I samband med publiceringen av delårsrapporten för kvartal två 2022 har aktieägare givits möjligheten att ställa frågor till Bolaget. I nedan Q&A besvarar VD Anders Segerström de frågor som skickats in.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plustecknet.
Från att Dosell köps på apotekets hemsida så tar det ca 1-3 månader innan den är igång. Vi ser fortfarande ett stort antal personer som köper Dosell som ännu inte har sina mediciner på dospåsar. Att få sina mediciner på dospåsar kan ta 2-8 veckor ungefär. Utöver det har vi just nu att man får testa en månad gratis vilket gör att det tar ytterligare en månad innan vi får intäkter.
Beroende på om hur många som är B2B-B2B eller B2B-B2C så genererar det olika mycket. Men ett förväntat snitt på 300 aktiva som dispenserar varje månad är 90 000SEK/mån. Vilket motsvarar en ökning med ca 1 miljon i ARR för varje 300 aktiva enheter. Att få en såld Dosell till att bli aktiv är olika ledtider hos våra partners.
Vi ser även över möjligheten till att ha en partner som kan skala upp till mycket högre produktionsvolym.
Just nu är allt fokus på att bygga upp på dom marknader vi redan finns i. Primära fokuser är Sverige och Norge, därefter är Finland och Italien. Inom kort är vi mogna att påbörja andra marknader. Däremot för vi redan nu dialoger med andra marknader så vi snabbt kan komma få försäljning på fler marknader när vi är redo för det.
Som vi nämnt i vår vision så vill vi kunna hjälpa personer att ta rätt medicin vid rätt tid. Och med Pilloxa så kommer vi kunna erbjuda lösningar för alla skeden oavsett hur du som individ väljer att sköta din medicinering. Sedan så ser vi stora fördelar med att bredda produktportföljen för att kunna bli en mer komplett leverantör till våra partners.
Se gärna denna intervju som förklarar Pilloxa mer: https://youtu.be/vwgHo1GceI4
I samband med första kvartalsrapporten 2022, som iZafe publicerade den 29 april 2022, gavs aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget. I videon som idag publicerats på bolagets hemsida under rubriken investor relations besvarar VD Anders Segerström frågor som skickats in i en videopresentation.
I samband med fjärde kvartalsrapporten 2021, som iZafe publicerade den 18 februari 2022, gavs aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget. I videon som idag publicerats på bolagets hemsida under rubriken investor relations besvarar VD Anders Segerström frågor som skickats in i en videopresentation.
I samband med kvartalsrapporten Q3-2021, som iZafe publicerade den 29 november 2021, gavs aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget. I videon som idag publicerats på bolagets hemsida under rubriken investor relations besvarar VD Anders Segerström frågor som skickats in i en videopresentation.
I samband med offentliggörandet av Företrädesemissionen som kommunicerades genom pressmeddelande den 6 september 2021 har vi gett aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget. Frågorna har besvarats av VD Anders Segerström.
En videopresentation finns här som komplement till nedan skriftliga svar.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plustecknet.
Dosell Konsument lanseras enligt planeringen på Apoteket i mitten av oktober så förmodligen kan det bli precis i slutet av teckningsperioden. Vi kommer annonsera denna tidpunkt inom kort.
Ja, precis som du säger innebär det som det låter, att Sveriges största apotekskedja har ensamrätt att sälja Dosell Konsument i Sverige givet att de når vissa volymer som vi inte kan delge. Exklusiviteten via Apoteket gör att vi kan lansera via en trovärdig partner vars väletablerade varumärke dessutom säljer konsumentversionen av dospåsar, DosPac. Det ger möjligheten lansera Dosell och dospåsar i ett paketerbjudande. Det är också viktigt att vi har en first-line support vilket vi får genom Apoteket. De kommer då kunna svara på frågor om Dosell, men även på frågor kopplade till läkemedel och dospåsar. Dosell kommer fortfarande fungera med alla dospåsar på den svenska marknaden.
Vi har än så länge inte kommunicerat några prognoser. I takt med att vi nu börjar komma i gång med försäljningen och kan börja se historiska nyckeltal så kan vi på sikt ge prognoser. Just nu kan vi bara ge antaganden och dem har vi valt att inte kommunicera.
När det gäller prognoser av volymer så hänvisas till frågan innan. Vi har självklart gjort antaganden och vi måste säkerställa att vi har likvida medel för en lyckad försäljning. Vi måste säkerställa att vi har kapital för att bygga upp lager både för konsumentversionen i Sverige men även i resten av Europa där vi på sikt ser stor potential.
