar som finns i det italienska hälsosystemet.. Pandemin har satt vårdmodellen i kris. Kris, som våra grekiska förfäder lärde oss (åtminstone för oss i medelhavsländerna), är ett ord som betyder 'ett val som vi uppmanas att göra, oavsett om vi gillar det eller inte'. Och att välja betyder faktiskt en möjlighet. En ny chans som vi får. Efter den första vågen vidtog regeringen åtgärder inom hälsoområdet med en förändringshastighet som tidigare var otänkbar, så det är mycket troligt att radikala reformer kommer att göras även efter pandemin (lyckligtvis tack vare vaccinets ankomst) för att göra hälsovården effektivare. Bland insatsområdena är det verkligen nödvändigt att höja nivån för digitalisering av hälso- och sjukvården, och särskilt inom de specifika områden som pandemin har berört, såsom lokal omsorg och hälsovård. Det italienska systemet måste snart anpassas, tack vare finansieringen av kommande EU-planer.
Vad är strategin bakom SEMPLI FARMA®?
Mer än 8,8 miljoner italienare tar mer än fem tabletter om dagen, och mer än 50% av dem följer inte sina läkemedelsbehandlingar. Det resulterar i ökad dödlighet, sjuklighet och sjukvårdskostnader. Det är undvikbara skador som kostar samhället runt 20 miljarder. Skandalöst! Det är därför viktigt att ompröva hur läkemedel hanteras och distribueras i Italien. Vi behöver omforma hur vi följer förskrivna läkemedelsbehandlingar. REMEDIO (företaget som marknadsför och som har utvecklat varumärket SEMPLI FARMA®) grundades för att förenkla hur människor tar sin medicin. REMEDIO vill erbjuda tjänster, dvs. teknik, färdigheter, förfaranden och marknadsföring till nätverket av apotek som följer och kommer att följa SEMPLI FARMA®-franchisen för att kunna erbjuda service av personlig och automatiserad förpackning av läkemedel till deras patienter / kunder. REMEDIO vill gå utöver tjänsten. Vi vill sälja en användbar effekt, en funktion, snarare än en tjänst eller varor.
Och vad är den användbara effekten?
Säkrare sätt att fylla nya recept eller fylla på recept i tid samt ökad följsamhet när det gäller att ta mediciner enligt schema eller ta medicin enligt föreskrifterna. SEMPLI FARMA®-apotek och den digitala plattformen som kommer lanseras 2021 kommer att fokusera på att sälja den terapeutiska följsamheten för människor (och för den italienska nationella hälsovården).
Hur har gensvaret varit från den kampanj som lanserats?
Vi startade i april förra året och har nu två automatiska och personifierade förpackningsserviceenheter igång (inriktade på att erbjuda tjänsten till patienter på äldreboenden och till patienter som bor kvar hemma).Vi ligger nu i omfattande förhandlingar med grossister och läkemedelskedjor med cirka 2000 apotek. Kort sagt, jag känner mig nöjd med de resultat som uppnås efter de första månaderna av kommunikations- och marknadsföringsaktiviteter.
Varför valde du att starta ett projekt med Dosell?
I förhållande till den beskrivna strategin och det beskrivna sammanhanget kompletterar Dosell SEMPLI FARMA® nedströms. Dosell sluter cirkeln för att uppnå följsamhet till läkemedelsbehandlingar och för konceptet "digitala apotek". IT-flödet möjliggör förenkling av läkemedelsrecept, automatiserad och personlig förpackning, hemleverans av läkemedel och registrering, övervakning och administration hemma - tack vare Dosell.
Vilket värde tror du att Dosell kan skapa för kunder?
För apotek är Dosell ett verktyg för att öka professionalismen så att patienter kan följa sin behandling på ett så enkelt och kontrollerat sätt som möjligt. Det gör det möjligt för apotek att ta ansvar för sina patienter och behålla kundernas lojalitet. För patienterna, eller snarare deras anhöriga, är Dosell ett verktyg för att öka sinnesfriden och vissheten om att deras föräldrar tar deras medicinering i rätt dos och vid rätt tidpunkt.