Vi befinner oss i ett läge just nu där vi inte lämnar några prognoser. Vi kommer börja kommunicera historiska nyckeltal när vi ser hur våra partners taktar och hur konsumentversionen tas emot. Däremot om man tittar på marknaden så är den enorm; bara i Sverige får mer än 2,3 miljoner människor fem eller fler receptförskrivna mediciner per dag. Tittar vi på de länder där vi har partners idag så är denna siffra ungefär 20 miljoner människor, och tittar vi på hela Europa så är det mer än 120 miljoner människor. Potentialen finns där – vi ska bara se till att vi får en del av den.
Vi kommer nu hitta ett sätt för att skala upp produktionen och möta den efterfrågan vi ser framför oss. Vi kommer producera så att vi har lager att möta den förväntade leveranssituationen, sedan kommer vi behöva sätta prognoser med partners för att vet hur vi ska producera framåt.
Vi har ännu inte levererat alla 450 enheterna då vi har säkerställt kvalitén i produktionen på dessa som är Dosell 2.0or. Vi producerar och skickar kontinuerligt. Italien väntar på den slutliga konsumentversionen som skickas nu i september för att säkerställa flödet inom vårdkonceptet Sempli Farma. Vi var på mässa i Italien förra veckan och där presenterades hela konceptet som nu kommer sättas i gång. Vi säkerställer att alla betalningssystem och flöden fungerar, och ser fram emot att komma i gång i slutet av året för att sedan skala upp försäljningen under nästkommande år.
Vi kommer sälja Dosell via abonnemang. Priset är inte kommunicerat än på konsumentversionen och när det gäller B2B-versionen så är det upp till våra partners att sälja till slutkund enligt deras prismodell. Vi tar en licenskostnad vid försäljning till partners. Det kan dock konstateras att Dosell ligger i det lägre prisspannet på marknaden.
Det offentliggörs i samband med publiceringen av prospektet den 24:e september.
I prospektet som offentliggörs den 24 september kommer det att finnas specificerat vad vi planerar att använda likviden till. Att effektivisera valideringsprocesser och skala upp produktionen är ett stort fokus för oss framåt.
Tyskland och USA är fortfarande intressanta marknader men vår prioritet just nu är att komma i gång med de partners på de marknader där vi redan är etablerade för att säkerställa kvalitet och volymer innan vi applicerar fler marknader. USA är på sikt mycket intressant men där finns ett annat regelverk för medicintekniska produkter där vi behöver certifiera Dosell.
Vi har konstaterat att det finns ett stort behov att leverera mot i alla länder vad gäller ökad följsamhet (rätt medicin i rätt tid) och tryggare läkemedelshantering. Vi ser en pågående trend där fler och fler får sina läkemedel genom dospåsar. Allt fler länder delar ambitionen att digitalisera läkemedelshanteringen. I Italien är vi verkligen med från början och bygger upp en helt ny läkemedelkedja som kommer ligga till grund för det italienska läkemedelsdistributionssystemet.
Vi har vår befintliga säljgrupp.
Vi för ständigt dialoger med våra befintliga partners som besitter etablerade försäljningskanaler i andra delar av Europa, mer än så kan jag inte kommentera.
Vi kommer lägga stora summor för att stärka de marknader där vi redan finns etablerade och därefter kommer vi försöka bredda verksamheten över flera marknader. Vi kommer lägga mest pengar där vi får snabbast utdelning på kort och på lång sikt.
Jag hänvisar till att läsa prospektet som offentliggörs den 24 september där vi går in mer i detalj kring hur vi planerar att använda likviden. Att effektivisera valideringsprocesser och skala upp produktionen är ett stort fokus för oss.
I samband med publiceringen av delårsrapporten för kvartal två 2021 har aktieägare givits möjligheten att ställa frågor till Bolaget. I nedan Q&A besvarar VD Anders Segerström de frågor som skickats in.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plustecknet.
Tillverkningen av Dosell sker ihop med två partners. I Gnosjö har vi Holmgrens plast där vi har investerat i våra formverktyg för att tillverka alla våra plastdetaljer. Sedan har vi Frikab i Stockholm som producerar våra egna designade kretskort ihop med de komponenter vi behöver. Monteringen sker nu i Stockholm för att vi enklare ska kunna säkerställa kvalitén vid slutförd produktion av Dosell.
Efter den första lanseringen av Dosell 1.0 fick vi in mycket bra feedback samt kravställningar från partners på vissa delar som vi behövde förbättra för att få Dosell att bli en produkt som både är lätthanterlig, användarvänlig och tillförlitlig i drift avseende täckning. Vid lansering av en helt ny typ av produkt, som snabbt börjar användas i större volymer och av många individer som besitter olika tekniska förkunskaper, så är det inte ovanligt att man upptäcker nya delar med utvecklingspotential som var svåra att förutse. Både vi och våra partners har sett att Dosell 2.0 är den produkt som både vi och dem önskat och som vi gemensamt kan stå bakom med gott självförtroende. Covid-19 förde med sig många utmaningar och kundernas fokus flyttades snabbt från digitalisering till att prioritera krisen. Naturligtvis blev implementeringstakten av Dosell lidande men trots det så är vi nöjda att vi lyckades utveckla, producera och erbjuda Dosell 2.0 så pass snabbt som vi gjorde. När Dosell 2.0 blev klar ingick att kvalitetssäkra varje enhet innan de packades och skickades till partners. Det kan upplevas som att denna process har tagit lång tid, men med den lilla personalstyrka vi är idag så är det ett fantastiskt bra jobb som utförts av mina kollegor och partners.
Med detta sagt så har vi fortfarande stora förhoppningar och förväntningar på den norska marknaden nu när våra partners har börjat ta emot Dosell 2.0.
Eftersom Dosell är en ny typ av produkt på en relativt ny marknad så är det svårt att i ett tidigt skede ha hårda krav gentemot våra partners. Däremot över tid så kommer mer statistik, kundexempel och underlag finnas vilket gör att vi kan ställa hårdare krav. De partners vi tar in framöver kommer att ges minimumkrav i antal enheter för att kunna bli partner då vi just nu behöver fokusera på att öka våra försäljningsvolymer genom befintliga partners.
Partnerstrategin i sig anser jag är bra för att snabbare kunna nå ut på flera marknader. Vi har ännu inte fått se effekten eller utdelningen av denna strategi av den anledning jag nämnde ovan och jag ser därför fram emot när våra partners nu tar Dosell 2.0 i bruk.
Vi har bra relationer med våra partners som vi jobbar tätt med. De har fått vara delaktiga i utvecklingen och fått möjlighet att påverka Dosell 2.0 och vi har höga mål att tillsammans göra Dosell till en succé över tid.
Som jag nämnde i VD-ordet så har vi påbörjat leveranserna till våra partners. Inför sommaren så hade vi inte hunnit skicka alla enheter och leveranserna kommer fortsätta nu direkt efter industrisemestern. Då våra partners slutkunder är kommuner så var det också för tight inpå att påbörja införandet av ny digital teknik till kommuner som tidigare inte haft kontakt med läkemedelsrobotar. Semesterpersonal ersätter ordinariepersonal och det skulle inte bli en bra start för oss då en stor utmaning vid införande av ny digital teknik är att förändra arbetssätt och införa nya rutiner.
Vi kommer längre fram när vi har kommit upp i större volymer redovisa hur många aktiva Dosell vi har. Som jag nämnde i frågan ovan så har vi inte färdigställt leveranserna och implementeringen av de förbeställda 450 enheterna. Licensintäkten börjar faktureras först när våra partners har aktiverat Dosell hos brukare.
Vi är just nu i en fas där vi kommer behöva investera i tillväxt. Vi kan inte ge en prognos när vi kommer bli kassaflödespositiva, detta då vi förmodligen även kommer investera i förvärv.
2021 är fortfarande ett år som kommer präglas av försäljning. Lanseringen av Dosell 2.0 och vårt fokus på att skala upp produktionen tog längre tid än vi kunnat förutspå, men det har varit av högsta prioritet att säkerställa kvalitén i leveransen av dessa 450 samt kommande leveranser.
Nu går vi in i tredje kvartalet med en lyckad pilot av vår konsumentprodukt som kommer lanseras i Sverige och sedan även i Italien. Detta tillsammans med att Dosell 2.0 börjat skeppats till våra partners som är redo att börja implementera hos sina kunder nu när dom kommer tillbaka från semestern gör att vi ser positivt på försäljningen här framåt.
Vi kommer sinom tid presentera tydligare nyckeltal så som försäljningstillväxt, antal dispenseringar med mera. Återstår att se om vi även kommer kommunicera målsättningar eller prognoser.
I det spännande skede som bolaget befinner sig i just nu där väldigt många delar i vårt dagliga arbete som kan ha stor kurspåverkan och därför är vi ofta med i insiderloggböcker. Ledning och styrelse får inte köpa en månad innan rapport eller om man är med i en insiderloggbok.
Vi har flera år bakom oss där vårt största fokus har varit att produktutveckla, hantera olika typer av buggar i produkten samt att säkerställa kvalitet i produktionen. Vi kommer ständigt behöva fortsätta säkerställa att vi leder utvecklingen på marknaden för digital dispensering genom hjälpmedel som Dosell. Däremot så ser vi att vi nu är i ett skede där vi är redo att producera och sälja Dosell i större volymer till både konsumenter och företag. På den resa vi nu har framför oss så ser jag en enorm potential i den nya styrelsen och jag ser verkligen fram emot att ta fram en långsiktig strategi för iZafe Group tillsammans med styrelsen, ledningen och organisationen.
I samband med årsstämman 2021 ges aktieägare möjligheten att ställa frågor till Bolaget. I nedan Q&A besvaras de frågor som skickats in.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plustecknet.