Vad tycker du om investeringar och framtida planer för konceptet?
Vårt primära fokus är att skapa ett starkt nätverk av apotek som kan bilda ett helhetsblistercenter (blister är en sorts förpackning för piller och dylikt, där varje piller är inkapslat i en bubbla på en tunn platta) i hela Italien från Trento till Palermo under varumärket SEMPLI FARMA®. Detta följs av en marknadsföringskampanj, webbmarknadsföring inom apotek och med allmänläkare för att främja denna "omprövning av hur vi tar mediciner". Sedan skapas en marknadsplats för online-försäljning av tjänster för följsamhet till läkemedelsbehandlingen som stöder det holistiska blistercentret över hela den italienska halvön.
Vilka andra länder tittar du på för att lansera konceptet?
Vi har ett projekt för direkt hantering av ett blistercenter i Schweiz. Vi ser även möjligheter att driva konceptet i Frankrike. Jag tror att Sydeuropa är den region som har störst potential för att utveckla SEMPLI FARMA®-konceptet.
Har ni färdigt marknadsföringsmaterial som vi kan visa våra följare?
Ja, nedan kan du se marknadsföringsmaterial som kommer att promota Sempli Farma på apoteken i Italien.
EN
Dear iZafe Group and loyal followers,
In 2019, an agreement was concluded which means that Dosell is exclusively included as one of the products in a network of strategically selected partners within the Sempli Farma service. The aim of the project is to implement and offer safer medication management and digital medication dispensing for the elderly in Italy. Through the Sempli Farma service, relatives get the opportunity to help their elderly with their medication, at the same time as the home care staff are relieved. Through monthly subscriptions, pharmacies will offer dose-packaged medicines in sachets that are delivered and monitored using the medication dispensing robot Dosell. Dosell closes the chain of distribution of drugs by delivering the right dose at the right time to the patient.
The ongoing Sempli Farma project is developing positively despite the current pandemic that has hit the world. A positive effect of the current situation is that Italian society has shown a strong increased interest in introducing digital technology in elderly care to increase safety, by, among other things, reducing the number of physical contacts to which the elderly are exposed. Active marketing and sales will begin shortly and examples of materials can be found at the bottom of the article. The Italian market is significant with the equivalent of 8.8 million inhabitants over the age of 65 who today consume more than five pills per day.
In addition to existing information about the Sempli Farma project, I have answered a number of questions to spread knowledge about the project.
- Alessando Iadecola, CEO Remedio S.R.L.
About the Sempli Farma service
iZafe's Italian partner REMEDIO S.R.L. has built a network of strategically selected partners within the Sempli Farma service to digitize medication management by implementing system for sachets and by offering those in combination with Dosell. Italy follows the trend where sachets become the leading method of medication delivery, similar to the development in the Nordic countries and in the United States with the Pill Pack solution. Dosell closes the distribution chain of medication by delivering the right dose at the right time to the patient, thereby strengthening patient safety and contributing to the independence and health of the elderly.
What challenges do you see with the introduction of digital aids in the healthcare sector?
The ageing of the population and the epidemiological change towards chronicity in Italy (one of the countries with the highest indices) is the great challenge that requires redesigning health care processes.
A redesign capable of redefining the awareness of the social and political role of health, combining the professional development of operators with the introduction of automated systems to reduce/eliminate repetitive and unprofessional activities and simplify and make easy, personalised and monitored the use of assistance and care services.
In short, the challenge is to combine humanity and competence with technology for a more efficient, effective and sustainable care and assistance for the frail.
How do you look at the Italian market in general with medication dispensing robots. Is it a market that is growing forward and is now beginning to mature with digital aids?