Fakta om transaktionen offentliggjordes i pressmeddelande den 9 december 2019 där framgick bland annat. Finansiell rådgivare till Bolaget i samband med företrädesemissionen är Stockholm Corporate Finance AB. Legal rådgivare till Bolaget är Kanter Advokatbyrå KB. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB har agerat emissionsinstitut. iZafe tillfördes cirka 20,1 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 3,7 MSEK.
Motiv och bakgrund för upptagande av rörelsekrediten var att säkerställa likviditet tills försäljningen av iZafe Security genomfördes. Krediten kommunicerades i pressmeddelande den 11 maj 2020. Stockholm Corporate Finance agerade rådgivare och villkoren var marknadsmässiga avseende avgift och övriga villkor.
Transaktionen som genomfördes sommaren 2020 finns beskriven i detalj i pressmeddelande den 21 juli 2020.
Finansiell rådgivare till Bolaget (säljaren) i samband med försäljningen är Stockholm Corporate Finance AB. Legal rådgivare till Bolaget är Kanter Advokatbyrå KB
I och med att utvecklingskostnaderna under 2020 anses vara av ”vidareutvecklingskaraktär” aktiverades inga av kostnaderna utan har kostnadsförts. Vi har inte särredovisat exakt vilka kostnader som avser själva produkten och vad som avser programvara, support etc. utan de redovisas under rörelsen kostnader.
I årsredovisningen, i kvartalsrapporter, VD-kommentarer i anslutning till frågestund efter respektive rapport, pressmeddelanden, våra sociala kanaler och de veckovisa bolagsuppdateringerna diskuteras detta regelbundet och ingående. Vi redovisar löpande forskning inom området, undersökningar och rapporter som belyser de områden som frågan avser. Som investerare finns det omfattande och ingående information och fakta för att fatta investeringsbeslut. Bolagets uppfattning är iZafe Group har en stark position med utgångspunkt från en ledande produkt genom Dosell 2.0 och den konsumentversion som nu lanseras. Bolaget har under det gångna året investerat i att ytterligare förstärka sin position och skapa förutsättningar för att ytterligare växa både i Sverige och internationellt. iZafe Group är det enda bolaget på marknaden som har ett erbjudande för konsumentmarknaden och den skattefinansierade vården.
I samband med publiceringen av våra finansiella rapporter ger vi aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor. I nedan Q&A besvarar VD Anders Segerström alla frågor som skickats in.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plus-tecknet.
Förhandsbeställningarna kommer från samtliga våra partners och avser Dosell 2.0. Därutöver för vi långt gångna dialoger med en ny partner avseende försäljning av konsumentversionen av Dosell. På den privata marknaden kommer vi inledningsvis rikta oss mot de 220 000 personer som använder dospåsar idag samt de dryga 500 000 personer som medicinerar manuellt genom t.ex dosett. Dessa skulle gynnas av att använda Dosell tillsammans med dospåsar och är därmed potentiella kunder. Detta är bara i Sverige. Värt att nämna är också att vi fått in upp mot hundra intresseanmälningar från personer som vill testa Dosell.
Med lanseringen av Dosell 2.0 till våra nuvarande och potentiella partners tillsammans med lanseringen av konsumentversionen på privatmarknaden är jag övertygad om att vi kan nå ett efterlängtat genombrott.
De fortlöper men vår partner väntar nu på att få fortsätta med Dosell 2.0.
Förhandsbeställningarna kommer från samtliga våra partners och avser Dosell 2.0. Därutöver för vi långt gångna dialoger med en ny partner avseende försäljning av konsumentversionen av Dosell. På den privata marknaden kommer vi inledningsvis rikta oss mot de 220 000 personer som använder dospåsar idag samt de dryga 500 000 personer som medicinerar manuellt genom t.ex dosett. Dessa skulle gynnas av att använda Dosell tillsammans med dospåsar och är därmed potentiella kunder. Detta är bara i Sverige. Värt att nämna är också att vi fått in upp mot hundra intresseanmälningar från personer som vill testa Dosell.
Med lanseringen av Dosell 2.0 till våra nuvarande och potentiella partners tillsammans med lanseringen av konsumentversionen på privatmarknaden är jag övertygad om att vi kan nå ett efterlängtat genombrott.
Under 2020 har vi framgångsrikt integrerat Dosell till våra partners tekniska välfärdsplattformar. Vi vann tillsammans med Hepro den största nationella upphandlingen av digitala hjälpmedel någonsin i Norge. Upphandlingen omfattade inköp av cirka 1 800 läkemedelsdispensers till 62 norska kommuner. Corona-pandemin har medfört att kommunernas processer kring beställningar har fördröjts något och sker därför senare än beräknat. Under första kvartalet 2021 har vi märkt en islossning och börjat hålla seminarium för involverade kommuner som är motiverade att komma igång. Vi informerar kontinuerligt på sidan bolagsuppdateringar https://izafe.se/bolagsuppdateringar/.
Medicinteknik är komplext och kräver uthållighet vilket är den viktigaste anledningen till att iZafe Group inte lämnar prognoser över intäkter eller vinst. Vår målsättning är att bygga ett starkt och sunt bolag med produkter som är relevanta för vår marknad. Detta tar tid, tålamod och kräver en löpande finansiering tills dess att vi blir kassaflödespositiva.
Villkoren i de lån vi hade tillät inte att det bolag som blev resultatet av försäljningen behöll lånen. Att vara skuldfria i det läge vi befinner oss i, som man kan jämföra med ett startup, så är det en stor fördel att inte ha en ryggsäck av skulder till tredje part.
Vi har löpande dialoger med vår fortsatta finansieringspartner som vi kan aktivera när det blir aktuellt.
Samarbetet med amerikanska Hippo är otroligt spännande och vi kommer uppdatera löpande kring våra planer och aktiviteter tillsammans. Hippo är representerade internationellt och den första marknaden vi kommer etablera oss på tillsammans med Hippo är Europa. Därefter kommer Hippo hjälpa oss att driva FDA ansökan för att på sikt få in Dosell i USA och då med både B2B och B2C versionen.
Detta är ett exempel på hur Corona-pandemin påverkat inte bara oss utan många andra som levererar välfärdsteknik. Intresset är större än någonsin men kunderna hinner inte prioritera ny teknik och nya lösningar. Det positiva är att vi, även om leveranserna haltar, bygger upp ett kraftigt ökande intresse som vi ser fram emot att leverera mot när samhället och vården återgår till ett någorlunda normalt läge. Med en snabbt ökande grad av vaccineringar i riskgrupperna och bland äldre ser vi framför oss att detta sker i närtid.
Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska marknadens 200 000+ användare av dospåsar, utgör vår hemmamarknad en mycket betydande potential för oss genom att få dessa att använda Dosell för sin läkemedelshantering.
Det tog längre tid än beräknat men nu har vi har slutfört verifieringen av de finska dospåsarna som utgör grunden till samarbetet med vår finska partner Vivago. Under hösten har stora utbildningsinsatser gjorts inför de tre pilotprojekten i Finland som inleds i början av 2021. Utöver de inledande pilotprojekten kommer Dosell inkluderas i ett flertal upphandlingar i Finland under 2021. Resultaten av pilotprojekten kommer utgöra beslutsunderlag för ett kommande kommersiellt upplägg som bygger på automatiserad dispensering via dospåsar och läkemedelsrobotar. Målsättningen för Vivago är att skapa en helhetslösning för brukare och samtidigt reducera behovet av hembesök vid medicinintag. På grund av Corona har vi haft fördröjning av starten på pilotprojekten men sedan en tid är de igång.
Nej inte på kort sikt då det stora arbetet innebär förutom våra anpassningar att Attendo skall utvärdera sina processer och rutiner för införande.
Attendo har varit ovärderliga i sin feedback och hjälp oss förstå hur Dosell kan breddinföras i denna typ av vårdverksamhet som går att applicera på andra kunder än Attendo. I och med att detta är ett så pass strategiskt steg i vår utveckling kommer detta få ta den tid det behöver för att det skall bli rätt. Vi är måna om att skapa ett erbjudande av både produkt och tjänster som är så pass anpassade och utvecklande att beslutet att införa Dosell skall vara okomplicerat.
Detta projekt innebär att vi snabbare kan komma vidare i liknande kundrelationer och vi kommer fortsätta driva pilotprojekt med olika vårdgivare då det är ett sätt att bygga relationer, varumärke och skapa en potentiell kundbas.
Vi ser positivt på alla inslag i media där vikten av digitalisering inom vården lyfts upp och särskilt när fördelarna med läkemedelsrobotar betonas. I Eskilstuna så var det inte vi, men vi finns i andra kommuner.
Vi utnyttjar det faktum att det redan idag finns över 200,000 potentiella användare av Dosell nämligen de personer som redan använder dospåsar.
MedicPen bygger på ett annat sätt att paketera läkemedel än dospåsar. Jag ser att det finns en marknad för båda versionerna då läkemedelsproblematiken är så pass stor och läkemedel förpackade på dospåse passar många, men inte alla.
Vi är i ett känsligt läge där vi inte vill ge våra konkurrenter denna typ av information.
Varulagret som ännu inte har uppladdningsbara batterier kommer uppgraderas med detta.
Sverige, Norge och Finland är de marknader som de kommande åren har störst potential snabbast givet att dospåsar är vanligt förekommande och används av hundratusentals patienter.