The Covid-19 pandemic highlighted the limits of the Italian health system's management. It has put the health care model into crisis. The crisis, as our Greek ancestors taught us (at least for us Mediterraneans), is a word that means a choice that, whether we like it or not, we are called upon to get through by change. And choosing change, in fact, means an opportunity. A new chance that is given to us.
After the first wave, the government took measures in the field of health with a speed of change previously unthinkable, so it is very likely that after the emergency (fortunately thanks to the arrival of the vaccine) radical reforms can be made to make the health system more efficient. Among the areas of intervention, it is certainly necessary to raise the level of digitalisation of healthcare, and in particular in a specific area that the pandemic has made a priority, such as local social care and healthcare.
The Italian system will have to aligned soon, thanks also to the funding of the Next Generation EU plan.
What is the strategy behind SEMPLI FARMA®?
More than 8.8 million Italians take more than five tablets a day, and more than 50% of them do not adhere to their therapies, resulting in mortality, but also in morbidity and healthcare costs, which could be avoided if they were adherent, of around 20 billion a year. Outrageous!
It is therefore essential to rethink the way medication is taken in Italy. Redesigning the way we follow our medication treatments.
REMEDIO (the company promoting the SEMPLI FARMA® brand) was set up to simplify the way people take their medication. Nomina sunt consequentia rerum (words are a consequence of things, as our latin ancestors -for us Mediterraneans- say).
REMEDIO wants to offer services, i.e. technologies, skills, procedures and marketing to the network of pharmacies that adhere and will adhere to the SEMPLI FARMA® franchise in order to allow the pharmacies themselves to offer the service of personalised and automated packaging of medication to their patients/customers.
In fact, REMEDIO wants to go beyond the service.
It wants to sell a useful effect, a function, not a service, let alone goods.
And what is the useful effect?
Therapeutic adherence. SEMPLI FARMA® pharmacies and the digital platform that will come to light in 2021 will focus on selling the useful effect for people (and for the Italian National Health Service) "therapeutic adherence".
What is the response from the campaign you have launched?
We basically started last April, we have two automated and personalised packaging service hubs up and running (oriented to offer the service to elderly home and patients at home), there are important negotiations with wholesalers and drug chains with around 2,000 pharmacies. In short, I feel satisfied with the results that are being achieved after these first months of communication and marketing activities.
Why you chose to start a project with Dosell?
In relation to the strategy outlined and the context described, Dosell complements SEMPLI FARMA® downstream.
Closes the circle of offering the "therapeutic adherence" function and the digital pharmacy concept, whose I.T. flow enables the simplification of therapy prescription activities, automated and personalised packaging, home delivery of therapy, and at home, recording and monitoring of administration thanks to Dosell.
What value do you think Dosell can create for your customers?
For pharmacies, Dosell is a tool to increase their professionalism rate so that patients can follow their therapy in the most adherent and controlled way possible. It enables pharmacies to take charge of their patients and retain their loyalty.
For the end patients, or rather their relatives, Dosell is a tool to increase their peace of mind and confidence that their parents are taking their medication in the right way and at the right time.
What are your thoughts on investments and future plans for the concept?
Our immediate focus is the creation of a network of pharmacies capable of forming a holistic blister centre (blister is a type of package for pills and where each pill is encapsulated in a bubble on a thin plate) throughout Italy from Trento to Palermo under the SEMPLI FARMA® brand.
This was followed by a marketing campaign, web marketing and within pharmacies and with general practitioners to promote this "rethinking of the way we take medicines".
Then, the creation of a marketplace for the online sale of services for therapeutic adherence that supports the holistic blister centre throughout the Italian peninsula.
What other countries are you looking at to roll out the concept?
We have a project for the direct management of a blister centre in Switzerland, some opportunities to be pursued in France. I think Southern Europe is the region with the greatest potential for developing the SEMPLI FARMA® concept.
Have you prepared any marketing materials to show our followers?
Yes, below you can see marketing materials that will be promoting Sempli Farma at the pharmacies in Italy.