Samtliga är potentiella användare, däremot så är det olika ansvariga för brukaren och det kräver att dom som jobbar med brukaren kan ta till sig dom förändrade arbetsmetoderna som behövs för att använda en läkemedelsrobot. Men även om vi skulle nå 10% av marknaden så är det 20 000st Dosell-abonnemang bara i Sverige.
Båda tar betalt per månad. Vi har däremot en lägre startkostnad och ett lägre abonnemangspris per månad.
På våra marknader finns även Medido. På den amerikanska marknaden finns en som heter Spencer.
Det är mycket positivt att våra kunder och partners har fått vara med och påverka produktens utveckling. Detta skapar ett stort kundvärde och gör att våra partners känner en större tilltro till produkten och dess funktionalitet. Dosell med inbyggt batteri skapar allt säkrare drift. Vi har som tidigare kommunicerats redan fått in 450 förhandsbeställningar från våra partners på nya Dosell och ser fram emot att leverera dessa till våra partners.
Vår största och mest attraktiva konkurrensfördel är att Dosell är så otroligt flexibel och enkelt kan anpassas till våra partners behov och paketeras till olika helhetslösningar.
Dessutom ser vi en direkt quick win av Dosell Konsument då den blir Nordens första konsumentversion och marknadens mest lättanvända, säkra och priseffektiva läkemedelsrobot.
Vi är i ett känsligt läge där vi inte vill ge våra konkurrenter denna typ av information. Vi rekommenderar att ni prenumererar på våra nyhetsbrev/pressmeddelanden och följer våra sociala medier för att ta del av senaste informationen.
Vi är i slutfasen gällande tester och utvärderingar av de nya funktionerna och det inbyggda batteriet. Planen är att de första produkterna produceras i slutet av mars. Vi har som sagt redan fått in förhandsbeställningar på denna version och vi ser en stor potential i lanseringen.
Vår ambition är att lansera Dosell B2C i maj/juni i år. Vi har fått in bra intresse än så länge och planerar en stor riktad kampanj i samband med lanseringen som säkerställer att budskapet når ut till vår primära målgrupp för att ingen potentiell användare eller anhörig ska missa att Dosell finns.
Här har det misstolkats. Sten Röing har tidigare lånat in pengar och i samband med detta PM valt att kvitta skulden till aktier istället för pengar. Sten är fortfarande en av våra största ägare i iZafe Group.
Medicinteknik är komplext och kräver uthållighet vilket är den viktigaste anledningen till att iZafe Group inte lämnar prognoser över intäkter eller vinst. Vår målsättning är att bygga ett starkt och sunt bolag med produkter som är relevanta för vår marknad. Detta tar tid, tålamod och kräver en löpande finansiering tills dess att vi blir kassaflödespositiva.
Villkoren i de lån vi hade tillät inte att det bolag som blev resultatet av försäljningen behöll lånen. Att vara skuldfria i det läge vi befinner oss i, som man kan jämföra med ett startup, så är det en stor fördel att inte ha en ryggsäck av skulder till tredje part.
Vi har löpande dialoger med vår fortsatta finansieringspartner som vi kan aktivera när det blir aktuellt.
Samarbetet med amerikanska Hippo är otroligt spännande och vi kommer uppdatera löpande kring våra planer och aktiviteter tillsammans. Hippo är representerade internationellt och den första marknaden vi kommer etablera oss på tillsammans med Hippo är Europa. Därefter kommer Hippo hjälpa oss att driva FDA ansökan för att på sikt få in Dosell i USA och då med både B2B och B2C versionen.
Detta är ett exempel på hur Corona-pandemin påverkat inte bara oss utan många andra som levererar välfärdsteknik. Intresset är större än någonsin men kunderna hinner inte prioritera ny teknik och nya lösningar. Det positiva är att vi, även om leveranserna haltar, bygger upp ett kraftigt ökande intresse som vi ser fram emot att leverera mot när samhället och vården återgår till ett någorlunda normalt läge. Med en snabbt ökande grad av vaccineringar i riskgrupperna och bland äldre ser vi framför oss att detta sker i närtid.
Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska marknadens 200 000+ användare av dospåsar, utgör vår hemmamarknad en mycket betydande potential för oss genom att få dessa att använda Dosell för sin läkemedelshantering.
Det tog längre tid än beräknat men nu har vi har slutfört verifieringen av de finska dospåsarna som utgör grunden till samarbetet med vår finska partner Vivago. Under hösten har stora utbildningsinsatser gjorts inför de tre pilotprojekten i Finland som inleds i början av 2021. Utöver de inledande pilotprojekten kommer Dosell inkluderas i ett flertal upphandlingar i Finland under 2021. Resultaten av pilotprojekten kommer utgöra beslutsunderlag för ett kommande kommersiellt upplägg som bygger på automatiserad dispensering via dospåsar och läkemedelsrobotar. Målsättningen för Vivago är att skapa en helhetslösning för brukare och samtidigt reducera behovet av hembesök vid medicinintag. På grund av Corona har vi haft fördröjning av starten på pilotprojekten men sedan en tid är de igång.
Nej inte på kort sikt då det stora arbetet innebär förutom våra anpassningar att Attendo skall utvärdera sina processer och rutiner för införande.
Attendo har varit ovärderliga i sin feedback och hjälp oss förstå hur Dosell kan breddinföras i denna typ av vårdverksamhet som går att applicera på andra kunder än Attendo. I och med att detta är ett så pass strategiskt steg i vår utveckling kommer detta få ta den tid det behöver för att det skall bli rätt. Vi är måna om att skapa ett erbjudande av både produkt och tjänster som är så pass anpassade och utvecklande att beslutet att införa Dosell skall vara okomplicerat.
Detta projekt innebär att vi snabbare kan komma vidare i liknande kundrelationer och vi kommer fortsätta driva pilotprojekt med olika vårdgivare då det är ett sätt att bygga relationer, varumärke och skapa en potentiell kundbas.
Vi ser positivt på alla inslag i media där vikten av digitalisering inom vården lyfts upp och särskilt när fördelarna med läkemedelsrobotar betonas. I Eskilstuna så var det inte vi, men vi finns i andra kommuner.
Vi utnyttjar det faktum att det redan idag finns över 200,000 potentiella användare av Dosell nämligen de personer som redan använder dospåsar.
MedicPen bygger på ett annat sätt att paketera läkemedel än dospåsar. Jag ser att det finns en marknad för båda versionerna då läkemedelsproblematiken är så pass stor och läkemedel förpackade på dospåse passar många, men inte alla.
Vi är i ett känsligt läge där vi inte vill ge våra konkurrenter denna typ av information.
Varulagret som ännu inte har uppladdningsbara batterier kommer uppgraderas med detta.
Sverige, Norge och Finland är de marknader som de kommande åren har störst potential snabbast givet att dospåsar är vanligt förekommande och används av hundratusentals patienter.
Samtliga är potentiella användare, däremot så är det olika ansvariga för brukaren och det kräver att dom som jobbar med brukaren kan ta till sig dom förändrade arbetsmetoderna som behövs för att använda en läkemedelsrobot. Men även om vi skulle nå 10% av marknaden så är det 20 000st Dosell-abonnemang bara i Sverige.
Båda tar betalt per månad. Vi har däremot en lägre startkostnad och ett lägre abonnemangspris per månad.
På våra marknader finns även Medido. På den amerikanska marknaden finns en som heter Spencer.
Det är mycket positivt att våra kunder och partners har fått vara med och påverka produktens utveckling. Detta skapar ett stort kundvärde och gör att våra partners känner en större tilltro till produkten och dess funktionalitet. Dosell med inbyggt batteri skapar allt säkrare drift. Vi har som tidigare kommunicerats redan fått in 450 förhandsbeställningar från våra partners på nya Dosell och ser fram emot att leverera dessa till våra partners.
Vår största och mest attraktiva konkurrensfördel är att Dosell är så otroligt flexibel och enkelt kan anpassas till våra partners behov och paketeras till olika helhetslösningar.
Dessutom ser vi en direkt quick win av Dosell Konsument då den blir Nordens första konsumentversion och marknadens mest lättanvända, säkra och priseffektiva läkemedelsrobot.
Vi är i ett känsligt läge där vi inte vill ge våra konkurrenter denna typ av information. Vi rekommenderar att ni prenumererar på våra nyhetsbrev/pressmeddelanden och följer våra sociala medier för att ta del av senaste informationen.
Vi är i slutfasen gällande tester och utvärderingar av de nya funktionerna och det inbyggda batteriet. Planen är att de första produkterna produceras i slutet av mars. Vi har som sagt redan fått in förhandsbeställningar på denna version och vi ser en stor potential i lanseringen.
Vår ambition är att lansera Dosell B2C i maj/juni i år. Vi har fått in bra intresse än så länge och planerar en stor riktad kampanj i samband med lanseringen som säkerställer att budskapet når ut till vår primära målgrupp för att ingen potentiell användare eller anhörig ska missa att Dosell finns.
Här har det misstolkats. Sten Röing har tidigare lånat in pengar och i samband med detta PM valt att kvitta skulden till aktier istället för pengar. Sten är fortfarande en av våra största ägare i iZafe Group.
I samband med rapporten Q3 2020, som iZafe publicerade den 9 november 2020, gavs aktieägare, media och övriga intressenter möjligheten att ställa frågor till bolaget. I nedan Q&A besvarar VD Anders Segerström alla frågor som skickats in. Denna gång har frågorna besvarats skriftligt, då vi till följd av Covid-19 pandemin inte kunnat spela in en video.
Vi får löpande frågor om iZafe, Dosell, våra partners och hur verksamheten utvecklar sig. Som börsnoterat bolag behöver iZafe Group anpassa svaren till de regelverk, lagar samt krav som NASDAQ har satt upp. Vår målsättning är att hålla den högsta standarden för all vår kommunikation för att skapa enhetlighet mot våra intressenter. Därför kommunicerar vi endast affärsrelaterade frågor via pressmeddelanden och i våra kvartalsrapporter.
Öppna svaren nedan genom att trycka på symbolen med plus-tecknet.
Om vi skulle blivit uteslutna från en upphandling vi tidigare har kommunicerat att vi är inkluderade i, så skulle vi självklart kommunicera det till marknaden. I och med att vi inte har lämnat någon information om att vi skulle ha blivit uteslutna kan man sannolikt dra slutsatsen att svaret på frågan är det senare.
I och med att vi inte har meddelat någon förändring av leveransplanerna så kan ni utgå från att de ligger fast, dock får man ha respekt för att Covid-19 pandemin i viss mån har gjort att kunderna kan behöva göra andra kortsiktiga prioriteringar.
De senaste råden kring Covid-19 pandemin har gjort att visa delar i piloten har skjutits upp. Men ja, båda piloterna kommer fortlöpa under ca 2-3 månader.
Den här pilotstudien som var planerad att göras i Uppsala med början 2019 har prioriterats ned av oss då den har dragit ut för mycket på tiden. Vårt fokus nu är att koncentrera oss på att leverera högsta kvalitet i de pilotprojekt vi genomför med Attendo och TioHundra, då de på sikt kommer vara betydligt mer intressanta för iZafe rent strategiskt och kommersiellt.
Alla delar av samhället påverkas i olika grad av Covid-19 och viruset har en inverkan på verksamheter så även inom våra målgrupper. Exakt hur det påverkar deras beslut kan vi inte kommentera då vi inte har tillräckligt med kunskap om detaljerna, men jag kan konstatera att vi har ett fortsatt rekordstort intresse för produkter som kan skydda våra mest sårbara.
Vi ser ingen begränsning i en fortsatt bred och fokuserad lansering av Dosell på de marknader där vi är verksamma, och som sagt är intresset fortfarande rekordstort – minst lika stort som i våras.
I VD-ordet för Q3-rapporten och i marknadsavsnittet har vi kommenterat hur nuläget ser ut, i övrigt kan jag inte ge några ytterligare kommentarer.
Svängrummet för att diskutera affärsfrågor är mycket begränsat utöver det vi kommunicerar i PM och finansiella rapporter, både av regulatoriska skäl men också av konkurrensskäl. Det gynnar ingen att vi redogör för detaljer som våra konkurrenter kan använda mot oss.
Jag hänvisar till marknadsavsnittet och VD-ordet i kvartalsrapporten Q3 2020.
Vår bedömning är att digital läkemedelsdispensering är i sin linda i Sverige och internationellt, vilket innebär att det är omöjligt för oss att göra en bedömning av när marknaden når en mognadsgrad som påverkar affärsmöjligheterna.
Jag kan konstatera som jag gjort tidigare att med den svenska marknadens 200 000+ användare av dospåsar, utgör vår hemmamarknad en mycket betydande potential för oss genom att få dessa att använda Dosell för sin läkemedelshantering.
Exempel är PillPack i USA. Norge/Finland/England/Holland, är andra exempel på marknader där dospåsar används i olika former. I Europa är det främst Tyskland, England och Benelux som har etablerade koncept.
Vår affärsmodell utgår från en partnermodell – där våra partners sköter bearbetningen av marknaden och där iZafe på sikt har som mål att skapa ett stort allmänt medvetande och efterfrågan på fördelarna med ett koncept som bygger på digitalisering av läkemedelshantering med hjälp av läkemedelsrobotar.
Det beror helt på vilken marknad, det finns ett fåtal aktörer som vi möter i olika försäljningssituationer.
I Sverige finns det tre leverantörer av dospåsar, vilka vi självklart har en relation med för att säkerställa att Dosell fungerar smärtfritt med samtliga. Samma sak gäller med leverantörer av dospåsar på de övriga marknaderna där vi finns.
Dospåsarna har utvecklats för att komma ifrån komplexiteten med dosetter och olika sorters sorteringsfack där vi ser en tydlig trend för hur olika automatiserade dispenseringsmetoder snabbt vinner mark och intresset är stort.
Anders Segerström
CEO, iZafe Group AB
Mail: ir@izafegroup.com
Tel: +46 70-875 14 12
iZafe Group är ett svenskt medicinteknikföretag som utvecklar och marknadsför medicinska och digitala säkerhetslösningar för att skapa säkrare läkemedelshantering hemma. Vår läkemedelsrobot Dosell minskar risken för felaktig medicinering, ökar säkerheten för familj och släktingar och lindrar allmän vård.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Jag accepterar Jag accepterar inte